door Frank van Eenennaam » 08 sep 2023, 12:29
Hoi,
Vandaag eindelijk tijd gemaakt om wat verder te duiken in dit euvel. Mede geïnspireerd door de schetsen die Robinhood mee stuurde.
Bij mij zit het echter heel anders in elkaar. Onder in de deur verdwijnt een platte staaf de deur in die eenvoudig met een pennetje aan de sponning vast zit.
Eenmaal dat pennetje eruit dan kan die staaf via het interieur van de deur eruit gehaald worden. Op die platte staaf zitten twee plaatveren die halverwege en tegenovergesteld een bolling hebben. Samen ongeveer de grote van een Euro. Deze bolling trek je met openen of sluiten van de deur door een gat waardoor ze inveren. Dus in open of dichte stand blijft de deur staan door de weerstand van die bolling tegen dat gat. heel simpel eigenlijk en zolang de veerspanning groot genoeg is blijft de deur ook openstaan. Door iets (carrosserieringetje) tussen de platte staaf en de plaatveren te duwen heb ik de bolling weer wat ruimer gezet waardoor het probleem van dichtvallende deur opgelost is.
De uitvoering zoals ik ze heb heb ik echter nog niet kunnen terugvinden in een onderdelenboek, dit om dit topic te vervolmaken.
Dus ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk genoeg is voor een iemand die tegen hetzelfde aanloopt.
203cc 1953
404cc 1966
J7 1973 " protection civiel"