En weer 6 weken verder…misschien tijd voor een 403 pickupdate.
Vorige keer stopte m’n verhaal bij het opfrissen van de motorkap en starten met uitbouw van de motorruimte. Nouwwww…dat eerste is gelukt maar dat met die motorruimte (nog) niet. Het liep ff wat anders…..
Bij aankomst van de auto schoot me direct een kwade herinnering te binnen: de ruitenwisserinstallatie. Ik vocht dit zelfde pickupje begin jaren 90 al een paar keer door de APK. Er was iedere keer 1 groot prutsprobleem: de as van de linker ruitenwisserarm. Het ijzeren asje zit in een messingbuisje en was door roest vastgelopen. Met als gevolg dat het hele samenstel was losgebroken en vrolijk door het plaatijzer onder de voorruit lag te hotseklotsen, met alle gevolgen van dien. Maar een schoon raam, dat dan weer wel…
De juiste onderdelen waren toen ook al niet meer te vinden (het is een uitvoering die alleen maar in de laatste 2 jaar gemonteerd is geweest in 403 pickupjes) dus om het geheel door de APK te krijgen was er maar 1 optie: freaken. Kennelijk hebben mijn opvolgers ook zoiets gedaan want toen ik de auto terug zag was één van m’n eerste gedachtes: Ohw jah…dat….. Erger nog, de rechter as zit nu ook vast en de elektrische aandrijfmotor ziet verdacht zwart….hmmzzzz. Extra vervelend hierbij is dat om dit goed te repareren het hele dashbord eruit moet om er goed bij te kunnen komen.
Nou ben ik nogal van de “het kan ook wel anders oplossingen” ( wie hier vaker komt weet dat m’n gemiddeld 70 jaar oude kartonnagemachinepark deels met elastiekjes, ducktape en sjorbandjes draaiende wordt gehouden) dus had ik al wat bedacht….maar…..met auwe rug en kramp liggend onder het dashbord kom je nog veel meer ellende tegen….lang verhaal kort: een paar dagen later lag alles naast de auto, stuurkolom, dashbord, kachel en weet ik wat nog meer….en daar gaat je snelle projectje genaamd “ff wakker schudden en een beurtje” definitief de bietenbrug op.
Wat allemaal gedaan dan?
- Het 60 jaar oude plastic in de stuurkolom was grotendeels vergaan en ook het armpje van de richtingaanwijzer afgebroken. Een algemeen voorkomend probleempje bij de 203/403 en er is wel e.a. aan vervangend spul voor te koop. Behalve voor mijn type richtingaanwijzerschakelaar natuurlijk weer…uiteindelijk heb ik met Bison plasticlijm en een stukkie draadeind een andere arm kunnen monteren. Het lijkt iig voorlopig stevig….. De andere scheuren in de plasticdelen heb ik op dezelfde manier opgelost, goed genoeg.
- Onder het grijze skai van het dashbord zit een schuimrubber opvulling/polstering….ehhhh…zat...Het is nu iets van harde speculaasbrokken vermengd met voorruitglasstukjes. Gelukkig is het bovenste skai nog goed, het onderste heeft behoorlijk geleden maar ik heb besloten dat maar aan te zien. Tuurlijk ontdekte ik weer net na mijn bezoek aan het APH-clubmagazijn dat ze daar de polstering voor boven en onder kunnen leveren. Ik wil door en ben zelluf maar aan het knoeien gegaan met schuimrubber, resultaat in het bovenste deel heel best, onder wilde door het slechte skai niet helemaal lukken maar besloten dat ook dit zo goed genoeg is.
- De Sofico kachel is op zich geen spannend ding, wel de kraan en de radiator. Maar goed dat ik dit loshaalde want anders had ik later geheid een warme overstroming gehad.
- Dan de ruitenwisserinstallatie. Onderdelen vinden: op wat rubbertjes na, ho maar. Uiteindelijk heb ik met een hoop gepruts, WD40, gasbrander en mooi op lengte geschroeide wenkbrauwen de boel weer gangbaar gekregen. Althans in eerste instantie alleen de rechter. De linker was door al dat geklooi door de jaren heen reddeloos verloren. Eigenwijs toch weer uren besteed aan zoeken op internet naar het juiste type as met messing schroefdraadbuis en houder. Niet dus. Zat te vinden wat erop lijkt maar steeds net niet. Totdat je ineens een ingeving krijgt en het licht ziet. Het messing schroefdraadbuisje lijkt verdacht veel op het pijpje wat vaak in lamparmaturen gebruikt wordt. Conrad raadplegen, buis in alle soorten en maten, bestellen. Het ijzeren asje gered en in het buisje gezet, het uitgelubberde plaatwerk opgekuist, de hele boel weer monteren en klaar. Nu alleen nog het motortje, maar dat later.
- Als je dan toch de boel leeg hebt kan je net zo goed ff gaan schuren, krabben en kwasten. De vloer is weer netjes afgedicht met kwastkit, de laatste roest behandeld en van een verse laag verf voorzien. Nieuwe geluidempingsplaten gemaakt voor op de vloer en de rubbermatten door de Dasty gesopt. Met name het schuur/spuitwerk is allemaal geen hoogstaand vakwerk maar het chauffeursverblijf ziet er nu iig iets appetijtelijker uit als je met je vriendinnetje naar de Drive-in Bios wilt.
- naast alle boven beschreven klusjes nog een hoop meer gedaan: brandstoftank gemonteerd, kabelboom opgefrist en hier en daar aangepast aan de moderne wereld, stuurschakelbediening gangbaar gemaakt…en meer van die dingetjes.
Laatste item is de zitbank. Die staat klaar, is keurig, jaren terug opnieuw bekleed en sindsdien nooit bezeten. Maar helaas zit er geen gat in het midden voor eventuele montage van veiligheidsriemen. Dat hoeft officieel niet maar met zo’n stuiterbakje als dit toch maar liever wel. Nog ff een nette oplossing voor bedenken.
Tot zover…..Ik ben nu intussen wel begonnen met de motoruimte leeg te halen. Dat voor de volgende keer.