Warm lopen/Gas blijft hangen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor Pininfarina504 » 07 jul 2022, 03:53

Als je zelf een beetje handig bent en er allert op bent dat de fan werkt, dan lukt het wel.
Ben je iets minder technisch, soms zal het je ontgaan zijn, dat de fan al een tijdje niet meer insloeg, ondertussen al wat koelwater verloren, soms de koppakking eruit.
Het is een weldoordacht, echter ook een enigszins fragiel systeem, wat soms haperingen vertoont. Alles bezien vanuit het licht der tijd.
Je voelt aan de slangen en aan de radiateur zonder thermometer al of de temperatuur teveel oploopt.
Verder ga je naar een wat zuidelijker land, op vakantie met je ....04, met name met een automaat, het wordt allemaal redelijk snel, iets te warm, als je in de file staat, of de berg op moet met extra bepakking.
Soms adviseer ik mensen die quasi onhandig zijn en verre ritten willen maken, zet de fan voorlopig mechanisch vast, om gezeur onderweg te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 11 jul 2022, 23:13, in totaal 3 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor dimi_v » 07 jul 2022, 10:49

De radiateur is van jou afkomstig, dus die is goed :P

Misschien ben ik te voorzichtig geweest met de meter die tegen het rode gebied aan staat en de fan nog niet inschakelt. Ik zal eens kijken of ik wat kan testen op daadwerkelijke metingen van de temperatuur.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor tomtom » 10 jul 2022, 10:19

dimi_v schreef:De radiateur is van jou afkomstig, dus die is goed :P

Misschien ben ik te voorzichtig geweest met de meter die tegen het rode gebied aan staat en de fan nog niet inschakelt. Ik zal eens kijken of ik wat kan testen op daadwerkelijke metingen van de temperatuur.


Dat je reageert/acteert op het “rode gebied” is logisch en doe/deed ik ook. Ik ben er echter wel achter dat dat regelmatig onbetrouwbaar is, vanwege meetverschillen door het systeem (sensoren en de weergave zelf). Metingen met een digitale temp (richt)meter (kosten niet zoveel) geeft veel betere/betrouwbaardere info. En eens met Nanno; het systeem is prima op haar taak berust mits het goed onderhouden en gecontroleerd wordt. Gaatjes boren, extra ventilator aanbrengen etc zou niet nodig hoeven/moeten zijn tenzij je met 30+ een zware aanhanger een berg op gaat slepen. Maar zelfs dan zou je merken als de boel warmloopt en ja dan dus even stoppen. Het is tenslotte een oude auto en dus brengt dat wat ongemak met zich mee….
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor dimi_v » 25 jul 2022, 18:44

Ben weer in de gelegenheid om er eens mee bezig te zijn. Ik ga ook nog een naar Pininfarina waar ik de zgan radiateur van heb. Maar ondertussen denk je soms na wat er speelt. Misschien is de temperatuurvoeler (vermoed een NTC) in de kop niet meer goed afgestemd op de meter in het dashboard. Ik zou dus een soort 'calibratie' kunnen uitvoeren door de sensor te demonteren, in opwarmend water (heb wat thermometers) bij bv 70-90-100-110 de weerstand te meten. Genoeg zooi hier om dan als de weerstand op bv 90 graden 400 ohm is, een 400 ohm weerstand te koppelen in plaats van de NTC. Eens kijken waar de meter in het dashboard zich dan begeeft. Sensor uit de kop schroeven zal wel niet makkelijk gaan, komt er waarschijnlijk koelvloeistof uit gelopen (hoeveel?) en zal de boel daarna wel ontlucht moeten worden. En waarschijnlijk nieuw pakkinkje nodig die je dan niet hebt.

IR thermometer heb ik ook liggen, dus dat is een makkelijke check als ik van de week eens de auto goed warm trap. Met wat korte stukjes en de meter in het midden kwam ik op de plek in de kop waar de sensor zit en op de koelslangen niet hoger dan ongeveer 70 graden, terwijl de meter in het midden staat. Als dat 10 graden afwijkt met de daadwerklijke watertemperatuur lijkt me dat veel, dus dan zou je denken dat de meter wel erg enthousiast omhoog gaat.

Als ik de connector los gooi van de sensor, dan is de meter echt helemaal onderin, hoe hoger de weerstand (in dit geval oneindig) hoe lager de meter, en andersom natuurlijk. Wat is de functie van de sensor bij de waterpomp, en waar gaat deze draad heen? Ik kan dat niet uit het schema opmaken in de vraagbaak.

Al met al dus geen ramp of probleem, ben gewoon nieuwsgierig naar de daadwerkelijke situatie en of ik er wat leuks mee kan.
Laatst bijgewerkt door dimi_v op 27 jul 2022, 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor johnssons » 26 jul 2022, 11:36

... het uitnemen van de temp.sensor uit de cilinderkop is zo gebeurd, er zal weinig koelvloeistof uitkomen ... ontluchten hoeft na montage niet ... wel even koelvloeistof niveau checken ...
Dat de temperatuur wat hoog op de meter op het dashbord staat kan nog komen omdat het thermocontact onder in de radiateur niet de juiste is, moet zijn 68°/82° ..
maar de eenvoudigste manier om te checken is de motor op temp laten draaien met een temperatuurmeter in de radiateur ... check bij welke temperatuur de autm. vin aanslaat, kijk dan ook even op je dashbord ..
Staat de meter te dicht bij het rood, dan thermocontact checken of vernieuwen ... echter .. staat de meter goed en loopt deze iets op bij rijden met warm weer of als er meer vermogen wordt gevraagd, aanhanger oid ... dan toch de radiateur onvoldoende koeling ... op te lossen door toch een radiateur met een nieuw koelblok of b.v. een elektrische fan voor de radiateur plaatsen ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 jul 2022, 10:16

Ik ben nu in Midden-Italie met 504 Automaat.
37 graden Vecius.
Radiateur nieuw, ventilator onderweg gefixeerd, thermostaat verwijderd.
Nog steeds het blijft kritisch, op LPG rijden gaat niet, temp. loopt teveel op.
Ik probeer een Amerikaanse uitvoering 504 radiateur te bestellen via een Canadese vriend.
Hebben een groter volume.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor dimi_v » 27 jul 2022, 22:11

Net even een ritje gemaakt, ook een paar km snelweg. Kom ik thuis, laat de motor nog een paar minuten draaien en de temperatuur loopt tegen het rode aan. Fan schakelt niet in. Ik wilde meten met mijn IR thermometer, is ie opeens raar aan het doen. Misschien wam mijn eerdere meting van de week dan ook niet correct met 70 graden natuurlijk :roll:

Voorzichtig de dop van radiateur gedraaid. Licht sissen, weinig stoom. Andere thermometer met een voelerelement er in gehangen, zo rond de 92 graden boveinin. Thermocontact zit natuurlijk onderin, mischien als de doorstroming toch minder goed is dat daarom niet inschakelt? Geen idee, misschien is 90 prima maar dan zou tijdens rustig rijden de meter op dashboard toch ook niet midden moeten aangeven, dus denk dat die toch wel aardig klopt. Heb geen zin om de sensor nu te demonteren.

Dus wat nu de reden is dat de fan niet inschakelt? Verkeerde type thermocontact misschien, of er stroomt te weinig heet koelwater voorbij (toch radiateur wat verstopt zit)? Als ik de contacten overbrug gaat de temperatuur snel omlaag, dat 'werkt' dus prima maar ben nog niet achter waarom niet inschakelt. Ik durf ook niet langer te wachten tot de meter nog verder in rood loopt :oops:

Nog geen antwoord op de vraag of iemand weet welke functie de sensor op de waterpomp heeft, is dat ook een thermocontact of een 'voeler'?
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor dimi_v » 27 jul 2022, 23:07

Nog even ter aanvulling, het was vanavond niet bepaald heel erg warm (18 graden), dan wil je niet na een snelwegritje in een stilstaande file belanden. Met extreme temperaturen zoals vorige week met bijna 40 graden, ja dat is wat anders.

Verder valt op dat ik het koelwater wat bruinig en vettig vind, dit was na vervangen van de radiateur nog niet. Ben bang dat er dan misschien toch een lekke in zit van olie > koelvloeistof kanaal in de kop :?

Misschien moet ik eerst alles eens goed doorspoelen, misschien als een bepaald iemand weer terug is uit Italië :D
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Warm lopen/Gas blijft hangen

Berichtdoor johnssons » 28 jul 2022, 10:09

.... dat het termocontact niet aanslaat komt toch echt door een verstopte radiateur, de temperatuur blijft onder in de radiateur te laag om het contact te laten schakelen ... eigenlijk heb je het zelf al gemeten ...

Bij een koppakking verlies je koelvloeistof en krijg je veel druk opbouw in het koelsysteem. Olie in het koelsysteem langs de koppakking kan natuurlijk, je ziet dan olieslierten en olievlokken door de radiateur stromen. Bruin koelwater komt door corrosie die loskomt in het blok ... losse deeltjes corrosie helpen ook niet om de kanalen in de radiateur open te houden ..dus blok goed doorspoelen ... schoonmaak troepie troepie in het koelwater doen, motor warm laten draaien, kachel open, dunne slang bij waterpomp losnemen en tuinslang in drukken en rustig doorspoelen ... tot het water helder is ... weer aftappen en afvullen met koelvloeistof ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Vorige

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dimi_v en 6 gasten