504 TI van mkatgert

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 10 jun 2025, 20:32

Ik heb de hevels en veren gevonden, en een NOS remkrachtbegrenzer. Nadeel van NOS is dat de rubbers hun beste tijd gehad hebben, dus ook meteen op zoek naar een revisiesetje :-) de montage laat dus nog even op zich wachten.

Wel heb ik nog de brandstofslangen die over het achtersubframe lopen vervangen, want die waren nog uit het bouwjaar van de auto. Daarna toch even een ritje gemaakt omdat dat al te lang geleden was.

Ik zag overigens wel dat het verdeelblokje wat er nu inzit wel een grote bout heeft; ik vroeg me al af wat dat was maar dat kan natuurlijk ook een stromingsbegrenzer zijn zodat op die manier de remkrachtverdeling statisch geregeld kan worden. Ik zou evt de auto ook eens op een rembank kunnen zetten om te zien hoe het nu verdeeld is.

Tijdens het rijden viel me wel weer op dat bij lage snelheid en stationair draaien de temperatuur snel oploopt tot aan het rode vlak van de temperatuurmeter. Als ik dan vaart maak gaat de temperatuur weer omlaag. Ook slaat de fan bij stationair draaien pas aan als de meter al in het rood staat. Vreemd. De radiator ziet er niet heel best meer uit; daar heb ik nu ook maar een nieuwe van besteld (het laatste deel van het koelsysteem wat nog origineel was).
504 TI 1973
mkatgert

Berichtdoor Frank.04 » 11 jun 2025, 07:35

Er zijn verschillende uitvoeringen van de remkrachtbegrenzer die onderling niet uitwisselbaar zijn.

Het gaat om de bevestigingsgaten (oplosbaar) maar belangrijker, ook om de maat van de wartels.

Tot najaar 1974 was dit UNF, daarna werd M10 fijne draad gebruikt.

In deze laatste uitvoering lijken de UNF wartels ook te passen, maar dat is schijn!

Wat uiteraard wel kan is de oude leidingen voorzien van metrische wartels, de leidingen vervangen is sowieso aan te raden!

Succes
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04

Berichtdoor mkatgert » 14 jul 2025, 21:40

Een vakantie verder en alle onderdelen zijn binnen. Te beginnen met het koelsysteem. Ik heb eerst een flesje koelsysteemreiniger er in gemikt en daar een tijdje mee gedraaid. Toen de radiateur er uit en het hele koelsysteem doorgespoeld met water. Daarna doorgeblazen met perslucht en alles met een nieuwe radiateur weer in elkaar gezet.
Op de foto: de nieuwe radiateur (een plastieken Nissens, heel licht), de originele loodzware en versleten radiateur en een bak met de KVS die uit het systeem kwam (mooi kleurtje he!).
Afbeelding

Grappige details: de aansluiting voor de thermosensor zit op een andere plek, namelijk naast de uitstroomopening aan de achterkant. Bij de oude zat ie in het midden aan de voorkant.

Resultaat: een heerlijk koele auto die netje strak in het midden blijft van de temperatuurmeter, ook op de afgelopen warme dagen. Succes! :D

Afbeelding

Zie die radiateur shinen door de grille!

Ook de remkrachtbegrenzer voorzien van nieuwe rubbertjes. Die kan er dan morgen in, als ik even op de brug van de buurman kan.

Afbeelding

Als laatste een nieuw probleem: sinds ik de koudstartsproeier heb gefixt start de auto zonder problemen als het/zij koud is. Met warme motor is het nu echter drama, tot ik de stekker lostrek van de koudstartsproeier. Klinkt als verzuipen dus.

Als testje maar even de stand van de thermostaat gemeten met koude (boven) en warme motor (onder). Die lijkt nog wel te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje vreemde manier van meten, maar de lineaal past niet dwars. Ik denk dat de thermostaat zo'n 5 a 6 mm langer wordt met warme motor. Met warme motor komt het palletje van de verrijking ook los te liggen van de moer op de thermostaat, ik kan even niet vinden of dat zo hoort. Heeft iemand tips? Of is dit normaal gedrag en moet ik de moeilijke warme start elders zoeken?
504 TI 1973
mkatgert

Berichtdoor Frank.04 » 15 jul 2025, 07:36

Het waxelement zorgt voor twee dingen:

1) mengselverrijking door het verdraaien van de hevel

2) zorgen voor extra lucht zodat het stationair toerental wordt verhoogd

Het klopt dat de stift een millimeter of 8 naar buiten komt wanneer de motor opwarmt. Dan ligt de kraag 4.5 mm vrij van de hevel.

Tevens moet je lucht horen sissen bij koude motor en dit moet stoppen wanneer de stift naar buiten komt.

Ook hier is een afstelling voor, maar meestal staat dit goed en ander stuur maar een PB.

Overigens zou het niet nodig moeten zijn om de koud-start sproeier los te nemen bij warme motor, zo kwamen ze niet uit de fabriek!

Succes!
Frank.04

Berichtdoor jacqabe » 15 jul 2025, 17:21

Even uit mijn hoofd, de koudestartsproeier krijgt toch ook een signaal van een temperatuur zender? Kan daar niet iets mee aan de hand zijn?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
jacqabe

Berichtdoor mkatgert » 15 jul 2025, 17:36

Dank voor jullie reacties! Frank, goed te horen dat de stiftbeweging en vrijligging van de hevel lijken te kloppen. Het sissen is me nog nooit opgevallen, zal er eens naar luisteren.

Overigens zou het niet nodig moeten zijn om de koud-start sproeier los te nemen bij warme motor, zo kwamen ze niet uit de fabriek!

En dat is precies de reden dat ik het weer werkend wil hebben :D

@jacqabe: Als ik naar het schema kijk wordt de sproeier alleen gebruikt als je de startmotor bekrachtigt, maar dan dus ook altijd; dus ook met warme motor.
504 TI 1973
mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 15 jul 2025, 19:18

Frank zal dit beter weten dan ik maar als ik in het schema kijk zie ik dat de koudestartsproeier (121) bedraad wordt door 46A en 46C.
46C gaat naar 122 thermo-tijdcontact.
Afbeelding
jacqabe

Berichtdoor Frank.04 » 16 jul 2025, 07:41

Klopt Gert!

@Jacqabe: Het systeem met de temperatuursensor zit wel op de V6 TI versies, dan loopt de massa van de koudstart via een sensor die in de waterpomp zit geschroefd.

Het schema wat je laat zien is daar ook van, je kunt componenten herkennen als de luchtweegklep en de balansdrukregelaar.
Laatst bijgewerkt door Frank.04 op 16 jul 2025, 07:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Frank.04

Berichtdoor mkatgert » 16 jul 2025, 07:43

Ik had mijn info uit dit plaatje uit het WPHB.
Afbeelding

In de tussentijd:
Afbeelding
504 TI 1973
mkatgert

504 TI van mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 16 jul 2025, 09:59

Frank.04 schreef:@Jacqabe: Het systeem met de temperatuursensor zit wel op de V6 TI versies, dan loopt de massa van de koudstart via een sensor die in de waterpomp zit geschroefd.

Het schema wat je laat zien is daar ook van, je kunt componenten herkennen als de luchtweegklep en de balansdrukregelaar.

Ik had het schema gepakt uit het boekje wat bij mijn 4 cil. zit in de gedachte dat dit klopt. Zie nu dat er twee schema’s in staan. Excuus voor de miscommunicatie.
@Frank, werkt de koudestartsproeier dan bij iedere start ongeacht of de auto koud of warm is?
Groet, Abe
jacqabe

Berichtdoor Frank.04 » 16 jul 2025, 12:42

Bij de 4-cilinder is hij altijd actief tijdens starten Daar maak ik vaak handig gebruik van door de startmotor te activeren via de sproeier, want daar kun je gemakkelijk bij.

Bij de 6-cilinder injectie is de koudstart alleen actief wanneer de motortemperatuur laag is.
Frank.04

Berichtdoor jacqabe » 16 jul 2025, 12:50

Bedankt, dat wist ik niet.
jacqabe

Vorige

Keer terug naar 504