door 403diesel » 24 aug 2016, 00:17
Als je remsysteem in orde is moeten de schoenen weer terugkomen on de originele stand terzij je zover hebt doorgetrapt dat de zuiger veel te ver naar buiten gekomen is zodat deze bijvoorbeeld scheef in de cilinder is gaan zitten.
Er zitten op de achterplaat aan de achterkant vierkante stelbouten waarmee je de exentrische nokken aan de binnenkant bedient.
Deze stelnokken voorkomen dat de schoenen zich verder kunnen terugtrekken dan is ingesteld.
Controleer eerst of de schoenen tegen die stelnokken komen als de schoenen min of meer gecentreerd zijn.
stel de nokken vervolgens terug. De schoenen moeten dan ook weer met de nokken naar binnen bewegen.
Is dit niet het geval, dan is er iets niet ok zoals een vastzittende zuiger, remslang dicht, gebroken of te slappe veer etc. Dit dan oplossen.
Trommel erop, nokken stellen tot ze net aanlopen, rem intrappen om de schoenen te centreren, weer stellen tot ze net aanlopen en dan iets terug zodat de schoenen net vrij lopen. Probeer dat "iets" links en rechts gelijk te houden.
Kijk na deze stelprocedure even hoever je het rempedaal moet intrappen voordat je remdruk hebt. Ik houd zelf ongeveer 1/3e van de volledige pedaalslag aan. Is het veel minder dan heb je kans dat de remmen niet volledig vrij komen, is het meer dan staan ze te los.
Kijk uit met remmen. Als je niet zeker bent, neem geen risico en laat het doen door iemand die er verstand van heeft.
Teveel rare dingen gezien.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980