504 TI van mkatgert

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 09 dec 2023, 13:16

Wij deden vroeger, in de garage waar ik werkte, een beetje koelvloeistof onderin. Een behoud voor de schokdemper.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 03 maart 2024, 22:17

In antwoord op de vraag over olie/KVS in de veerpoot ter behoud van de demper: heb ik niet gedaan, maar kan me voorstellen dat het wel helpt.

Vandaag ben ik begonnen met de revisie van het koelsysteem. Geen overbodige luxe; de fan is vastgezet (en daarmee is helaas de koppeling kromgetrokken), de fan zat maar met 2 boutjes vast, er zit geen thermostaat meer in het systeem en de koelslangen waren met ducktape lekvrij gemaakt.

Afbeelding

Ik heb een paar vragen:
- welke temperatuur thermostaat hoort er in? Ik kan een 75 graden variant vinden, maar hij zou ook 88 graden kunnen zijn volgens de onderdelenboeken. Dat laatste lijkt me wat aan de hoge kant.

- heeft of weet iemand of er nog ergens een poelie met koppeling te krijgen is? De sleepring op mijn poelie is erg slecht, en de koppeling is dus krom.

- De pomp heeft 4 aansluitingen. In de huidige versie lopen er 2 naar de radiator en 1 naar de kachelradiator (1). De laatste aansluiting (2) is afgedopt. Hoort dat zo?
Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor jacqabe » 04 maart 2024, 13:40

Bij mijn waterpomp heb ik die aansluiting niet.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 04 maart 2024, 15:58

Ah, fijn, dat is goed te weten. Als ik de tekeningen goed bekijk lijkt het ook een aansluiting te zijn voor de carburateur voorverwarming. Maar ik heb natuurlijk geen carburateur :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 05 maart 2024, 10:23

.. thermostaat 75°
... koppeling enz onderdelen bijv. bij Evert Jonkhart in Hilversum

Let op behalve het aantal aansluitingen is nog een verschil in de waterpomptypes ... lange uitgaande as voor zelfdenkende fan en korte uitgaande as voor vaste fan ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 08 maart 2024, 20:50

Dank voor je antwoorden. Vandaag "even" langs Jonkhart geweest en het meeste gevonden wat ik zocht. Je opmerking over de waterpomptypes is helaas relevanter dan gedacht; ik had de 1202.71 gekocht, die specifiek bedoeld is voor de zelfdenkende fan (niet bij Jonkhart overigens), maar degene die in de doos zit heeft toch een korte as...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Peter Hanot » 09 maart 2024, 19:35

Mooie 504 in mooie kleur.
Mijn vader heeft ooit achter elkaar 3 nieuwe exemplaren van dit type (GL, geen TI) besteld.
Zorg best z.s.m. voor een grondige roestpreventie met een of ander vet (bv Mike Sanders).
De exemplaren met de deurgrepen er bovenop hebben doorgaans wel een betere staalkwaliteit als die met de verzonken deurgrepen,
maar ook daar kan de roest razendsnel gaan als die niet (of niet goed) behandeld is in de holle ruimten en binnenzijde plaatwerk.
Het laatste exemplaar kreeg al roestblaasjes na amper 9 maand af fabriek en einde verhaal na amper 4 jaar.
Mechanisch zijn ze daarentegen bijna niet stuk te krijgen.
Peter Hanot
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 09 maart 2024, 19:41

Ja, helaas weet ik hoe goed ze kunnen roesten, mijn vorige twee 504en zijn op roest afgekeurd. Die stonden dan ook altijd buiten en ik reed ze het hele jaar door.
Deze staat het hele jaar in een droge schuur, en ik rijd er alleen buiten het pekelseizoen mee.

Vanmiddag ben ik bij de lokale automaterialenhandel in Bennekom langs geweest, en de beste man trok tot mijn verbazing binnen 10 seconden exact de juiste waterpomp (met lange as) uit de voorraad :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 15 maart 2024, 22:02

En vandaag had ik dan wat tijd om de boel weer in elkaar te schroeven.
Nieuwe waterpomp en slangen:
Afbeelding

Slang naar kachelradiateur weer netjes vast:
Afbeelding

En alles weer in elkaar:
Afbeelding
Klik voor filmpje

De motor loopt mooi, warmt snel op en blijft dan netjes op bedrijfstemperatuur, en na een tijdje slaat ook netjes de fan aan. Ik heb voor het eerst in mijn leven ook in één keer het koelsysteem lekvrij gemonteerd (moest vroeger altijd wel wat nadraaien), dus ik ben blij! Ik zou voor de mooi nog een slangenklem om de thermostaat moeten doen, die had ik even niet liggen. Maar ik denk dat het strak genoeg zit om niet rond te gaan zwerven...

Dank weer voor alle tips en suggesties!
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Vorige

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten