Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor bbwebbase » 12 apr 2023, 13:52

Hello, vrijdag gaat de 123ignition in mijn 504. Mijn stationair rpm met warm motor is nu al erg hoog (1200). Geen probleem met koudstart automatiek. Maar, voor dat ik met de twee schroeven (rpm en stationair mengsel) bezig ben (zonder CO,CO2,HC meeting omdat ik het apparatuur niet heb) maar zoals omschreven in het handboek, wil ik ff weten, of er ook andere oorzaken voor te hooge rpm kunnen zijn. Ik dacht bvb aan de benzine filters. Alle onderdruk leidingen zijn dicht (met remmen reiniger getest). Geen lekkages van koelvloeistof. Hebben jullie nog andere ideen? In welke order ga ik best aan de slag? Of is er iemand in de buurt van Den Haag wie er zin in heeft om mij te helpen? Alvast bedankt! :-)
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 maart 2014, 20:38

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor johnssons » 12 apr 2023, 17:56

... het gaat om een injectie lees ik op de voettekst .... normaal kan je met de luchtregelschroef het toeren omlaag brengen en met een inbus de hevel bij de injectiepomp afregelen ... bij stationair moet bij het iets oplichten van de hevel het toeren iets oplopen ...

Maar als de luchtregelschroef geen of weinig effect heeft ... dan even zoeken ... bv.. rubbers tussen inlaatbuis en inlaatspuitstuk te veel ruimte, valse lucht ... op te lossen met slangklemmen ..
.. kan ook zijn dat de gasklep iets te ver is opgeschroefd, gewoon terug stellen zodat de motor te langzaam loopt en met de luchtregelschroef het toeren op 850 zetten ... afstemmen op het gedrag van de automaat in Drive ..

Ontsteking moet natuurlijk op tijd staan .... enz .. benzinefilters moeten natuurlijk schoon zijn, maar verder geen invloed op stationair toerental.

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor Jodela » 12 apr 2023, 21:09

je schrijft "Geen probleem met koudstart automatiek" daar bedoel je het mengselverijkings element mee die in de inlaatspruitstuk zit?
Of heeft de auto een automatische versnellingsbak?


De ervaring met de Kugelfischerpomp leerde mij dat je met de geringste afstel verandering grote gevolgen kan hebben .
(vooral het inbus boutje m.b.t. koud en warm aanslaan vd motor)
Daarom maak eerst markeringen met bijvoorbeeld verfstreepjes en schrijf op hoeveel je hebt versteld zodat je nog terug kan.

Normaal gesproken kun met de omloop schroef prima het toerental regelen. (Bij het dynamisch op tijd zetten vd 123 zal je dit ook moeten doen om het afstel toerental halen)
De basis afstelling van de gasklep kun je beter afblijven (dit is een opening v d klep die je normaal met een lampje in het spruitstuk moet afstellen )
Avatar gebruiker
Jodela
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 feb 2012, 18:20

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor bbwebbase » 13 apr 2023, 08:25

Ik bedoelde het mengselverrijkingselement. Dat loopt prima in en uit en heeft 2mm afstand als de motor warm is. Wat bedoel je met "dynamisch op tijd zetten"? En, ik weet niet wat de omloopschroef is - sorry. Dank jullie wel! :-)
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 maart 2014, 20:38

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 apr 2023, 16:04

Het is een heel kritisch evenwicht, de balans is snel verstoord.
Toerental is ook afhankelijk van de stand van de membraan en de lengteregeling van de uitslag van de grote uitstekende beweegbare pen van de thermostatische choke, als ook de stand van de verrijkingshandel onder bij het choke element en de stand van de omloopschroef voor toerental..
Ontsteking tijdstip TI, kun je soms beter fijn-tunen op gehoor, dan op exact stroboscoop tijdstip.
De kleur van de bougies geeft vaak een goede indicatie.
Soms binnen enkele uren gefikst, soms weken tobben, eindeloos testen met koude en warme motor en veel proefritjes maken.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor bbwebbase » 16 apr 2023, 15:40

So, 123 zit op de motor met nieuwe bougies en bobine. Ik heb het in Gouda laten doen. Net voor dat de auto de werkplaats in moest en ca 10 minuten buiten stond ging hij wel nog aan. Een keer op de werkplaats ging hij met de oude ontsteking niet meer aan zonder dat ik het gaspedaal moest intrappen. Nooit eerder voorgekomen. OK, nieuwe ontsteking erop en getuned. Ging netjes. Testrit was goed, scherp aan het gas. En, zodra het auto klaar was om te vertrekken - warm motor problemen. Ging pas naar 30min weer aan. Maar als die loopt, is het plezier pur. Dus, bekende problemen - yeah. OK, eerste benzine filter vernieuwd. Benzine komt goed by de elektroventiel bij het spruitstuk. Benzine druk meet ik morgen. Lekkende magneetventiel ook. Bougies ga ik ook nog kijken, of het de juiste zijn. Wat is de juiste afstand vor 123ignition bougies (0,8 heb ik ergens gelezen)? OK, alles easy. Maar, de KF - daar ben ik bang voor het zelf te doen. CO kan ik nog doen. Maar bvb vacuum meten, rebuild etc kan ik niet of durf ik niet. Wat is de beste order van aanpak? Ik heb hier veel gelezen, maar het is geen goede aanpak te vinden. Alvast bedankt!
504CC 1972 XN2 KF5
bbwebbase
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 maart 2014, 20:38

Re: Toeren en mengsel instellen naar 123ignition inbouw

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 apr 2023, 22:55

Vaak toch probleem van verkeerde afstelling en verkeerd mengsel, vooral ook vaak teveel benzine bij te hoge motor temperatuur. Vaperlock.
Als de auto niet goed loopt op een in goede conditie verkerende conventionele ontsteking, dan zal het met een elektronische ontsteking niet veel beter gaan. Gooi de stekker van de verrijkingssproeier eens los.
Een goede bobine en condensator kan ook het verschil maken.
Verstuivers moeten vernevelen en niet "pissen".
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten