V6 met dubbele bobine

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 13 feb 2025, 16:54

Hallo,
504 V6 cabrio 1975 met dubbele bobine en dubbele contactpunten. Beide bobines lijken erg oud. Welk type bobine moet dit zijn want onder het originele Ducelliernummer 7791 A is niets te vinden.
Ik heb nu de rode van Bosch die nog goed lijkt, weerstand is 1,7 Ohm op + - en 8,6 KOhm op secundaire circuit.
De andere is een Beru ZS116 met een weerstand van 2,7 Ohm en 8,08 KOhm op secundaire circuit. Deze vertrouw ik niet maar ik ben geen deskundige.
Bij elke bobine zit de porseleinen ballast, de een geeft 2 Ohm
De ander 1,7 Ohm
Hoor graag jullie advies.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Frank.04 » 14 feb 2025, 08:50

Wat je nu hebt is een slecht ontworpen systeem om tegemoet te komen aan de on-eenparige verbrandingsmomenten.

Ook als alles in orde is blijft het moeizaam afstellen omdat je de punten moet synchroniseren.

Mijn advies: ombouwen naar elektronisch met twee verse bobines en daarmee afscheid nemen van contactpunten, condensatoren en voorschakelweerstanden
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 14 feb 2025, 10:37

Frank, bedankt voor de snelle reactie.
Ja, ik vind ze erg duur, daarom dacht ik dit systeem op orde te brengen.
123 is meer dan € 1000,-
Sparcon is € 635,-
In deze auto zit wel nog de nokkenassensor en de stekker onder het dashboard voor de Schlumberger. Maar of dat een goed idee is? En dan moet de verdeler ook aangepast worden, toch?

Verder gelezen op dit forum en lijkt mij de diff van een 604ti de beste optie als ik het wil ombouwen. Die kan er zo in met 1 bobine en zou het moeten werken, althans zo lijkt het.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Mr.Drexciya » 16 feb 2025, 16:59

Waarom vertrouw je de bobines niet? En wat is het eigenlijke probleem?

Je zou eens de vonk uit beide bobines kunnen vergelijken of ze zo op het oog even sterk lijken (helderheid en kleur van de vonk). En eventueel de bobines even verwisselen om te kijken of een eventueel verschil meeverhuist. Niet met de tong proberen zoals bij een 9V blokje want deze testmethode werkt hier niet ;-)

Als de nokkenassensor en bedrading nog aanwezig zijn dan kun je in dit geval ervoor kiezen de oorspronkelijke Schlumberger ontstekingsmodule terug te zetten.

In het verleden werd een defecte Schlumbergermodule nog wel eens vervangen door het klassieke dubbele punt-bobine onstekingssysteem uit de 604 omdat die module als onrepareerbaar werd beschouwd en een nieuwe behoorlijk aan de prijs was. Nu weten we dat de schakeltransistor de achilleshiel is. Kwestie van vervangen door het juiste (of equivalente) type en klaar is kees. Zie dit filmpje voor meer details en contactgegevens voor als je dit zou willen laten repareren: https://www.youtube.com/watch?v=8ouPRv3-XPk

Dan moet je daarvoor alleen nog de juiste andere onderdelen op de kop zien te tikken:
Ducellier verdeler (5901.63)
Enkele Ducellier bobine zonder externe voorschkelweerstand (5970.19), vanaf chassisnummer 2.559.782
Enkele Ducellier bobine met externe voorschakelweerstand (5970.12), tot chassisnummer 2.559.782

Let op dat je niet de Bosch onderdelen aanschaft; die zijn voor de V6 met injectie i.p.v. V6 met dubbele carburateurs.

Frank heeft gelijk qua dit dubbele punt-bobine systeem: het positioneren van de verdeler en afstellen van de twee punten luistert best nauw. Alleen indien goed afgesteld wordt je beloond met goed starten, voldoende PK's en een verbruik dat bij rustige rijstijl op de lange baan de 1:10 benadert. Er vanuit gaande dat de carburateurs goed functioneren maar dat is weer een ander verhaal...
Mr.Drexciya
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 17 feb 2025, 00:25

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik vertrouwde het niet omdat bougiekabels het niet altijd deden. Ik heb nu een nieuwe set kabels besteld.
De bobines hebben verschillende primaire weerstand, 2.7 en 1.5. Dat zou niet mogen. Zijn overigens beide 12 volt bobines.
Carburateurs zijn nu in revisie.
Mij is verteld dat de elektronische ontsteking van de 604 ti goed zou moeten werken, dat is toch een Bosch?. Dan met gewone bobine zonder voorschakelweerstand.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Frank.04 » 17 feb 2025, 13:40

De Bosch ontsteking beschouw ik als de beste oplossing!

....alleen, vind er maar eens een!

Let op, hier zijn ook weer twee typen, met een kunststof kastje en met een van Aluminium.

Onderling niet uitwisselbaar, al was het maar vanwege de stekker (twee dan wel driepolig).

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Mr.Drexciya » 17 feb 2025, 14:19

Allicht is het beter eerst even te wachten met rigoreuze ombouwacties en eerst de bobines en carburateurs aan te pakken.
Een oude bobine vervangen kan sowieso geen kwaad want die willen nog wel eens in sluiting vallen met als gevolg een zwakkere of geen vonk.

Het juiste type bobine voor jouw 504 met de dubbele contactpunten + bobines is 5970.13 van Ducellier waarbij de externe weerstand meegeleverd is. Valeo levert deze nieuw onder nummer 245000. Primaire weerstand van de bobine is 1,5 Ohm. Secundair = 5900...6200 Ohm. Daar hoort een externe weerstand van 1,0 Ohm bij. Die van 2,7 Ohm die er nu inzit is dan een verdacht/onjuist type.

Zie blz. 9 van deze werkplaatshandleiding voor bobine info:
https://cdn.website-editor.net/s/f9d724 ... BXLF010TJW

Als je wilt weten hoe de vervroeging en contactpuntafstand in te stellen: zie hier:
https://cdn.website-editor.net/s/f9d724 ... BXLF010TJW
Mr.Drexciya
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 17 feb 2025, 22:41

Mr.Drexciya, bedankt voor de documenten! Ik ga het eens rustig bestuderen, moet toch wachten op de carbs :)

Frank, mij is een ontsteking aangeboden, new old stock.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Frank.04 » 18 feb 2025, 09:02

Dat is mooi!

Compleet hoop ik, dat wil zeggen verdeler met gever en rotor, verdelerkap, bobine met voorschakelweerstand, amplifier en bekabeling....!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 19 feb 2025, 21:38

Nee, t/m verdelerkap, rest niet.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Frank.04 » 20 feb 2025, 09:10

Hoewel ik zo'n tien V6 auto's heb met een Bosch ontsteking heb ik geen onderdelen over.....

Probeer het eens in de Volvo hoek!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1234
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: V6 met dubbele bobine

Berichtdoor Pgeee62 » 18 maart 2025, 14:11

Carburateurs zijn weer terug. Loopt als een zonnetje met nieuwe contactpunten, bobines, bougies en bougiekabels.
Start meteen. Contacthoek beide op 38 graden. Timing heb ik iets voorbij 10 graden vervroeging. Klein verschil tussen 1e en 6e cilinder.
Bedankt voor alle adviezen.
Pgeee62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jan 2024, 21:23


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten