Pagina 1 van 1

Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2022, 21:45
door markcoupe
Mes amis

Ik heb mijn 504 coupe weer uit de winterslaap (C12, 2 liter injectie, 1983)
Twee weken terug lekker warmgedraaid met een stuk toeren. Toen ik op een parkeerplek de motor even zo warm wilde krijgen dat de zelfdenkende ventilator zou aanslaan, had ik daarna bij het wegrijden problemen om op toeren te komen.
Als ik gas gaf, ging de motor inhouden. Tja, hoe beschrijf je dat.. sputteren. Ik ben doorgereden naar een volgende parkeerplaats om de auto af te laten koelen. Het werd in dat ritje steeds slechter, ik kon niet meer mee met het verkeer op een 80km/u weg.

Na 10 minuten motor uit ben ik weer (rustig) naar huis gereden. Dat ging.

Na wat speurwerk dacht ik het gevonden te hebben. De condensator!.
Die heb ik vervangen en vandaag heb ik weer een stuk gereden.

Heerlijk over de snelweg in de zon.
Maarrrr na zo’n 50 kilometer op de afrit voelde ik het weer.
Inhouden als je op wilt trekken en het gaat dan van kwaad tot erger. Zelfs met de koppeling ingetrapt niet op toeren komen.

Weer een plek opgezocht en motor uitgezet. Onder de klep gekeken en gevoeld. Bobine was handwarm, condensator, rotor etc ook gewoon aan te raken.

Na deze lange intro komt eindelijk mijn vraag: wat denken jullie…brandstofaanvoer probleem of toch gedoe met de ontsteking?

Brandstof omdat het lijkt op wat ik ooit eerder had toen de filters echt goor waren (vervangen)
Ontsteking omdat het pas gebeurt als de auto goed op temperatuur is.

Groet
Mark

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2022, 23:36
door Michael
Had zaterdag het zelfde, onderweg naar de vergadering van de 404 vereniging.
Bij een benzine pomp het filter bij de tank vervangen, zat behoorlijk vol met troep.Wel ff kliederen met een net afgetankte auto.
En hoppa, ging weer als de brandweer.

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2022, 10:39
door johnssons
... het lijkt er op dat de brandstofdruk te laag is ... kan komen door verstopte filters of/en door een benzinepomp die te weinig druk afgeeft ..
De eerste actie is de filters vernieuwen, mogelijk is het brandstoffilter tegen het schutbord gedeeltelijk verstopt ... het papier van het filter zit dicht .. benzinedruk meten lukt alleen met een benzinedrukmeter, maar dat zal duidelijk zijn ..

Door ervaring wijzer geworden heb ik in de toevoer naar de injectiepomp een benzinedrukmeter geplaatst ....

Ik weet niet of je 95 of 98 tankt, mijn advies is alleen nog 98 te tanken met eventueel een additief van Millers oil, dus geen 95E10 ..

John

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2022, 12:19
door 309NL
Ik verdenk ook de oude benzine met ethanol als boosdoener.
Ik heb ook al problemen hierdoor gehad met mijn cabrio(Honda).
De injectoren verstoppen door gomvorming.
Preventief kun je ethanol killer en/of een goede injectiereiniger in de benzine doen.
Reiniger van Tecflow heb ik heel goede ervaringen mee.
https://tecflow.com/injectoren-reinigen/it

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2022, 20:56
door Mark 2 Coupe
Dank jullie wel!
Ander account, zelfde Mark.
Ging iets mis met vorig account/wachtwoord.


Ik rij ‘98 om ethanol gedoe te voorkomen maar hij heeft lang genoeg stil gestaan in de afgelopen jaren om vuile filters te kunnen hebben.
Dus….dat wordt filters vervangen!

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 29 maart 2022, 08:08
door Frank.04
Wat ik zou aanraden is: eerst diagnosticeren, dan pas repareren.

Er zijn een paar eenvoudige testjes waarmee je kunt kijken of de brandstofdruk voldoende is.

Bij een dergelijke injectiemotor kunnen er echter meerdere oorzaken zijn die aansluiten bij jouw probleemomschrijving.

Lukraak spullen vervangen zonder eerst te weten of het daar aan ligt zou ik niet doen, hoewel het vervangen van filters op zich nooit kwaad kan.

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 29 maart 2022, 08:35
door 309NL
Kijk ook eens naar de ontstekingsmodule. Die is bij mijn 309 ook eens stuk gegaan.
Dan reed ie soms ineens met horten en stoten alsof de benzine op was.
Was levensgevaarlijk want deed ie soms ook tijdens optrekken als ik kruising op reed. Soms viel ie dan zelfs stil.
En soms reed ie een stuk normaal.
Ook in 98 Octaan benzine zit 5% ethanol bij de meeste merken benzine.
Die benzine blijft geen half jaar optimaal. Mijn andere hobby auto staat in de winter stil en draaide na een aantal maanden vorige week eerst ook niet zo lekker.

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 30 maart 2022, 07:21
door Mark 2 Coupe
Helemaal mee eens dat het niet persé de filters hoeven te zijn. Maar het kan ook geen kwaad.
Ze zitten er ook al weer jaaaaaaren onder. Ik heb de auto sinds 2004 en toen zijn ze met hetzelfde verschijnsel al eens vervangen.

Nog iemand tips voor het filter in het motorcompartiment?
Op het filter staat purflux E113 ..en die heb ik nog niet kunnen vinden online.
Hopelijk kijk ik met mn neus.

Merci
Mark

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 30 maart 2022, 10:04
door johnssons
... een Purflux E113 is lastig te vinden .. ik weet dat Evert Jonkhart in Hilversum ze heeft liggen (even langsgaan werkt het beste), anders bij https://www.franzose.de/de/Peugeot/504- ... Zeboehoer/ even scrollen ... of bij Serie04 .. gewoon twee bestellen ivm verzendkosten ..

John

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 01 apr 2022, 22:48
door Mark 2 Coupe
Dank voor de tips, ik heb een filter besteld bij Der Fransoze.
Kosten vielen me reuze mee

Re: Inhouden bij warme motor, brandstof of ontsteking?

BerichtGeplaatst: 25 sep 2023, 15:46
door C12|1974
Hoi, hoe is dit uiteindelijk afgelopen? ik heb vergelijkbare symptomen en ben benieuwd of je de oorzaak hebt gevonden.