Pagina 1 van 1

Ander blok in 504 diesel.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2022, 10:36
door hugo
Dag allen.

Wij wonen voor een half jaar in Portugal in onze camper.
De camper is zo groot, oud en log dat dit echt niets meer is dan een mobiel huis dus zochten we een auto voor strand/markt/etc. Via via een heel fijne garage ontdekt die ons een Toyota Corolla uit 1988 heeft verkocht met 118000 km in onberispelijke staat. Saai maar oer- en oerdegelijk.
Bij het wachten voor het registreren (wat hier zo 1-2 uur kan duren) hadden we een gesprek over onze gezamenlijke liefde voor oude auto’s. Blijkt dat hij toegang heeft tot “de schuren met de snoepjes” en kent hij een oude Portugees van 96 jaar oud, blind doof en wat al niet meer die 5 jaar geleden zijn 504 break op diesel met een vastgelopen motor in de schuur heeft gezet. Volgens de garagist is de auto van binnen en buiten nagenoeg roestvrij en nauwelijks deukjes en krasjes (schadevrij bestaat hier niet). Weinig km en binnen gestaan. De eigenaar heeft ‘m nauwelijks gebruikt. En grote kans op eerste eigenaar.

De auto kost 900 en een blok 500. Met installeren, testen en APK tezamen 2000.
Koopje toch?
Alleen heb ik nét een auto gekocht (ik heb immers nú een degelijke auto nodig) maar ik denk erover (niemand heeft haast en de auto is voor mij “gereserveerd “) om hem erbij te kopen.

Waar ik benieuwd naar ben is of er ook een blok in kan met iets meer vermogen dan de 2.5 indenor.
Wellicht een TD van een 505? Ik denk alleen dat ik daarvoor naar FR moet want die heb ik hier nog niet gezien.
Moet daar ook een andere aandrijfas voor onder (505 is ook RWD toch?).

Hoop dat jullie even kunnen meedenken.
Als ik besluit de auto niet te kopen kan ik de contactgegevens van de garagist delen maar ik denk dat ik zelf verliefd ga worden :)

Groetjes Hugo

Re: Ander blok in 504 diesel.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2022, 19:02
door kch
Dat kan wel past er eigenlijk zonder veel problemen in. Probeer wel een 5 bak te gebruiken van een 505 break dat scheelt veel toeren en is in combinatie met zo'n turbo diesel wel ideaal.
Ook uitlaat en koeler monteren. Zo'n td motor past ook op een 4-bak maar maakt dan erg veel toeren (net als de originele diesel) en dat is jammer als je deze aanpassingen doet. Maar je moet wel wel een 5 bak van een 505 break hebben, niet van de sedan of van de 604.

Re: Ander blok in 504 diesel.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2022, 09:27
door Pininfarina504
Misschien kun je beter eerst eens gaan kijken.
Perceptie over mooi/i.z.g.s. is nogal eens verschillend en met name in Spanje en Portugal. Een vastgelopen dieselmotor met weinig kilometer, het kan.....maar niet heel frequent. Soms drijfstang lagers, als er teveel geplankt is.
Ik kocht in Spanje ook enkele diesels, eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, na een lange en vermoeiende reis, altijd slordige auto's, niet zoals op de foto's en door de telefoon. Je kunt uiteraard ook geluk hebben.
Ben nu in Madagascar er rijdt hier ontzettend veel frans klassiek rond: 204, 205, 304, 305, 404, 504, 505.
Heel veel R4, 2CV, Mehari, deze laatste drie types, soms nog in i.g.s.
Prijs voor een mooie R4, of 2CV, 750€-1000€.
Een fatsoenlijke 404-504 pick-up, 500-1000€, vaak diesel, soms benzine, Breaks en sedans meestal wat slordiger en meer afgeleefd. Soms ontwaar je nog een alleszins mooie en strakke 504 sedan, of een DS. Export helaas nagenoeg onmogelijk.