Hallo,
Mijn 504 V6 cabrio (1975) houdt in bij optrekken. Wanneer ik de ontsteking op 30-35gr zet trekt de auto wel flink op.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
- Bart Schipper heeft de carburateurs gereviseerd, tot 2x toe bekeken, deze zijn goed
- Sparcon electronische ontsteking geplaatst en werking distri is door hen gecontroleerd, deze is goed. Motor loopt ook stuk rustiger hierdoor
- de distributie op de juiste manier geplaatst, mede met hulp van Sparcon
- Vacuum controle op poelie met stroboscoop geeft aan dat deze ook vervroegd bij gasgeven
- met cil 1 op BDP staat de poelie op 0 graden en zie ik het teken (de 1) op het tandwiel vam de nokkenas op 12 uur staan (verticaal hoogste stand), lijkt dat distributieketting er juist in zit (weet niet of deze ooit opnieuw is geplaatst)
- ik heb euro 98 gereden en nu weer euro 95, in beide gevallen hetzelfde resultaat
- kleppen gesteld
- bij afstelling op 10 graden start de motor meteen en loopt rustig, op gas geven reageert de motor goed al lijkt het dat ik hetzelfde geluid van inhouden wat hoor zoals bij vollast
Bij afstelling op 10 graden en rijdend (vollast) houdt de motor duidelijk in, het is heel egaal, niet hortend of stotend, als je niet zou weten dat de motor veel sneller kan zou je er misschien niets aan hebben gedaan.
Wat wel is als ik het gas doseer, dus niet volgas, maar beetje los en weer gas en zo wat op en neer, de motor opeens wel flink optrekt maar dan met horten en stoten, telkens als ik speel met het gaspedaal.
Op advies van Bart, omdat carburateurs goed zijn, de ontsteking vroeger gezet. De motor trekt dan goed op, auto gaat er als een speer vandoor. Maar dat is pas bij een onstekingsstand op 30-35 graden, dat is toch veel te vroeg? Ook loopt hij dan stationair niet meer mooi, lijkt wat te stokken (pingelen?). Onder de 30 graden houdt de motor in.
Mijn gevoel zegt dat het iets is met de vacuum maar als ik die controleer met meter trekt ie prima vacuum en zit vacuumslang op de juiste uitgang van de carburateur. Ook met strobscoop zie ik dat de vervroeging werkt bij gasgeven, ik weet alleen niet of het op het goede moment is (curve), dat heb ik niet gecontroleerd (weet niet hoe)
Klepspeling? Misschien te stark maar dan lijkt me dat niet 30-35 graden vervroeging te verklaren.
Wie heeft goed advies?