Pagina 5 van 17

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 00:20
door MarcoPeus
Dat is een kleine tegenvaller met dat blok Serge. Ik hoop dat de inwendige schade beperkt gebleven is en dat je m morgen aan t lopen krijgt. Is het spruitstuk lek of alleen sterk geoxideerd?

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 00:12
door risky
Geen remmen reiniger gebruiken hoor voor op te starten dat kan je koppakking kosten of erger..
Dan kan je hem beter aan slepen ofzo
mvg

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 00:35
door 403diesel
Vandaag weer wat geleerd, het combineren van een oliepomp van een XD90 en een oliepompdeksel van een XD85 werkt niet. De overstort werkt anders waardoor nu de oliedruk te hoog is. :evil:
Blok moet er dus waarschijnlijk weer uit om de complete pomp te wisselen. Ik zal kijken of ik erbij kan door de motor iets omhoog te takelen los van de steunen maar ik heb dat waarschijnlijk te weinig ruimte.
Andere optie is om zelf een aanzuigbuis te maken maar de ruimte is erg beperkt en het is lastig uitmeten om weer in de zeef uit te komen.
Met ether heeft de motor uiteindelijk iets van 3 seconden gelopen, ook geen wereldrecord maar het begin is er.
Weerbarstig dingetje zo'n pickup.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 07:54
door jan-03
vvvrrrrdddddarrrrie.. Heeft dit ook te maken met het niet willen aanslaan? Op ether dus wel willen ff..
Of mengt die dan olie met diesel o.i.d? Ja dan er maar weer uit liften..
Aan je kraantje zal het niet liggen... :D Blinkend nieuw... Goed dat je hem nog niet verder had afgebouwd... Een volgende keer kan je het met je ogen dicht.
Het blok op zich oogt goed hoor.. Veel werk maar straks ook een fijne diesel in het vooronder..
gr jan

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 07:02
door 305 friesland
het kan wel zijn dat het regelnaaldje in de pomp vast zit dan krijg je nooit brandstof en als je pech hebt de plunjertjes ook
regelnaald losmaken gaat jou vast wel lukken dekseltje er af en asje waar het stangetje aan zit gangbaar maken
je kan het ook testen zonder het dekseltje er af te halen maar dan moet je me maar even bellen dan leg ik dat wel uit

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 14:47
door 403diesel
Blokje loopt inmiddels. Geen oliegedoe meer en met een beetje ether startte deze na een paar keer. Iets warm laten draaien, ongeveer 30 seconden zonder KVS. Daarna startte deze zonder gloeien direct weer. Nu met de rest verder, Pfff.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 14:59
door MarcoPeus
Ik wist wel dat t je ging lukken Serge,
Proficiat met deze mijlpaal. Heb je verder nog aanpassingen/schoonmaakacties moeten doen?

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 18:38
door Harrie
goed gedaan, Serge ! :D
succes met de verdere afbouw.
grt, Harrie

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 19:00
door jan-03
Fantastisch serge! Je zal heel erg opgelucht zijn! Gr vanuit utrecht. Waar de bachee het druk had vandaag!

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 20:30
door chr.
Gefeliciteerd Serge, een zorg minder :D

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 21:50
door 403diesel
Even een filmpje van vanmiddag.

http://youtu.be/Sq8hZv_aCNU

Inmiddels de radiator, ventilator, luchtfilter etc geinstalleerd. Het lijkt erop dat de temperatuursensor kapot is, of een ander weerstandsbereik heeft; de meter blijft op 0 staan. Een keer de multimeter op zetten om te kijken. Ik moet ook nog eens overdenken of ik de wisselstroomdynamo er op houd of toch overstap naar de originele gelijkstroomdynamo met losse spanningsregelaar. Beide voor- en nadelen. Gezien de originaliteit toch al een beetje is aangetast neig ik naar de wisselstroon dynamo. Ik heb nu 2 lampjes aangesloten voor de richtingaanwijzer waarvan ik er één zou kunnen gebruiken voor het laadstroom controlelampje. Is dan wel groen maar misschien kan er een oranje filtertje voor.
Carterventilatie is nog een puntje.
Motortje loopt goed en rookt niet teveel. Morgen de buis die ik heb besteld ophalen om de uitlaat van te buigen. Helaas zelf geen pijpenbuigen dus sleep ik de boel mee naam iemand die er wel één heeft.

Verder vandaag veel tijd bezig geweest met schoonmaken. Door de truck met het samenstellen van 2 oliepompen is het filter ontploft. Wat een zooi geeft dat. Bijna het plafond ook een gat in toen de eigenaar van het pand langs kwam :mrgreen: :mrgreen:

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 22:05
door Harrie
dat klinkt als een echte Indenor, oftwel: loopt mooi Serge !

hahahaaa, komt net die man binnen..... :D :D

cartervent. zoek ik effe voor je uit :wink: grt, Harrie

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 25 apr 2012, 20:31
door jan-03
Ook al vaak een smeerbende veroorzaakt.. :mrgreen: Daar ben ik dus ook ervaren in.. :roll:
Heeel fijn dat het blok toch aan de verwachtingen voldoet Serge...
Ik kom je vast ergens tegen zodat ik hem kan horen en zien draaien..
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 14:16
door 403diesel
Ik heb qua stroomvoorziening toch maar gekozen -in eerste instantie- voor de makkelijkste weg; ik ga de wisselstroomdynamo gebruiken. Op deze manier hoef ik even geen steun te maken om de oude gelijkstroomdynamo op het blok vast te schroeven en heb ik wat meer stroom. Ik heb nog even geprobeerd of een dynamo die ik gad liggen met een toerenteller pulsgever (W aansluiting) erop te zetten, ook omdat deze iets meer vermogen heeft, maar deze past niet. De Paris-Rhone dynamo die erop zit werkt helaas niet dus ik ga er dinsdag even mee naar de dynamoboer om te laten doormeten (even uitsluiten dat ik iets verkeerd gedaan heb :mrgreen: )
Buis voor de uitlaat probeer ik ook komende week even in model te krijgen.
En dan nog even een systeempje uitwerken voor de carterventilatie. Ik heb hiervoor een globaal idee met een condenspotje redelijk onderin de motorruimte die betrekkelijk makkelijk te verwijderen is om af en toe eens leeg te gooien en een slang daar vandaan met een pannespons naar de luchtinlaat. Even verder uitwerken nog.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 20:38
door A.B.203
Prachtig Serge dat je weer een 403 tot leven hebt gewekt. Motortje tokkelt mooi hoor.

gr Aart

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012, 16:07
door 403diesel
Vanmorgen even bij de dynamoboer geweest. Bleek dat ik de dynamo moderner had ingeschat dan deze werkelijk is. Geen interne regelaar. Regelaar van de gelijkstroomdynamo zal niet werken dus er een regelaar bij gekocht. Zo van de plank voor nog geen 3 tientjes. Gelijk even laten testen; werkt perfect. Boel ingebouwd en nog wat kleine dingetjes gedaan waaronder even een slang aan de carterventilatie gezet. Wil er eigenlijk ook wel eens mee rijden.

Het eerste proefritje is gemaakt. Ging allemaal goed. Klepjes tikken een beetje dus die moeten nog gesteld. Ook de weerstand van de temperatuursensor opgemeten en het lijkt erop dat deze duidelijk anders is dan van de XD85. Ik hoop dat dit om te zetten is. Thermostaat is nieuw dus ik probeer het wel naar huis vanmiddag. Is iets van 20 km.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012, 20:25
door jan-03
Jij zal lekker eigenwijs hebben gereden na dit knap stukje sleutelwerk van eigen bodem.. 8)
Geweldig dat er weer een rijdende pickup van het bejaarde peugeot legioen bij is gekomen.
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 06 mei 2012, 22:20
door 403diesel
Sinds de laatste post ben ik continu bezig excuses te verzinnen; Ik moet nu echt even het oudijzer wegbrengen terwijl de oudijzerbak slechts 1/3 vol zat, oude kleren voor humanitas eindelijk weg terwijl de zakken al 3 maanden in de garage stonden, materiaal groter inschatten dan het in werkelijkheid is; past die ene meter RVS buis wel in de 107? vast niet, excuses om maar stukjes weg te kunnen met de pickup. Eigenlijk mag het nog niet van mezelf, hij is immers nog niet helemaal technisch klaar. De Uitlaat is nog zo plat als een dubbeltje, de temperatuurmeter werkt nog niet, kleppen moeten nog gesteld worden, catrerventilatie moet nog aangesloten, etc.

Maar ja, wat moet je als er geen enkele andere mogelijkheid is om het oudijzer etc. te vervoeren dan met de pickup? Dan moet je wel, toch?

Een aantal puntjes heb ik gelijk even aangepast. Zo was een moer van de veer voor de middenstand van de versnellingshendel veel te strak aangedraaid waardoor er een flinke "vrije slag" in zat.

Ik ben er inmiddels wel een beetje wijzer van geworden. Het is niet onverstandig een beetje te investeren in anti-dreun platen voor op de vloer, schutbord en wellicht de binnenkanten van de deuren. Veel resonantie, nog steeds ondanks de nieuwe motorsteunen. Daar overheen dan een laag van 13 mm isolatie materiaal indien dat dan nog nodig is.

Komende week vrij druk dus zal het allemaal niet heel erg vlotten. Op zich wel van plan morgen even kleppen te stellen en de temperatuursensor uit het oude blok te schroeven en te vergelijken. Wel lekker als de meter het weer doet. Half uurtje werk kan wel even tussendoor.

Ondertussen eens bedenken of ik morgen nog iets "groots" nodig heb uit de buurt. :wink:

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 06 mei 2012, 22:59
door Harrie
:D :D :D :D

je vind vast wel een reden, Serge :mrgreen:

idd, antidreun en isolatie is een goed idee, je wilt tenslotte genieten van
je 403 D PU , en niet met oordoppen in....!
grt, Harrie

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 06 mei 2012, 23:27
door RondeB
Denk dat als ik een dieselpickupje had gehad ik er ook niet uit te slaan was geweest...... maarjah...ik heb geen dieselpickupje :?

2 pics van de geluidsisolatie in een diesel sedan, zal wel meer voor het idee zijn geweest, maar toch.... :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 22:56
door 403diesel
RondeB schreef:Denk dat als ik een dieselpickupje had gehad ik er ook niet uit te slaan was geweest...... maarjah...ik heb geen dieselpickupje :?


Eerste vraag is dan, heb je tijd om er veel in te zitten? Zo ja, wil je er één? Ze zijn wel te vinden hoor, zelfs hier in Nederland.

RondeB schreef:2 pics van de geluidsisolatie in een diesel sedan, zal wel meer voor het idee zijn geweest, maar toch....


Nee toch maar niet op deze manier. Het is me met de sedan al opgevallen dat iedereen onder de motorkap wil kijken hoe een diesel eruit ziet 8) Hiervor zou ik me schamen denk ik. En het lijkt me niet heel effectief.

Ik heb vandaag anti-dreunplaat gehaald en ga die eerst eens op de vloer en de binnenkant van het schutbord plakken. Ik heb er extra op gelet vandaag en bij een bepaald toerental trekt er een trilling door de linkervoet vanuit de bodemplaat. (Niet de rechter want die heeft het gaspedaal op de rubber aanslag onderin dus die dempt :mrgreen: :mrgreen: )
Over de anti-dreunplaten wil ik dan de isloatie plakken. Ik heb een plaatje van 13 mm schuim maar het vandaag weer gezien dat er ook nog de oude isolatie zoals vroeger gebruikt te krijgen is. Het wordt een beetje een afweging tussen originaliteit en doelmatigheid. Het schuim is speciaal geluiddempingsschuim welke beter zal werken dan een 8mm laagje kokosvezel of zoiets. Ik weet het nog niet, eerst de anti-dreunplaten maar eens monteren.

Vandaag kleppen gesteld. Was erg hard nodig. Klepspelingen waren ergens tussen 0,7 en 0,9 mm. Loopt gelijk een stuk mooier. Verder de temperatuur sensor omgewisseld met die uit het XD85 blok. Duidelijk een andere weerstand. Werkt nu perfect. Netjes 80 graden op de meter.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012, 23:05
door jan-03
Ha ha ik snap heeel goed waar je het over hebt Serge dat je iets verzint om te halen zodat je een exuses hebt om te gaan rijden in de Bachee... :mrgreen:
Een heerlijke afwijking kan ik je zeggen.. :wink:
Geluidsabsorberende platen zullen je rijgenot nog meer verbeteren... Je woont dus straks in de Bachee..
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 mei 2012, 01:22
door 403diesel
Van de week ben ik even bezig geweest met het "geklungel" aan de uitlaat. Deze was platgedrukt en liet nog maar weinig gas door.
Buis had ik al even binnen. Ik had al flink rondgebeld in hoeverre voorpijpen voor diesels nog te krijgen zijn, maar dit bleek niet mee te vallen. Bij het magazijn van APH zouden er nog moeten zijn maar deze zijn nog niet beschikbaar.

Voorpijp zelf gebogen en gelast.

Afbeelding

De buis is iets dikker dan het origineel; 1,5 mm wanddikte met een diameter van 35 mm. De buizenbuiger heb ik kunnen gebruiken van een kennis maar is eigenlijk niet echt geschikt voor dergelijke dunwandige buis. In eerste instantie heb ik geprobeerd de 90 graden bocht ook te buigen en de hele voorpijp na te maken maar dit ging niet. De buis knakt bij een dergelijke vervorming. Nu was het grootste probleem het verzet waar de uitlaat onder een chassisbalk doorloopt. Dit verzet van 2 x 30 graden ging eigenlijk prima met iets een stuiking aan de binnenkant van de buis.

De boel gepast onder de auto, gehecht en afgelast. Bleek overigens dat de uitlaat die eronder zat ook al eens in elkaar gebakken is gezien deze al bijna tegen de balk zat. Ik heb nu iets meer speling onder de balk door. Een nieuwe voorpijp staat evengoed nog een keer op mijn verlanglijstje aangezien het eerste stuk toch wel wat dunner wordt. Ook de achterdemper is wel gasdicht, maar al vele keren opgelapt.
Ik wilde de uitlaat eigenlijk klaar hebben voor het weekend omdat ik even bij de start van Tante Nel wilde kijken; een mooi ritje die wat langer was dan de stukjes binnendoor tot nu toe.
De rit naar Eerbeek ging goed ware het niet dat de noodzaak voor meer isolatie zeker naar mate de tijd verstreek steeds duidelijker werd. Erg vermoeiend die herrie.
Na de start in Eerbeek nog even doorgereden naar Eefde om even een praatje te maken en te sparren. Heeft ook wel weer leuke plaatjes opgeleverd. Zijn 403 pickup diesel moest geladen worden op de ambulance voor transport komende week.

Afbeelding

Afbeelding

Nog even een stukje meer gereden om te draaien. Ging ook prima. Toch maar niet met de hele combinatie terug naar huis gegaan.

http://youtu.be/zYjYSt0O2ak

Edit: Textuele aanpassingen

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 mei 2012, 11:05
door jan-03
Mooooi...
Zo komt de Bachee echt tot z,n recht Serge...
Ik heb de diesel horen lopen en hij klinkt als een zeer welluidende klok... :mrgreen:
Ja uitlaten zelf buigen en maken is een uitdaging op zich...
Wat je ook kan doen is de buis insnijden met de slijptol dan in de goed hoek zetten en dan de uitwendige bocht waar de zaagsnede open staat een stuk weer inlassen.. Minder werk dan zetten en buigen bij ontbrekende aparatuur..
Bij 90graden bocht is het denk ik makkelijker om 3 x 30 graden graden in te zagen en weer vast lassen..
Las blankslijpen en gekookte lijnolie en klaar..
Uiteraard is nieuw kopen makkelijker en sneller en netter.
Maar bij gebrek hieraan is dit ook een goede degelijke vervanging.
Je zal om je oortjes te sparen op korte termijn een paar oordopjes moeten dragen.. :D
Je bent ook al doende om het geluid met dreunplaten en isolatie te verbeteren..
Het zou nog mooier zijn als je de resultaten hiervan ook zou kunnen meten met een zeg maar Herriemeter.. ( decibelmeter :mrgreen: ) . Misschien dat je die daar in Beesd wel ergens kan lenen van iemand..
Dan weet je zelf ook of je vertrouwd kunt rijden zonder oordopjes... Ikzelf heb al jaren last van oorsuizen en hoor geen enkele hoge toon meer.. Dit gaat nooit weer over en dus is het voor mensen die hier gevoelig voor zijn zeer belangrijk..
Een bezoekje aan Eefde wil ik ook nog eens graag.. 8)
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 mei 2012, 13:20
door MarcoPeus
Leuke combi die 2 403's achter elkaar Serge,
Die 2e lijkt trouwens verdacht veel op die wat op dat terrein in Arnhem stond waar je bent gaan kijken voor me destijds. Die met die verhoogde bak.