Vooras wiellagers vervangen; aanhaalmoment asmoer

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vooras wiellagers vervangen; aanhaalmoment asmoer

Berichtdoor HJeroenB » 06 maart 2022, 18:34

Medeforumleden,

Betreft 504 cabriolet, 1971.

Ik heb de voorste wiellagers vervangen en de wiellagerhuizen weer geinstalleerd. Wanneer ik de aanhaalkoppels volg uit het werkplaatshandboek (eerst aandraaien met 3kg/m, dan los en weer aandraaien met 1kg/m), dan is er geen beweging meer in de wiellager(huizen) te krijgen. Is dat dan nieuwigheid en draait het vanzelf wel los, of is er een truc - bijvoorbeeld zo strak aandraaien dat het wiellagerhuis nog wel gedraaid kan worden, maar geen speling meer wordt gevoeld. Uw advies wordt bijzonder gewaardeerd.
HJeroenB
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 apr 2015, 17:49

Re: Vooras wiellagers vervangen; aanhaalmoment asmoer

Berichtdoor johnssons » 06 maart 2022, 20:23

.... de naafmoer aandraaien totdat het lager zwaar loopt, vervolgens de naafmoer iets lossen zodat de naaf vrij rond draait, eventueel nog een keer vast zetten en weer lossen, vervolgens moer borgen enz ...

Ik ga er wel van uit dat alles op de juiste wijze gemonteerd is, nieuw vet enz ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vooras wiellagers vervangen; aanhaalmoment asmoer

Berichtdoor HJeroenB » 07 maart 2022, 17:13

Ha John, bedankt voor de reactie. Ik ga er ook van uit dat alles op de juiste wijze is gemonteerd:) Punt is dat zelfs alleen met de hand aandraaien het lager al heel zwaar gaat lopen. Laat staan als ik er met de momentsleutel kracht op ga zetten.
HJeroenB
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 apr 2015, 17:49

Re: Vooras wiellagers vervangen; aanhaalmoment asmoer

Berichtdoor johnssons » 07 maart 2022, 18:50

... als je de naaf op de as schuift, vervolgens de binnenring van het voorste lager plaatst, daarna de ring (bolling naar binnen tegen de binnenring) plaatst en de moer met de hand aandraait, dan moet alles soepel ronddraaien ... het lijkt er nu op dat de ring verkeerd zit, met de bolling naar buiten ...

Anders even checken of de buitenringen van de lagers goed aanzitten in de naaf ..enz

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten