Ik heb vorig weekend mijn kamer eens even goed opgeruimd en dan kom je nog eens wat tegen! In een oude berging lagen heel wat spullen van vroeger, waaronder heel wat spulletjes die van mijn opa zijn geweest. Opa heeft na zijn eerste auto, een Renault Dauphine van eind jaren 50', altijd Peugeot gereden. Hij begon met een 403, daarna twee 404'en, drie 504'en, drie 505'en, twee 605'en, een 607'en en hij rijdt inmiddels weer Renault, het merk waar hij ooit mee begonnen is.
Om zich goed te kunnen oriënteren haalde opa altijd de folders van Peugeot in huis en daarnaast had hij de Prisma Autogids, waarin verschillende auto's qua specificaties en prijzen met elkaar vergeleken werden. De folders en die gids waren een tijdje zoek, maar ik heb ze inmiddels weer boven water getoverd!
De Prisma Autogids is van 1967 en is geschreven door Nico de Jong. Een erg handig boekje destijds, want er was nog geen internet om je te oriënteren!
De 204 Berline kostte destijds ƒl 7990 en de Break kostte ƒl 8490. Voor rembekrachtiging diende men ƒl 75 extra neer te leggen!
Als ik de pagina omsla, kom ik bij de prachtige 404 terecht. De 404 Berline kostte ƒl 9980, volgens mijn opa 'een flinke som geld voor een wagen, maar dan heb je ook wat.' De prachtige coupé was alleen weggelegd voor de meer vermogende mensen, deze kostte maarliefst ƒl 16.880, de cabriolet was zelfs goedkoper met ƒl 16.580. Met benzineinjectie was de 404 coupé overigens ƒl 18.280
Autofolders
Naast de Prisma Autogids ging je natuurlijk naar de dealer toe om jezelf te oriënteren voor je nieuwe voiture. Opa deed dat altijd bij Peugeot garage Plomp in Reeuwijk, een adres dat al jaren geleden ter ziele is gegaan. Vandaag de dag hangt de dealersleutelhanger van Plomp nog aan de sleutelbos van mijn 205'je
Anyways, opa haalde altijd wat folders en ging dan thuis met mijn vader en oma overleggen. Oma koos de kleur, dat kwam volgens mij wel vaker voor destijds. Pa wilde natuurlijk altijd vermogen en opa wilde een auto met een hoog comfort gehalte waarmee hij goed voor de dag zou komen bij zijn klanten. Opa was namelijk AA-Accountant.
Gelukkig heeft opa de folders altijd bewaard en heeft hij ze op een gegeven moment aan ons gegund. Tijdens onze verhuizing van zes jaar geleden zijn de folders verdwenen in de berging, waar ze dus dit weekend weer uit kwamen. En wat een mooi materiaal zeg! Hieronder een kleine fotoselectie!
Effectievere marketing bestaat er niet: wie doet deze folder nou NIET open?!
Ook tijdens het bladeren in de folder was ik verkocht..
Speciaal voor Marco, een folder uit 1979 van de 104. Het zusje van Mariet staat er ook in!
Schitterende folder uit 1965, waar we ook de Peugeot D4A busjes in zien. Die zie je echt nooit meer!
Een foldertje van de 304 Break, dat vond opa toch niks, die is er nooit gekomen.
Een ruimtewonder, de 504 Familiale
Een voiture die er helaas ook nooit is gekomen. Opa heeft er echt heel lang over getwijfeld om er eentje te bestellen, maar vond dat niet gepast als hij daarmee aan kwam rijden bij klanten, een erg grote en machtige voiture. 6-cylinders, 136 pk!
Leuk overzichtje van het modellengamma, op de achterkant staat de rest!
Zo, dat was een kleine greep uit de documentatie die ik van opa heb gekregen, echt erg leuk om eens door te spitten op een zaterdagochtend! Ik heb gelukkig nog veel meer folders van opa, onder andere ook origineel Nederlandse folders van Panhard en Simca! Die ga ik mooi van de week eens doorspitten als ik tijd heb om weer eens af te dwalen naar een ver verleden.
Groet, Steven