water bij de olie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

water bij de olie

Berichtdoor Luc van Dijck » 16 apr 2023, 17:35

van mijn 504 met XN1 blok heb ik in december de waterpomp vernieuwd.
Sindsdien krijg ik water bij de smeerolie. Heel langzaam, maar het komt. Inmiddels heb ik twee keer het blok uit elkaar gehad en de aluminium voetpakkingen van de bussen vernieuwd. De dikste maat de laatste keer. Alles zag er prima uit, zonder sporen van roest. Alle vlakken mooi gepolijst met scotch voor montage.
De kop is afgeperst, is in orde.
Het probleem blijft zich voordoen.
Bij beide demontages constateerde ik dat er een streep van witte drap tegen het kleppendeksel geslingerd lag bij de vierde cylinder, de cylinder dus die achter de waterpomp staat. De andere cylinders vertoonden die streep niet.
In de aluminium kop achter de waterpomp zit een vriesdop die het water van de olie moet scheiden.
Zou het kunnen dat de watertoegang via die weg gaat? Heeft misschien iemand daar ervaring mee of kennis daarvan?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: water bij de olie

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 apr 2023, 23:01

Haarscheurtje ergens.
Evt. andere kop proberen.
Koppakking juiste dikte???
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: water bij de olie

Berichtdoor johnssons » 17 apr 2023, 09:29

... even het koelysteem afpersen met warme motor, klepdeksel er af ... lijkt inderdaad op een scheurtje of ergens een gaatje in de cilinderkop door corrosie ... achter een vriesplaat zit water ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: water bij de olie

Berichtdoor Luc van Dijck » 17 apr 2023, 09:51

Het zou onlogisch zijn als er aan 2 zijden van de vriesstop water staat. De vriesstop zit achter de waterpomp in het koelwatercirquit. Niet in de buitenwand van de motor.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: water bij de olie

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 apr 2023, 22:51

Zou kunnen dat er in de ronding waar de waterstop invalt een klein gaatje zit.
Op zich komt brosheid en poreusheid wel voor bij cilinderkoppen 404/504, legering is niet bepaald van topkwaliteit, maar nog vaker zie je dat in de verbrandingsruimte, soms gaat de kop corroderen door elektrolyse, lang stilstaand koelwater kan als katalysator werken.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten