504 TI van mkatgert

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 09 dec 2023, 13:16

Wij deden vroeger, in de garage waar ik werkte, een beetje koelvloeistof onderin. Een behoud voor de schokdemper.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1722
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 03 maart 2024, 22:17

In antwoord op de vraag over olie/KVS in de veerpoot ter behoud van de demper: heb ik niet gedaan, maar kan me voorstellen dat het wel helpt.

Vandaag ben ik begonnen met de revisie van het koelsysteem. Geen overbodige luxe; de fan is vastgezet (en daarmee is helaas de koppeling kromgetrokken), de fan zat maar met 2 boutjes vast, er zit geen thermostaat meer in het systeem en de koelslangen waren met ducktape lekvrij gemaakt.

Afbeelding

Ik heb een paar vragen:
- welke temperatuur thermostaat hoort er in? Ik kan een 75 graden variant vinden, maar hij zou ook 88 graden kunnen zijn volgens de onderdelenboeken. Dat laatste lijkt me wat aan de hoge kant.

- heeft of weet iemand of er nog ergens een poelie met koppeling te krijgen is? De sleepring op mijn poelie is erg slecht, en de koppeling is dus krom.

- De pomp heeft 4 aansluitingen. In de huidige versie lopen er 2 naar de radiator en 1 naar de kachelradiator (1). De laatste aansluiting (2) is afgedopt. Hoort dat zo?
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 04 maart 2024, 13:40

Bij mijn waterpomp heb ik die aansluiting niet.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1722
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 04 maart 2024, 15:58

Ah, fijn, dat is goed te weten. Als ik de tekeningen goed bekijk lijkt het ook een aansluiting te zijn voor de carburateur voorverwarming. Maar ik heb natuurlijk geen carburateur :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 05 maart 2024, 10:23

.. thermostaat 75°
... koppeling enz onderdelen bijv. bij Evert Jonkhart in Hilversum

Let op behalve het aantal aansluitingen is nog een verschil in de waterpomptypes ... lange uitgaande as voor zelfdenkende fan en korte uitgaande as voor vaste fan ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 749
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Den Haag

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 08 maart 2024, 20:50

Dank voor je antwoorden. Vandaag "even" langs Jonkhart geweest en het meeste gevonden wat ik zocht. Je opmerking over de waterpomptypes is helaas relevanter dan gedacht; ik had de 1202.71 gekocht, die specifiek bedoeld is voor de zelfdenkende fan (niet bij Jonkhart overigens), maar degene die in de doos zit heeft toch een korte as...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Peter Hanot » 09 maart 2024, 19:35

Mooie 504 in mooie kleur.
Mijn vader heeft ooit achter elkaar 3 nieuwe exemplaren van dit type (GL, geen TI) besteld.
Zorg best z.s.m. voor een grondige roestpreventie met een of ander vet (bv Mike Sanders).
De exemplaren met de deurgrepen er bovenop hebben doorgaans wel een betere staalkwaliteit als die met de verzonken deurgrepen,
maar ook daar kan de roest razendsnel gaan als die niet (of niet goed) behandeld is in de holle ruimten en binnenzijde plaatwerk.
Het laatste exemplaar kreeg al roestblaasjes na amper 9 maand af fabriek en einde verhaal na amper 4 jaar.
Mechanisch zijn ze daarentegen bijna niet stuk te krijgen.
Peter Hanot
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 09 maart 2024, 19:41

Ja, helaas weet ik hoe goed ze kunnen roesten, mijn vorige twee 504en zijn op roest afgekeurd. Die stonden dan ook altijd buiten en ik reed ze het hele jaar door.
Deze staat het hele jaar in een droge schuur, en ik rijd er alleen buiten het pekelseizoen mee.

Vanmiddag ben ik bij de lokale automaterialenhandel in Bennekom langs geweest, en de beste man trok tot mijn verbazing binnen 10 seconden exact de juiste waterpomp (met lange as) uit de voorraad :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 15 maart 2024, 22:02

En vandaag had ik dan wat tijd om de boel weer in elkaar te schroeven.
Nieuwe waterpomp en slangen:
Afbeelding

Slang naar kachelradiateur weer netjes vast:
Afbeelding

En alles weer in elkaar:
Afbeelding
Klik voor filmpje

De motor loopt mooi, warmt snel op en blijft dan netjes op bedrijfstemperatuur, en na een tijdje slaat ook netjes de fan aan. Ik heb voor het eerst in mijn leven ook in één keer het koelsysteem lekvrij gemonteerd (moest vroeger altijd wel wat nadraaien), dus ik ben blij! Ik zou voor de mooi nog een slangenklem om de thermostaat moeten doen, die had ik even niet liggen. Maar ik denk dat het strak genoeg zit om niet rond te gaan zwerven...

Dank weer voor alle tips en suggesties!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 09 jun 2024, 15:55

Tijdens de laatste rit bleef het rempedaal continu hangen. Dat rijdt niet echt lekker, dus op zoek naar een Mastervac.

Vandaag de nieuwe ingebouwd, en dat ging voorspoedig, totdat ik het hoofdremcilinder ging monteren; die past er niet goed op. De 'krans' op de hoofdremcilinder heeft een grotere diameter dan het gat in de mastervac waar die in zou moeten vallen.

Afbeelding

Toen heb ik nog eens goed het onderdelenboek bekeken en het lijkt alsof ik toch de verkeerde Mastervac heb. Ik heb de 4535.44 gekocht maar ik lijk de 4535.31 te moeten hebben. (Ik heb een A12 met VIN 1217xxxxx)

(Zie https://pcn.nl/images/onderdelen/504/Groep4/image18027.jpg)

Nu is degene die ik moet hebben nergens te vinden, dus ik kan nu drie dingen doen:
- de oude reviseren
- de nieuwe modificeren dat de oude HRC er op past
- de nieuwe laten zitten en de HRC vervangen voor de gene die er bij hoort.

In dat laatste geval ga ik dan van een ⌀20.6 naar een ⌀19 mm HRC. (Zie https://pcn.nl/images/onderdelen/504/Groep4/image18035.jpg.) Gaat dat problemen geven? Voor mijn gevoel zal ik dan het rempedaal dieper moeten intrappen om dezelfde hoeveelheid vloeistof te verplaatsen, maar dat wordt misschien al weer gecompenseerd door de Mastervac.

Daarnaast heb ik de kleppen gesteld, en ook alle benzineslangen vervangen; alles wat er op zat leek nog origineel. Vond ik niet zo veilig... :lol:
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 10 jun 2024, 00:22

Is gewoon de verkeerde combinatie servo - hoofdremcilinder met één aansluiting.
Servo is van een type voor hoofdremcilinder met gescheiden rem circuit.
Alles is te vinden, alles is te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 10 jun 2024, 20:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2509
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 10 jun 2024, 11:09

Dank voor je antwoord. Heb je tips waar ik dan de juiste zou kunnen krijgen? Of heb jij toevallig nog iets liggen?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 10 jun 2024, 20:08

Zal morgenvroeg wel kijken, of ik een passende servo voor je heb.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2509
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 jun 2024, 21:33

Helaas, ik heb er geen meer van het oude type, probeer bij de bekende adressen, of op internet, zijn heus wel te vinden, met enige moeite.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2509
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 21 jun 2024, 09:43

Dank voor het kijken! Ik zoek nog even door.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 22 jun 2024, 08:52

... wat je nog kunt doen als de Mastervac blijft hangen, is een gaatje boren boven in het rempedaal en een trekveer monteren ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 749
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Den Haag

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 29 jun 2024, 15:53

Nou, het was allemaal makkelijker dan verwacht. De bevestigingsplaat waar de HRC aan vast zit, zit gewoon met 4 bouten aan de mastervac vast. De plaat van de oude past probleemloos op de nieuwe en zo heb ik nu dan een prima werkend remsysteem. Ik had daar nooit goed naar gekeken want ik verwachtte dat dat een integraal onderdeel van de mastervac was... :oops:

Bij de eerste proefrit bleek ik nog een lekkend kleppendeksel te hebben (ik had een nieuwe pakking geplaatst na het stellen van de kleppen) maar na wat vloeibare pakking en het juiste aanhaalmoment is dat ook weer droog. En dan blijft er steeds minder over van mijn todo-lijstje!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 30 jun 2024, 22:36

... nog een tip ... de kleppendekselpakking kan je het beste inlijmen met bisonkit ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 749
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Den Haag

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 30 mei 2025, 07:42

Het was weer klustijd. De achterremmen liepen heet. Mijn snelle gok was nieuwe remslangen, aangezien die er uitzagen alsof ze nog uit het bouwjaar van de auto kwamen. Ik heb dus een nieuw setje besteld en ben vol goede moed begonnen aan het vervangen.

Dat werd wat uitgebreider dan gepland. Het begon ermee dat alle remleidingwartels al eens met een sleuteltje 10 waren mishandeld, dus dat wilde alleen met een griptang uit elkaar. Daarbij bleek ook dat een van de moeren om de flexibele remslang aan de carrosserie te bevestigen er niet meer was; die was vervangen door een slangenklem. :-|

Ook de remleiding loskrijgen uit de remklauw was niet eenvoudig; om daar bij te komen moest eigenlijk de remklauw uit elkaar, of in ieder geval het zadel van de remcilinder af.

Toen ik daar aan begon kwam ik wel wat achterstallig onderhoud tegen:
- Een van de veertjes om het zadel in de cilindergleuf te duwen was weg, aan beide zijden. Er zat dus heel veel speling op het zadel.
- De remblokken waren voor het eerste type 504, dus die waren te klein voor de klauwen.
Afbeelding
- De combinatie van bovenstaande zaken heeft de grondplaat van een van de remblokken doen verbuigen. :shock:
Afbeelding
- All beschermrubbers waren op of weg.
- De gleuf in de binnen-zuiger om hem 45 graden te kunnen draaien was aan beiden zijden nogal gemaltraiteerd, maar de zuigers zaten ook helemaal vast, waarschijnlijk door de afwezigheid van enig beschermingsrubber. Aan een kant zat de zuiger zelfs vast onder 45 graden (en het remblokje was er gewoon ingeduwd) :mrgreen:

Het draaide dus uit op een klauwrevisie. Nieuwe zuigertjes (die aan de handremmechaniekkant waren nog goed), nieuwe rubbers, alle pinnetjes, plaatjes en blokken ook nieuw. Nieuwe remleidingen laten maken bij de lokale automaterialenhandel, die dat ook in engelse maten kon :!:

Afbeelding
Afbeelding

Een ding viel me nog op: ik heb geen remkrachtverdeler, maar alleen een verdeelblokje (zie plaatje). Dat lijkt me niet origineel. Kan iemand dat bevestigen?
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Nanno » 30 mei 2025, 09:32

Hij behoort origineel een remkrachtregelaar te hebben. Die zijn nog wel te vinden, er hoort ook een hefboom bij die hem bedient. Geen idee hoe hij remt met alleen een verdeelblokje. (met remkrachtregelaar bedoel ik dus de remkrachtbegrenzer voor de achterremmen)
De remkrachtregelaars wilden nog wel eens gaan lekken, misschien is hij daarom wel vervangen bij jouw auto. Dat zou me niet verbazen als ik je verhaal over de staat van de achterremmen heb gelezen. Dat heb je goed aangepakt!
Laatst bijgewerkt door Nanno op 01 jun 2025, 11:42, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 480
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Frank.04 » 01 jun 2025, 11:14

De remkrachtbegrenzer is een onderschat item voor de veiligheid.

Zonder deze component zullen de achterwielen gaan blokkeren bij hevig remmen en daarmee wordt de auto meteen volslagen onbestuurbaar, geen grap!

Monteer deze zo snel mogelijk, inclusief bediening.

Overigens kan ik jouw foto niet goed duiden, je bedoelt toch niet het verdeelblokje bij de vooras?

De remkrachtbegrenzer zit bij de achteras!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1221
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 01 jun 2025, 11:23

Heren, dank voor de antwoorden. Dit blokje zit dus bij de achteras...

Ik bedoelde in mijn eerdere bericht ook remkrachtbegrenzer in plaats van remkrachtverdeler. Mijn vorige 504, een 'simpele' GL, had wel die begrenzer dus verbaasde het me al dat een TI dat niet zou hebben (alhoewel, gezien de staat van de rest van de achterremmen inderdaad...)

Ik kan me goed voorstellen dat het remgedrag hier op z'n minst gevaarlijk van kan worden. Op zoek dus naar een setje; die zijn nog niet zo eenvoudig te vinden. Heeft iemand nog wat liggen?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 03 jun 2025, 12:46

... dat er geen remkrachtbegrenzer op zit, is op zich vreemd, maar wat ook vreemd is is dat er geen tandem hoofdremcilinder maar een enkele hoofdremcilinder op zit, en dus ook geen gescheiden remsysteem heeft, dat is bij een GL en een TI wel een standaard ... nu zag ik dat de P504 geimporteerd is .... het kan zijn dat de P504 uit een land of een continent komt met een eenvoudig uitgevoerd remsysteem ... wat ook mogelijk is, is dat het een samengezochte knutselauto is ...

Mijn tip ... check via chassisnummer waar deze auto vandaan komt en wat de samenstel specifiecaties zijn ... vraag bij een peugeotmannetje of die bekend is met deze uitvoering van het remsysteem ... misschien zit er wel een restrictie in het verdeelblokje ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 749
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Den Haag

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Frank.04 » 04 jun 2025, 07:46

Het klopt dat auto's in Frankrijk werden uitgerust met een enkel systeem, terwijl tegelijkertijd de exportauto's een gescheiden systeem hadden.

Dit gold ook voor de TI-modellen.

Ombouw is overigens vrij simpel, alleen de hoofdremcilinder en een ander verdeelblokje op de voor-traverse alsmede een extra leiding tussen HRC en dat blokje.

Aan de achterzijde verandert dus niets.

(behalve bij Gert, want die moet een remkractbegrenzer monteren!)
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1221
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 04 jun 2025, 07:59

Goedemorgen,

dank voor de antwoorden. Het is origineel een Fransoos, bouwjaar en chassisnummer lijken allemaal bij elkaar te kloppen, maar de remmerij is in de loop van de jaren wel aangepast. Volgens de onderdelenboeken is het mogelijk een enkel systeem te hebben op een TI, en hoort een TI altijd een remkrachtbegrenzer te hebben. Het chassis heeft namelijk ook de bevestiginsmogelijkheid voor het hele remgebeuren, en het verdeelblokje wat er nu op zit zat met een tie-wrap aan die bevestiging vast.

De begrenzer heb ik inmiddels online kunnen vinden, maar de zoektocht naar hevels en veren gaat vooralsnog door... als iemand iets heeft liggen hoor ik dat graag!

Groet, Michiel
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

VorigeVolgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast