Pagina 1 van 1

Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 22:57
door Willem2
Ik had een heel mooie 504TI (van Verhoeven), de auto is helaas deze week overleden (zie foto's).
Nu ben ik bezig met een 504 GL van 1974 maar die heeft volgens mij geen stuurbekrachtiging. Ik ben de TI gewend en vraag mij af hoe dat zonder stuurbekrachtiging gaat.
Heb wel gelezen op dit forum dat een auto zonder voor echte mannen is. :roll:

Foto van de motor van GL
Afbeelding

TI
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 23:11
door Brownie
Zo, dat is een flinke klap geweest!

Kan je de stuurbekrachtiging van de TI niet overzetten op de GL?

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 11:56
door mkatgert
Auw, dat lijkt inderdaad een heftige klap te zijn geweest!

Ik heb zelf twee 504en gehad zonder stuurbekrachtiging, een Break Diesel en een Berline Benzine, en bij beiden heb ik het sturen nooit zwaar gevonden. Zelfs vanuit stilstand ging het altijd wel. De diameter van het stuur is dan ook een stuk groter dan heden ten dage, dat helpt ook wel.

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 14:21
door Nanno
Ik heb drie 504's gehad zonder stuurbekrachtiging en één met. Bij parkeren is zonder bekrachtiging iets meer werken, maar verder mis je het helemaal niet. Het zou voor mij in ieder geval zeker geen doorslaggevende invloed hebben op mijn keuze.

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 21:12
door sijmen12
Mijn vrouw rijdt en parkeert onze familiale uit ‘72 ook zonder problemen. Het aantal omwentelingen van links naar rechts is wel groter ter compensatie. Driften in de sneeuw de komende dagen vergt wat meer hoepelwerk.

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 21:18
door sijmen12
Tip voor alle GL rijders: ik heb laatst op de rollenbank het vermogen met en zonder het originele luchtfilterhuis gemeten (met vers luchtfilter). Origineel: 89pk. Zonder filter: 100pk (en 1000 rpm meer toerenbereik). Het huis ligt er dus af en de carb heeft nu een K&N filter. Goedkoper wordt tuning niet. Bij volgas bromt de motor wel wat harder maar dat vind ik niet erg.

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 06 feb 2021, 22:34
door Pininfarina504
Oude type tot en met 73 stuurt lichter zonder stuurbekrachtiging, dan de nieuwe types.
Verder zeer afhankelijk van maat, type en kwaliteit van de band.
De bandenspanning zet ik op ongeveer 2,7 i.p.v. 2.2, stuurt iets gemakkelijker.
Je kunt stuurbekrachtiging van een TI overzetten, of een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging direct op het stuurhuis monteren.
http://www.ezpowersteering.nl/6/169/ELEKTRISCHE_STUURBEKRACHTIGING_VOOR_KLASSIEKERS.html

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 07 feb 2021, 20:04
door Willem2
Bedank voor jullie antwoorden. Top.

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 07 feb 2021, 20:26
door Frank.04
Alleen schade aan dak en voorruit?

Dat repareer ik wel voor je!

Jammer wanneer een nette auto verdwijnt!

Re: Peugeot 504TI en GL

BerichtGeplaatst: 28 maart 2021, 14:14
door René van M.
Je was er onderste boven van?

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk