Mes amis
Ik heb mijn 504 coupe weer uit de winterslaap (C12, 2 liter injectie, 1983)
Twee weken terug lekker warmgedraaid met een stuk toeren. Toen ik op een parkeerplek de motor even zo warm wilde krijgen dat de zelfdenkende ventilator zou aanslaan, had ik daarna bij het wegrijden problemen om op toeren te komen.
Als ik gas gaf, ging de motor inhouden. Tja, hoe beschrijf je dat.. sputteren. Ik ben doorgereden naar een volgende parkeerplaats om de auto af te laten koelen. Het werd in dat ritje steeds slechter, ik kon niet meer mee met het verkeer op een 80km/u weg.
Na 10 minuten motor uit ben ik weer (rustig) naar huis gereden. Dat ging.
Na wat speurwerk dacht ik het gevonden te hebben. De condensator!.
Die heb ik vervangen en vandaag heb ik weer een stuk gereden.
Heerlijk over de snelweg in de zon.
Maarrrr na zo’n 50 kilometer op de afrit voelde ik het weer.
Inhouden als je op wilt trekken en het gaat dan van kwaad tot erger. Zelfs met de koppeling ingetrapt niet op toeren komen.
Weer een plek opgezocht en motor uitgezet. Onder de klep gekeken en gevoeld. Bobine was handwarm, condensator, rotor etc ook gewoon aan te raken.
Na deze lange intro komt eindelijk mijn vraag: wat denken jullie…brandstofaanvoer probleem of toch gedoe met de ontsteking?
Brandstof omdat het lijkt op wat ik ooit eerder had toen de filters echt goor waren (vervangen)
Ontsteking omdat het pas gebeurt als de auto goed op temperatuur is.
Groet
Mark