camionnette bachée 403 B8 '65

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor RondeB » 21 jan 2024, 15:01

Na wat jaren niks weer aan de gang met een 403. :D Deze keer een bachée B8 uit 1965. Geen omvangrijke restauratie maar een "rijklaarmaak" klus. Het laswerk aan de auto is een jaar of 15 terug al uitgevoerd en er zijn nog wat andere reparaties gedaan. Daarna verdween de auto weer voor jaren in een loods. Nu voor mij de taak alles weer wakker te schudden, grote onderhoudsbeurt uit te voeren, remmerij op te frissen en vooral kosmetisch werk om het ding weer wat smoel te geven. Zal toch wel weer uitdraaien op motoruitbouw en de hele boel los halen...maar goed, dan dat.... :roll:
Afbeelding
Het apparaat staat nu een maandje hier. Na wat rondom loperij en een voorzichtige inventarisatie van wat er moet gebeuren maar es wat bewegingen gaan maken. Motorkap d'r af, portieren er uit en hoofdzakelijk van achter m'n buro onderdelen sprokkelen. Het is fris in m'n bedrijfsexpeditieruimte annex sleutelhok.....bah.....de portieren als eerste klus aangewezen omdat deze fijn tussen de kartonnagemachines passen (lees dichtbij kachel). Raamlijstlopers, washers en deurrubbers vervangen, wat klein gepruts, plaatwerk weer enigszins toonbaar maken en klaar. De portieren ff ingepakt in de folie want geen idee hoelang die nog moeten wachten op montage in de auto. Kan maar zo een halfjaartje duren.. Volgende karwei gaat de motorkap worden. Dat zal met een ruim weekje avonduren ook wel afgerond zijn. Dan de motorruimte induiken... 8)
Afbeelding
Ik heb dit Peugeotforum nog ff afgezocht voor de juiste kleur. Op het rechter binnenscherm staat kleurcode AC463. Mooi maar heb je weinig aan want de huidige algemene autolaksystemen kennen die code niet. De vraag was hier ook al eens voorbij gekomen en was niet echt beantwoord. RAL 7015 lijkt er op maar toch niet. Scannen kan.... maar verwacht nou niet dat je een stukje simpel te demonteren plaatwerk kan vinden dat groot genoeg is om te scannen en sleperij met hele portieren vond ik ook niet zo'n best plan. Terug naar het buro en afdeling google aanspreken. Daar was het bij enkele verfleveranciers wel vindbaar maar niet leverbaar......behalve bij de oude franse verffabriek SPRIDO. Hoppa.... webshopje, spuitbussen+blik bestellen, geregeld. De kleur komt verdacht dichtbij....
Volgende vraagstuk kwa verruf : het dashbord. Weet hier iemand een kleurcode van?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 05 maart 2024, 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor Ivovanduijn » 22 jan 2024, 07:47

Ik gebruik voor mijn Pick up verf van het merk Kramp. Ral 7011 voor de donkere delen en ral 7042 voor de lichte delen.
Afbeelding
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor Nanno » 22 jan 2024, 14:29

Dat wordt mooi!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor RondeB » 05 maart 2024, 17:07

En weer 6 weken verder…misschien tijd voor een 403 pickupdate. :-) Vorige keer stopte m’n verhaal bij het opfrissen van de motorkap en starten met uitbouw van de motorruimte. Nouwwww…dat eerste is gelukt maar dat met die motorruimte (nog) niet. Het liep ff wat anders….. 8)

Bij aankomst van de auto schoot me direct een kwade herinnering te binnen: de ruitenwisserinstallatie. Ik vocht dit zelfde pickupje begin jaren 90 al een paar keer door de APK. Er was iedere keer 1 groot prutsprobleem: de as van de linker ruitenwisserarm. Het ijzeren asje zit in een messingbuisje en was door roest vastgelopen. Met als gevolg dat het hele samenstel was losgebroken en vrolijk door het plaatijzer onder de voorruit lag te hotseklotsen, met alle gevolgen van dien. Maar een schoon raam, dat dan weer wel…
De juiste onderdelen waren toen ook al niet meer te vinden (het is een uitvoering die alleen maar in de laatste 2 jaar gemonteerd is geweest in 403 pickupjes) dus om het geheel door de APK te krijgen was er maar 1 optie: freaken. Kennelijk hebben mijn opvolgers ook zoiets gedaan want toen ik de auto terug zag was één van m’n eerste gedachtes: Ohw jah…dat….. Erger nog, de rechter as zit nu ook vast en de elektrische aandrijfmotor ziet verdacht zwart….hmmzzzz. Extra vervelend hierbij is dat om dit goed te repareren het hele dashbord eruit moet om er goed bij te kunnen komen.
Nou ben ik nogal van de “het kan ook wel anders oplossingen” ( wie hier vaker komt weet dat m’n gemiddeld 70 jaar oude kartonnagemachinepark deels met elastiekjes, ducktape en sjorbandjes draaiende wordt gehouden) dus had ik al wat bedacht….maar…..met auwe rug en kramp liggend onder het dashbord kom je nog veel meer ellende tegen….lang verhaal kort: een paar dagen later lag alles naast de auto, stuurkolom, dashbord, kachel en weet ik wat nog meer….en daar gaat je snelle projectje genaamd “ff wakker schudden en een beurtje” definitief de bietenbrug op.
Afbeelding

Wat allemaal gedaan dan?

- Het 60 jaar oude plastic in de stuurkolom was grotendeels vergaan en ook het armpje van de richtingaanwijzer afgebroken. Een algemeen voorkomend probleempje bij de 203/403 en er is wel e.a. aan vervangend spul voor te koop. Behalve voor mijn type richtingaanwijzerschakelaar natuurlijk weer…uiteindelijk heb ik met Bison plasticlijm en een stukkie draadeind een andere arm kunnen monteren. Het lijkt iig voorlopig stevig….. De andere scheuren in de plasticdelen heb ik op dezelfde manier opgelost, goed genoeg.
Afbeelding

- Onder het grijze skai van het dashbord zit een schuimrubber opvulling/polstering….ehhhh…zat...Het is nu iets van harde speculaasbrokken vermengd met voorruitglasstukjes. Gelukkig is het bovenste skai nog goed, het onderste heeft behoorlijk geleden maar ik heb besloten dat maar aan te zien. Tuurlijk ontdekte ik weer net na mijn bezoek aan het APH-clubmagazijn dat ze daar de polstering voor boven en onder kunnen leveren. Ik wil door en ben zelluf maar aan het knoeien gegaan met schuimrubber, resultaat in het bovenste deel heel best, onder wilde door het slechte skai niet helemaal lukken maar besloten dat ook dit zo goed genoeg is.

Afbeelding

- De Sofico kachel is op zich geen spannend ding, wel de kraan en de radiator. Maar goed dat ik dit loshaalde want anders had ik later geheid een warme overstroming gehad.

- Dan de ruitenwisserinstallatie. Onderdelen vinden: op wat rubbertjes na, ho maar. Uiteindelijk heb ik met een hoop gepruts, WD40, gasbrander en mooi op lengte geschroeide wenkbrauwen de boel weer gangbaar gekregen. Althans in eerste instantie alleen de rechter. De linker was door al dat geklooi door de jaren heen reddeloos verloren. Eigenwijs toch weer uren besteed aan zoeken op internet naar het juiste type as met messing schroefdraadbuis en houder. Niet dus. Zat te vinden wat erop lijkt maar steeds net niet. Totdat je ineens een ingeving krijgt en het licht ziet. Het messing schroefdraadbuisje lijkt verdacht veel op het pijpje wat vaak in lamparmaturen gebruikt wordt. Conrad raadplegen, buis in alle soorten en maten, bestellen. Het ijzeren asje gered en in het buisje gezet, het uitgelubberde plaatwerk opgekuist, de hele boel weer monteren en klaar. Nu alleen nog het motortje, maar dat later.

Afbeelding

- Als je dan toch de boel leeg hebt kan je net zo goed ff gaan schuren, krabben en kwasten. De vloer is weer netjes afgedicht met kwastkit, de laatste roest behandeld en van een verse laag verf voorzien. Nieuwe geluidempingsplaten gemaakt voor op de vloer en de rubbermatten door de Dasty gesopt. Met name het schuur/spuitwerk is allemaal geen hoogstaand vakwerk maar het chauffeursverblijf ziet er nu iig iets appetijtelijker uit als je met je vriendinnetje naar de Drive-in Bios wilt.

Afbeelding

- naast alle boven beschreven klusjes nog een hoop meer gedaan: brandstoftank gemonteerd, kabelboom opgefrist en hier en daar aangepast aan de moderne wereld, stuurschakelbediening gangbaar gemaakt…en meer van die dingetjes.

Laatste item is de zitbank. Die staat klaar, is keurig, jaren terug opnieuw bekleed en sindsdien nooit bezeten. Maar helaas zit er geen gat in het midden voor eventuele montage van veiligheidsriemen. Dat hoeft officieel niet maar met zo’n stuiterbakje als dit toch maar liever wel. Nog ff een nette oplossing voor bedenken.

Tot zover…..Ik ben nu intussen wel begonnen met de motoruimte leeg te halen. Dat voor de volgende keer.
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor Mockenrue » 06 maart 2024, 01:52

Goed bezig :!:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2752
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor jacqabe » 06 maart 2024, 22:54

Ik kom binnenkort weer even bij je langs Ron om je project te bewonderen. Hopelijk rijden we elkaar deze keer niet mis :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor RondeB » 12 mei 2024, 18:14

Dussss...vorige tussentijdse rapportage ook alweer 9 weken geleden..... :shock: Veel gedaan in de ondertussentijd, dat wel. met als gevolg dat ik nu eigenlijk beschik over bergjes affe, halfaffe, nietaffe onderdelen en voor de variatie wat nieuwe meuk, wachtend op verdere montage/afwerking. Handig pickup-baar, dat dan weer wel.

Afbeelding

Nadat de motor er uit was beleefde ik dezelfde ervaring als een paar weken daarvoor onder het dashbord, met auwe rug rondkijkend tot de conclusie komen dat gewoon alles er maar onder uit moet. Hoop werk extra maar alles beter dan uren op een karretje onder de carrosserie prutsen aan de verschillende onderdelen. Achteraf de juiste beslissing want tijdens de demontage kwam ik nog veel meer ellende tegen.

Afbeelding

Om te beginnen was in de voor- en achterwielophanging alles wat begint met een R en eindigt op ubber kapot, gescheurd of gewoon niet meer aanwezig. Ik vraag me echt af hoelang een silentbloc moet hotseklotsen aan de bladveer totdat het rubber + metalen binnenbus zo goed als totaal verdwenen is..... In totaal 18 silentblocs te vervangen.....noujah, 3 stuks waren misschien nog redelijk bruikbaar maar ik zat toch al lekker in het ritme qua zaag, hak en pers bewegingen om de blocs te vervangen.
Afbeelding

De remmerij viel me eigenlijk nog iets mee, hoewel.... De remcilinders waren ooit vervangen, ff schoonmaken en revisiesetje erin, klaar. Voor zaten gloednieuwe voeringen maar achter remde het geheel op de klinknagels. De hoofdremcilinder was ter ziele, daar maar een nieuwe voor aangeschaft. Uiteraard was het leidingwerk beroerd, alles nieuw. De handrembediening en de drie kabels leverde nog wel een paar uurtjes werk en geduld op maar zijn nu weer bruikbaar. En dan de ankerplaten....de remschoenstelnokken zaten me een partij vast :cry:

Afbeelding

De achteras vroeg ook wat meer aandacht. De boel is er al eens eerder onderuit geweest maar niet helemaal goed terug gemonteerd. De veer in de aandrijfas ontbrak waardoor deze blijkbaar heen en weer was gaan klapperen in de buis. Gevolg beschadigingen aan spiebanen van worm en kniegewricht aan versn.bak. Het wormwiel heeft wat cavitatieschade maar lijkt nog wel een tijdje bruikbaar, dat maar ff zo gelaten.
Verder aan de techniek niet zo veel meer hoeven doen, koolstofdruklager en koppelingsplaat vervangen, wat klein prutserij aan de versnellingsbak en dat was het wel zo'n beetje.
En omdat alles er toch onderuit was de carrosserie ook maar aangepakt. Gelukkig geen laswerk want al gedaan maar hier en daar wel wat roest preventief ruimen. De motorruimte onderhanden genomen want het oog wil ook wat.

Afbeelding

Dat was het wel voor nu. De motor is nu aan de beurt. Besloten om hier geen hele grote klus van te maken. Ik heb 'm voor demontage ff laten lopen, dat klonk best wel aardig en de compressie was ook OK. Ik gok er maar op dat er verder geen vervelende grapjes aan de hand zijn....cilinderbuspakkingen ofzo.... :roll:

Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor jacqabe » 13 mei 2024, 19:03

Nou Ron, je laat er geen gras over groeien.
De auto is straks technisch weer als nieuw.
Hoornsterzwaag 2025 komt helemaal goed!
Of zie ik je al op de Oldtimerdei Nijlân?
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor Wanzl » 19 mei 2024, 03:33

Netjes. Wat gebruik je om de motorruimte schoon te maken en te ontvetten voordat je een kleurtje aanbrengt?
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor RondeB » 19 mei 2024, 13:12

Wanzl schreef:Netjes. Wat gebruik je om de motorruimte schoon te maken en te ontvetten voordat je een kleurtje aanbrengt?


Een 4 jaar terug was ik betrokken bij een schoonmaakklus van klassieke legervoertuigen en materiaal uit een brand. Daarbij gebruikten we Dasty ontvetter....sindsdien start ik elk project met de motorruimte/onderzijde in de Dasty te spuiten, de echt smerige plekken met een radiatorkwast borstelen. Het geheel kwartiertje laten naborrelen, dan hoge druk afspuiten (liefst warm) en laten drogen. Na controle eventueel hier en daar nog een keer. Resultaat: mooi vetvrij voertuig. Stuk prettiger om aan te werken.

Nadeel is dat het niet helemaal miljeu vriendelijk is, maar goed, dat zijn liters wasbenzine of spuitbussen motorreiniger ook niet. Persoonlijk schrijf ik mijn "geen Corona krijgen" destijds wel toe aan de hoeveelheden Dasty die m'n lijf via alle openingen opgenomen heeft in die grote legervoertuigen schoonmaakactie. :mrgreen:

Kort voor verfacties loop ik vaak alle te bewerken delen nog eens langs met Motip Ontvetter en veel schone poetslappen.
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: camionnette bachée 403 B8 '65

Berichtdoor Wanzl » 19 mei 2024, 13:54

Okay. Dasty heb ik staan. Ga ik daar eens mee aan de gang. Dank.
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten