Het was weer klustijd. De achterremmen liepen heet. Mijn snelle gok was nieuwe remslangen, aangezien die er uitzagen alsof ze nog uit het bouwjaar van de auto kwamen. Ik heb dus een nieuw setje besteld en ben vol goede moed begonnen aan het vervangen.
Dat werd wat uitgebreider dan gepland. Het begon ermee dat alle remleidingwartels al eens met een sleuteltje 10 waren mishandeld, dus dat wilde alleen met een griptang uit elkaar. Daarbij bleek ook dat een van de moeren om de flexibele remslang aan de carrosserie te bevestigen er niet meer was; die was vervangen door een slangenklem.
Ook de remleiding loskrijgen uit de remklauw was niet eenvoudig; om daar bij te komen moest eigenlijk de remklauw uit elkaar, of in ieder geval het zadel van de remcilinder af.
Toen ik daar aan begon kwam ik wel wat achterstallig onderhoud tegen:
- Een van de veertjes om het zadel in de cilindergleuf te duwen was weg, aan beide zijden. Er zat dus heel veel speling op het zadel.
- De remblokken waren voor het eerste type 504, dus die waren te klein voor de klauwen.

- De combinatie van bovenstaande zaken heeft de grondplaat van een van de remblokken doen verbuigen.

- All beschermrubbers waren op of weg.
- De gleuf in de binnen-zuiger om hem 45 graden te kunnen draaien was aan beiden zijden nogal gemaltraiteerd, maar de zuigers zaten ook helemaal vast, waarschijnlijk door de afwezigheid van enig beschermingsrubber. Aan een kant zat de zuiger zelfs vast onder 45 graden (en het remblokje was er gewoon ingeduwd)
Het draaide dus uit op een klauwrevisie. Nieuwe zuigertjes (die aan de handremmechaniekkant waren nog goed), nieuwe rubbers, alle pinnetjes, plaatjes en blokken ook nieuw. Nieuwe remleidingen laten maken bij de lokale automaterialenhandel, die dat ook in engelse maten kon

Een ding viel me nog op: ik heb geen remkrachtverdeler, maar alleen een verdeelblokje (zie plaatje). Dat lijkt me niet origineel. Kan iemand dat bevestigen?