Pagina 1 van 1

Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 15:58
door Ivovanduijn
Ik ben bezig met mijn 403 u8... Zometeen gaat de motor er weer in. Het oude grafiet lager moet vervangen worden en nu kan ik kiezen tussen een ander grafiet lager en moderner lager waar een echt lager in zit. Ik heb wel eens gehoord dat dat lagerlager qua constructie eigenlijk niet past maar als ik er zo naar kijk zie ik dat niet..
Dus mijn vraag welke voor en nadelen zitten er aan de 2 verschillend lagers ?

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 17:02
door johnssons
... grafietschijf is orgineel en grafiet is zelfsmerend, nadeel is dat een grafiet dat onder water heeft gestaan zeer snel wegslijt ... grafietschijf kan bij sterke slijtage uiteindelijk breken ..
... een druklager met lager heeft alleen maar voordelen, tenminste ... het lager slijt, gaat brommen en wordt hoorbaar ... ook de tafel op de drukgroep waar het lager tegen loopt zal inslijten ...
Maar heb je een passend druklager voor deze koppeling of moet je maken enz ..

John

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 17:12
door A.B.203
Hoi Ivo, ik heb al 40.000 km met een gebruikt grafietlager gereden en het werkt nog steeds goed. Bij montage het lager wel een paar dagen in een oliebad leggen zodat het verzadigd is. Heb er ook geen slang opzitten om olie toe te voegen. Ken de druklagers met kogel wel. Die zien er netjes uit en de prijs is goed gezakt. Heb van 2 kanten gehoord dat ze kunnen gaan piepen, janken enz. Hou je bv bij een verkeerslicht de koppeling niet voortdurend ingetrapt dan is grafiet nog steeds geen slechte keuze. Weet niet of de huidige kwaliteit net zo goed is als die van 60 jaar geleden.

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 17:23
door Ivovanduijn
Ik heb alle 2 de soorten nieuw in een doosje, het grafiet lager in een heel mooi doosje. Het oude lager zit er misschien wel al vanaf 57 in, ik ben er iig eerder nooit aan gekomen. Ik neig ernaar om te kiezen voor het grafiet lager maar ben dus erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn.

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 17:39
door johnssons
... ik zou wel voor grafiet gaan, maar niet uit '57 ... dat is me te oud en ook gefabriceerd met de kennis uit '57 ... dus in mijn beleving gewoon een nieuwe kopen bijv via serie04 ....

John

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021, 20:17
door jacqabe
Ik ken enkele gebruikers van het moderne lager die er niet blij van werden en het alweer vervangen hebben voor een grafiet lager.
Vorig jaar heb ik mijn koppelingsplaat bij de 403 vervangen en het grafiet lager gewoon laten zitten, mankeerde echt nog niks aan.
Ik smeer het wel regelmatig met een druppeltje naaimachine olie via het vulpijpje maar deze mogelijkheid heeft niet iedere 403.
Ik zou dus voor grafiet gaan als ik jou was.

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 17 apr 2021, 00:47
door Michael
De oude koppelingen maken geen lineaire beweging daarom een grafiet lager.
De nieuwere druklagers kunnen een rollager zijn omdat deze lineair aan de price-as bewegen.
Een rollager op het oude systeem zal niet goed mee draaien en erg slijten (staal op staal).

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 23 apr 2021, 01:00
door 403diesel
Wat Michael hierboven schrijft klopt idd.
In mijn 403 diesel zit een combinatie; een kogellager met een grafieten wang. Het grootste deel van de draaiende beweging wordt opgevangen door het kogellager en de zijdelingse beweging doordat het lager niet altijd precies in het midden van de drukgroep zit wordt opgevangen door het grafiet.
Ik heb zo’n lager eens op ebay voorbij zien komen maar of dexe nog te krijgen zijn weet ik niet.

Re: Keuze druklager.....

BerichtGeplaatst: 23 apr 2021, 06:27
door Ivovanduijn
De keuze is gemaakt, grafiet dus. Ziet er ook wel mooier uit ! Volgende week gaat de motor er weer in. Omdat het olielampje te lang brandde heb ik de lagers vervangen. Ik ben in de het proces een beetje doorgeslagen met schoonmaken poetsen en verven. Het is een schilderij geworden wat zo verstopt gaat worden onder de motorkap van een oude stink pick up. Heel leuk om te doen !
Afbeelding

[img]https://nl.pinterest.com/pin/139893132161131824/activity/tried[img]