Versnellingsbak 203

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 08 apr 2020, 12:01

Ik vermoed dat de C2 versnellingsbak van de commerciële kapot is. Krijg hem niet zodanig afgesteld dat hij ook in de achteruit gaat enz. Wil er nu een C2 bak van een 403 onder zetten. Vraag me af of de bedienunit (bovenop) van de 203 zo overgezet kan worden. De bedienunit van de 203 is nl anders. Koppelingshuis kan wel zo worden overgezet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor Michael » 09 apr 2020, 08:48

haal eerst de speling er maar eens uit , kogel gewrichten ed
ik bel je vandaag wel ff
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 09 apr 2020, 13:12

Michael, het probleem met die C2 bak is dat ik niet eens weet of hij wel oke is. Ik heb hem een paar geleden geruild tegen wat onderdelen. En vorig jaar zonder te testen er onder gezet. Ik ga nu eerst nog een keer alle bedienstangen loshalen en zet hem dan handmatig, dus vast, op de achteruit. Kan die stand zien/instellen aan de andere C2 bak die ik nog heb liggen. Als de auto dan niet achteruit gaat is er volgens mij een ernstig mankement aan het inwendige van de bak of iets aan het bediendeksel. Heb mijn 203 deze week ernaast gezet, alle afstellingen hiervan, hetzelfde gemaakt bij de commerciale, op de stuurkolom wel alle versnellingen lijkt het, maar hij blijft m.i. gewoon in de 3e staan en in geen enkele stand in de achteruit. De vrijstand is wel aanwezig.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 18 apr 2020, 20:22

Denk toch dat er iets mis is met de versnellingsbak. Hij lijkt vast te zitten op één of op twee versnellingen tegelijk als dat kan. Test nog één keer handmatig alle functies en wordt het dan niet beter dan gaat hij er onderuit. Heb nu nog twee C2 bakken ter beschikking. De ene komt uit een 403 pick-up en de andere uit een 203 pick-up. Van de 1e is het bediendeksel onbruikbaar in een 203 en van de 2e zit er op de dikke bedienstang welke haaks uit het deksel komt heel veel speling. Bij beide bakken werkt de reverse. Er zijn C2 bakken waarvan de 1e niet is gesynchroniseerd. Ben benieuwd of je dat aan de buitenkant aan de hand van cijfers of letters kan zien. Hoewel de aluminium staartstukken niet exact hetzelfde zijn komen de afmetingen wel overeen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Afbeelding[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/d3add955c1c127be7c6a0dc04955f302.jpg[/im[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/6d0841ddfbe63ff64485a46f4d5fd292.jpg[/img]AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor jeroencr » 21 apr 2020, 18:24

Hey A.B.

Ik heb zelf meegemaakt dat de AchteRuit het moeilijkst van de versnellingen in te schakelen is wanneer er speling is in het gat waar de as in het bedieningsdeksel die draait en schuift om van versnelling te veranderen doorheenloopt in het aluminium van het bedieningsdeksel.

Maar deze as kan ook nog uit het aluminium gehaald worden. Aan de buitenkant vd versnellingsbak is de hendel gelast. Aan de binnenkant is de hendel die de versnellingen verder bediend erop geperst/geduwd/geslagen met een vaste passing.
Ik kon deze loshalen door een gat te boren aan de ' ongebruikte' kant en daar een pijpje in doen om duwend/persend te demonteren.

Daarna kun je het uitgesleten gat een mm groter boren en daarin een glijpijpje(zeg maar) plaatsen.

Ook kan je nog eventueel de as en bedieningshendel naar de andere kant verplaatsen. Als je netjes een gat boort(kolomboor) met juiste mm heb je een nieuw gat met wat minder uitgesleten passing voor de as aan de " nieuwe" ongebruikte kant.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 21 apr 2020, 22:27

Hoi Jeroen, leuk dat je reageert. Ik wil deze week de bedienstangen van de bak losgooien en hem handmatig in de achteruit zetten. Naast de auto leg ik daarbij een andere C2 bak om te kijken hoe of wat. (is er nog steeds niet van gekomen) Tegelijkertijd kan ik dan aan die dikke stang, welke jij hebt genoemd, voelen hoe de speling is. Ik heb de bak ruim een jaar geleden buitenom schoongemaakt en er onder gezet. Wist niets van de herkomst en de werking. Van de complete C2 bak welke ik ook nog heb heeft de dikke as veel horizontale en verticale speling. Heb nog nooit een deksel van zo'n bak losgemaakt. Ik neem aan dat de bak in de vrijstand moet staan en dan je daarna pas het deksel eraf moet halen. Mijn kennis van versnellingsbakken is nihil. Heb een boek van Gazoline met daarin beschreven de revisie van 203/403 bakken, incl heel veel foto's. Toch ga ik de uitdaging met het mechaniek niet aan.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 21 apr 2020, 22:49

Uit het boek van Gazoline met het onderwerp -restaurer pas a pas Peugeot 203 reflection boite de vitesses- kan ik opmaken dat voor de Peugeot 203 en 403 vijf uitvoeringen waren van de versnellingsbak. De C1 welke de eerste jaren in de 203 zat is duidelijk korter dan de overige vier. Verder C2 1e model en de C2 2e model. De 1e C2 heeft in het aluminium huis de ingeslagen letter J en het 2e model de letter C. Bij deze 3 bakken zijn er zeer geringe verschillen in de overbrengingsverhoudingen. Mij is nog steeds niet duidelijk waaruit blijkt dat de 1e bij de C2 bak wel/niet is gesynchroniseerd. Van de C3 bak onder de latere 403 zijn er twee uitvoeringen, nl C3 1e model en C3 2e model.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor jeroencr » 22 apr 2020, 11:10

Dankjewel A.B. Goed jou ook actief te zien!

voor het loshalen van het bedieningsdeksel maakt het niets uit welke versnelling is ingeschakeld.

Voor het terugmonteren wel;
Het mechaniekje in het bedieningsdeksel voorkomt dat 2 versnellingen tegelijk worden ingeschakeld. Dus inwendig de versnellingsbak in maar 1 versnelling zetten of neutraal en het bedieningsdeksel de as in hetzelfde houden en dan pas terugplaatsen, Anders past het niet. Dus niets forceren/vast-gaan-draaien als het niet past, dan komt dat goed!

Verder zijn er nog 3 duwpennetjes in het bedieningsdeksel precies onder de bout in het midden van het deksel, die ervoor zorgen dat een versnelling ingeschakeld blijft wanneer je afremt op de motor. Deze duwen het bedieningsdeksel omhoog en bij het terugplaatsen moet je daar wat tegeninduwen.
Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat het makkelijker is om deze bout in het midden van het bedieningsdeksel te demonteren, dan het bedieningsdeksel terugmonteren op de versnellingsbak, en dan als laatste die middelste bout met duwpennetjes met veer weer monteren.


Ik vermoed dat alle versnellingsbakken van de 203/403 dezelfde soort (ik zou het noemen:) " halve" synchronisatie van de 1ste versnelling hebben itt de 2,3 en 4 die wel "helemaal" gesynchroniseerd zijn. Het uitpluizen van het onderdelenboek op public.servicebox.peugeot.com/classic vd 203 bladzijde 23 t/m 26 ergens zou je hier misschien zekerheid over kunnen geven.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 22 apr 2020, 18:55

jeroencr schreef:Dankjewel A.B. Goed jou ook actief te zien!

voor het loshalen van het bedieningsdeksel maakt het niets uit welke versnelling is ingeschakeld.

Voor het terugmonteren wel;
Het mechaniekje in het bedieningsdeksel voorkomt dat 2 versnellingen tegelijk worden ingeschakeld. Dus inwendig de versnellingsbak in maar 1 versnelling zetten of neutraal en het bedieningsdeksel de as in hetzelfde houden en dan pas terugplaatsen, Anders past het niet. Dus niets forceren/vast-gaan-draaien als het niet past, dan komt dat goed!

Verder zijn er nog 3 duwpennetjes in het bedieningsdeksel precies onder de bout in het midden van het deksel, die ervoor zorgen dat een versnelling ingeschakeld blijft wanneer je afremt op de motor. Deze duwen het bedieningsdeksel omhoog en bij het terugplaatsen moet je daar wat tegeninduwen.
Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat het makkelijker is om deze bout in het midden van het bedieningsdeksel te demonteren, dan het bedieningsdeksel terugmonteren op de versnellingsbak, en dan als laatste die middelste bout met duwpennetjes met veer weer monteren.


Ik vermoed dat alle versnellingsbakken van de 203/403 dezelfde soort (ik zou het noemen:) " halve" synchronisatie van de 1ste versnelling hebben itt de 2,3 en 4 die wel "helemaal" gesynchroniseerd zijn. Het uitpluizen van het onderdelenboek op public.servicebox.peugeot.com/classic vd 203 bladzijde 23 t/m 26 ergens zou je hier misschien zekerheid over kunnen geven.
Vandaag ben ik toch weer wat verder gekomen. Met een C2 bak naast de auto deze in de achteruit gezet, bij de commerciale alle schakelstangen losgemaakt en de bak in dezelfde stand gezet als het voorbeeld. Met de slinger de motor verdraait en het achterwiel draaide naar achteren. De achteruit was er dus wel. De lange schakelstang links van de bak bleek meer dan 3 cm te kort te zijn. Een langere stang van draadeind gemaakt, gemonteerd en daarna schakelde de bak in de achteruit en in de 1e en 3e versnelling. Aansluitend even lekker over een bedrijfsterrein aan het scheuren geweest. Wordt vervolgd.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor Mb trac » 22 apr 2020, 19:26

Hallo Aart,
Leuk om weer iets van de commerciale te zien en mooi dat hij nu "rijdt".
Kan het het schakelprobleem iets te maken hebben met de inbouw van de aandrijflijn,waarbij jij enkele cm's ruimte tekort kwam?
Groet,
Frank
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 22 apr 2020, 22:19

Inderdaad en dat probleempje is nog niet afdoende opgelost. Dit project is voor mij ook één groot leerproces. De afgelopen 60 jr hebben er voor mij al meerdere aan de auto geknutseld vrees ik. Het was ook een gestrand project. Bij de 203 zit in de tunnel een sleufgat van ca 1 cm en daarin moet de bout van de baksteun. Momenteel zit de bout helemaal achter in de sleuf. Dat is prima zo en motor en bak kunnen ook niet verder naar de achterkant. Gelet op de stand van de motorsteunen van de body zou de motor nog ca 1.5 cm naar achteren moeten. Voorlopig is dit opgelost door de grondplaat van de rubbersteunen te "bewerken". Vermoedelijk zijn ooit vanwege schade oid de body steunen van de motor niet op de juiste plaats teruggeplaatst. Een andere verklaring heb ik er niet voor. De wagen staat bij een familielid in de garage en ik kan daar doen wat ik wil, er is geen brug maar wel een heftruck. Probleem is alleen, dat als ik er mijn gezicht laat zien, er altijd wel wat bedrijfsmatige klussen hoognodig gedaan moeten worden. Omdat ik het prachtig vind en geen nee kan zeggen loopt mijn 203 commerciale project in tijd wat uit. Heb ondertussen alle elektra vervangen, naar eigen inzicht opgebouwd en alles werkt. De voorremmen zijn gemaakt, de handrem werkt, de vooras is opgeknapt enz. Komt ook nog bij dat bij mij niet alles meteen lukt. :D
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 23 apr 2020, 16:24

De versnellingsbak welke bij de aankoop onder de auto zat was een C3 vermoed ik uiteraard met het vliegwielhuis van de 203. Ik heb drie C 3 bakken op voorraad maar de kast van de bak komt eigenlijk niet helemaal overeen met die bakken. Misschien is hij afkomstig van een 404. Om het geheel te kunnen schakelen waren er eigenbouw hulpstukken aan de bak gezet. Ondertussen kan de auto voor en achteruit verplaatst worden maar meer ook niet. Komt tijd komt raad. In het Gazoline boek staat wat wetenswaardigheden over de 203/403/404 versnellingsbakken en uiteraard is een complete versnellingsbak-revisie beschreven met heel veel foto's. Meerdere leden van dit forum hebben zich daar al aan gewaagd.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 23 apr 2020, 16:27

A.B.203 schreef:De versnellingsbak welke bij de aankoop onder de auto zat was een C3 vermoed ik uiteraard met het vliegwielhuis van de 203. Ik heb drie C 3 bakken op voorraad maar de kast van de bak komt eigenlijk niet helemaal overeen met die bakken. Misschien is hij afkomstig van een 404. Om het geheel te kunnen schakelen waren er eigenbouw hulpstukken aan de bak gezet. Ondertussen kan de auto voor en achteruit verplaatst worden maar meer ook niet. Komt tijd komt raad. In het Gazoline boek staat wat wetenswaardigheden over de 203/403/404 versnellingsbakken en uiteraard is een complete versnellingsbak-revisie beschreven met 46 pagina's aan foto's. Meerdere leden van dit forum hebben zich met succes al aan een revisie gewaagd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor RobinHoed » 23 apr 2020, 20:19

Lekker bezig Aart, mooi project en mooie auto. Hopelijk rijd hij volgend jaar mee met de evenementen .

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor jacqabe » 24 apr 2020, 07:38

Zo te zien wordt jij nog de versnellingsbakspecialist op dit forum Aart :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 20 feb 2021, 23:02

Mb trac schreef:Hallo Aart,
Leuk om weer iets van de commerciale te zien en mooi dat hij nu "rijdt".
Kan het het schakelprobleem iets te maken hebben met de inbouw van de aandrijflijn,waarbij jij enkele cm's ruimte tekort kwam?
Groet,
Frank

Denk dat de auto een keer schade heeft gehad, of dat er vanwege roestschade aan de voorzijde metaal is vervangen. De steunpunten van de motorrubbers zijn daarbij niet juist teruggezet. Ze staan gewoon iets te ver naar achteren. Voorlopig zit het maar het is beter om er een verloopplaat tussen te fabriceren. De aluminium vork van een 403 erop en de motorrubbers van de 203. Dan is er wat ruimte voor zo'n oplossing.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 20 feb 2021, 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 20 feb 2021, 23:07

jacqabe schreef:Zo te zien wordt jij nog de versnellingsbakspecialist op dit forum Aart :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De huidige bak rammelt zodanig hard dat het niet meer aan te horen is. (ja er zit olie in) Een clublid heeft voor mij de C2 bak uit een 203 pick-up gereviseerd. Binnenkort hoop ik deze er onder te zetten inclusief een nieuwe koppelingsplaat en een druklager. Voer de operatie via de achterkant uit. Noem mij aub geen specialist want het zal nog de nodige hoofdbrekens kosten. :D
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 16 apr 2021, 17:34

De gereviseerde C2 bak is inmiddels gemonteerd, inclusief een nieuwe koppelingsplaat en grafiet druklager. Het viel nog niet mee om de bak in m'n eentje liggend op de vloer er tussen te friemelen. Alles aangesloten en een proefrit gemaakt. Bak is nu volkomen geruisloos en lekvrij. Echter, ik kan de 4e versnelling niet "vinden" en als het koppelingspedaal wordt ingetrapt loopt er iets aan. Het 1e probleem had ik ook al met de vorige bak. Het 2e komt vlgns mij omdat er iets van de drukgroep één of de beide halve maan afsluitplaatjes raakt. Deze plaatjes zitten links en rechts naast de motor tegen het vliegwielhuis. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor Frank.04 » 17 apr 2021, 08:49

Probeersels:

1) Schakelde de bak gedemonteerd wel? Kijk welk stangetje de 'straat' bepaalt en maak dit iets langer (of korter, daar wil ik vanaf zijn) zodat de hevel van de bak meer die richting in gedrukt (of getrokken) wordt. Maar begin met even te controleren of de vier überhaupt wel werkt (dus met het stangetje los)

2) Demonteer even de plaatjes en kijk of het geluid dan weg is. Lijkt me vreemd, want achter de platjes draait alleen het (stabiel) vliegwiel, dan zou je dus veel axiale speling op je krukas hebben.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 17 apr 2021, 10:29

Frank, ik heb dat met de vorige bak onder deze auto ook gehad. Met de fabrieksafstelling kwam hij ook niet in de 4e. Van de 2 korte stangen moest ik de linker ongeveer een 1 cm langer maken dan de rechter. En de lange stang bijna 2 cm. Had nu alles volgens het handboek afgesteld met als gevolg dat ik de 4e niet vind. De bak is geheel spelingvrij en de bak is voor montage getest. Probleem zit hem in de versleten onderdelen naast de stuurkolom. Als de koppeling wordt ingetrapt komt een deel van de drukgroep m.i. iets naar voren.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor Frank.04 » 17 apr 2021, 16:13

Inmiddels zag ik dat je daarvoor al een tip hebt gekregen, succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 26 apr 2021, 17:11

Frank.04 schreef:Inmiddels zag ik dat je daarvoor al een tip hebt gekregen, succes!

Het probleem is opgelost. Het deksel/afdekplaatje bij de startmotor liep heel licht tegen het vliegwiel. Deksel verwijderd, bovenste boutje beetje opgelost, startmotor verwijderd en het deksel er tussenuit gefriemeld. Je kon de plaats zien waar het vliegwiel het deksel heel licht had geraakt. Deksel wat verbogen en de herrie was over.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2021, 08:09

Als je wat langer had gewacht was het vanzelf gestopt Aart :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor A.B.203 » 27 apr 2021, 10:52

Inderdaad Abe, het vliegwiel werkt als een -zeer hinderlijke- schuurschijf :D Ben er nog niet achter waarom ik de 4e versnelling nog niet gevonden heb.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Versnellingsbak 203

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2021, 15:37

A.B.203 schreef:Inderdaad Abe, het vliegwiel werkt als een -zeer hinderlijke- schuurschijf :D Ben er nog niet achter waarom ik de 4e versnelling nog niet gevonden heb.
Als ik jou was zou ik eerst ook het slappe kunststof deel waar de pook op scharniert vervangen voor een aluminium versie. Mijn pickup is daar destijds ontzettend van opgeknapt.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten