J7 upgrade naar Indenor 2.5 XD3P en 5-bak

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J7 upgrade naar Indenor 2.5 XD3P en 5-bak

Berichtdoor JeeJee » 14 mei 2026, 20:35

Hallo allemaal,

Ik heb een netjes lopende Indenor XD3P met 5-bak uit een J9 van '89, 231886km op de teller.
Alles lekt wel wat, dus ik was van plan om wat keerringen te vervangen en dan hup, in de J7 te hangen.

Met de bak gaat dat goed, maar voor het blok twijfel ik over de krukaskeerring aan de achterkant.
Die afdichtstrips links en rechts van de lagerkap lukt wel, maar hoe zinvol is het om die 2 halve maantjes te vernieuwen?
Onder de krukas gaat die er zomaar niet uit, dan moet hij veel verder uit elkaar, dus ik dacht dat maar te laten zitten.
Aan de andere kant ga je het anders nooit meer doen, en zou het mooi zijn als het echt helemaal lekvrij werd.

Lager slijtage lijkt niet bijzonder ernstig, maar misschien moet ik er meer bekijken.
Afbeelding

Afbeelding
JeeJee

Schoonmaken

Berichtdoor JeeJee » 23 mei 2026, 23:54

Vandaag het blok nog even goed schoongemaakt, maar het zit nog niet dicht.
Er is een dieselleiding die een beschadiging heeft van iets wat er jarenlang tegenaan heeft geschuurd.
Ik heb nog een ander setje leidingen, heb al eens lekkage gehad daar en dan zit de diesel echt overal.
Het lager van de spanrol voor de riem van de waterpomp maakt wat lawaai, die zal ik ook vervangen.
Voor de rest ziet het er wel weer toonbaar uit.

De aansluiting van de slang op het thermostaathuis heeft gelekt en is wat gaan oxideren daar, ik heb dat maar wat glad geschuurd.
Heb er nieuwe slangen voor, de oude waren niet veel meer..
Afbeelding

Verder ga ik het voorgloei relais gebruiken, mijn J7 is van begin '78 dus heeft dat nog allemaal niet.
Uit de draadboom van de J9 heb ik alle draden uitgeplozen die er nodig zijn.
Ik trek draad 73 naar de tellerbak toe zodat er netjes een lampje gaat branden bij het voorgloeien.
Laatst bijgewerkt door JeeJee op 31 mei 2026, 00:21, in totaal 1 keer bewerkt.
JeeJee

Bestelling

Berichtdoor JeeJee » 31 mei 2026, 00:14

Toch nog wat meer nieuwe spulletjes besteld, van Serie04 komt er nog de pakking van het distributiedeksel, en elders nog de o-ring voor het aluminium deel tussen de pomp en de distributie. Daar lekte het ook wat, en ik vermoed dat die o-ring daar de boosdoener is. Ik kon hem nergens in de boeken terugvinden dus heb hem maar opgemeten en 105x2 besteld.
Er is ook een setje voor de pomp zelf onderweg, maar dat is voor ooit na de inbouw, ik had geen diesel lekkage gezien.

De bak is inmiddels weer dicht, schoongemaakt en beschouw ik maar als klaar.
Afbeelding

Ik heb Loctite 5922 gebruikt om de papieren pakking van het deksel van het koppelingshuis mee in te smeren. Het werkplaatshandboek zegt de ene keer insmeren met vet, en de andere keer met afdichtmiddel.

De 2 ongebruikte lampjes in het dashboard ga ik gebruiken zoals 1 en 5 in de J9.
Afbeelding

Bij de renault 16 shop heb ik een fitting besteld, dat is dezelfde als van de Renault 16 TX, ook uit dezelfde periode natuurlijk.
Afbeelding
Dit is de reservepositie links boven. Een blauw lensje zit ervoor, ik heb 'm omgewisseld met rechts, blauw leek me toepasselijker.
Dat blauw komt weinig licht doorheen, ik heb er een 5 watt lampje ingedrukt.

De fitting voor de rechterkant heb ik met de 3d printer gemaakt, die kon ik nergens meer vinden.
Afbeelding

Het ziet er uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

Draad 73 gaat dan naar het gloeirelais straks, en het andere lampje heb ik draad 47B voor genomen, die gaat dan naar het expansietankje voor het waterniveau. Als het J9 tankje erin past tenminste.
JeeJee

Re: J7 upgrade naar Indenor 2.5 XD3P en 5-bak

Berichtdoor hendrika » 06 jun 2026, 18:42

Ziet eruit als een grondige aanpak. Goed bezig!
hendrika

Re: J7 upgrade naar Indenor 2.5 XD3P en 5-bak

Berichtdoor 309NL » 13 jun 2026, 06:03

Wauwww, zou willen dat ik zo technisch en handig was.
309NL

Keer terug naar J7/J9