Olie Luchtfilter J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olie Luchtfilter J7

Berichtdoor govegan » 28 jul 2008, 20:40

Hallo,

omdat mijn j7 soms het toerental verhoogd of verlaagt, wou ik mijn diesel en luchtfilter schoonmaken/vervangen.

nu heb ik dat luchtfiltervaatje eraf, hier zitten twee grote filterschijven in, en onderin zit een laagje olie.

nu wil ik deze twee filterschijven schoonmaken, en die olie vervangen.

Maar wat voor olie gaat hierin?
govegan

Berichtdoor Bert » 28 jul 2008, 22:23

motorolie is goed, het is alleen maar om het stof/vuil op te vangen en vast te houden, het ,maakt on principe niet zoveel uit welke olie je er in doet.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Bert

Berichtdoor JT » 28 jul 2008, 22:29

Ik gebruik gebruikte motorolie.
Nieuwe in de motor, de gebruikte in de bodem van het filter en de rest om het filter schoon te "spoelen". (in de vroege 504 zit een filter van een soort staalwol, waar de lucht doorheen wervelt en op die manier het stof in het filter achter laat)
JT

Berichtdoor jan eend + » 28 jul 2008, 22:37

Hamoi. Als je de "pan" eronderuit hebt komt ook het gaasfilter ( zijn dat jouw 'schijven' :?: )mee. Dat goed schoonmaken/wassen met benzine of diesel of zoiets. Daarna in olie dopen en in de 'pan' uit laten lekken. Het olienivo in de pan wordt ( geloof ik :oops: ) aangegeven door een streepje.
Suck6&degroetz :wink: Vanjan.
-
Naschrift : Andere Jan was me te snel af . . . :mrgreen:
jan eend +

Berichtdoor Harrie » 28 jul 2008, 23:27

Waarom het gaas ook in-olieën??? :shock: Is vlgs. mij niet voorgeschreven..Wel schoonmaken.
Olieniveau ( ja, idd. motorolie ) in de onderste pan absoluut niet boven MAX. -niveau laten komen!
Als er olie opgezogen wordt, kan je motor op hol slaan en je kunt die zelf niet stoppen tot die uitgeraast of kapotgelopen is..!!!
grt, Harrie
Harrie

Berichtdoor govegan » 28 jul 2008, 23:35

mooi gewoon normale motorolie dus,
die filters zijn nu schoongemaakt met benzine.
morgen de schaal vullen (staat inderdaad een max vul lijn op).

trouwens het diesel filters is dit beetje standaard filter of moet ik daar weer flink naar op zoek?
govegan

In de olie

Berichtdoor jan eend + » 28 jul 2008, 23:37

Heeydieharrie ( en de anderen :wink: ) Ik zou niet weten wat dat gaas/staalwol kan doen alsut niet vettig is . . . :? Juist daardoor blijft toch de stoftroep daar hangen :?: Of zie ik dat nou holemeel fout :?:
Groetz :wink: , Vanjan.
.
jan eend +

Filter

Berichtdoor jan eend + » 28 jul 2008, 23:51

govegan schreef:trouwens het diesel filters is dit beetje standaard filter of moet ik daar weer flink naar op zoek?

Hadagdan. Er zijn een aantal verschillende brandstof-filters in de Jeezeevens gebruikt :mrgreen: 't Beste is om het ouwe filter mee te nemen naar de onderdelenboer ( of als het niet onmiddelijk hoeft : naar de zeer gewaardeerde behoeders van ut PCN-magazijn, als je tenminste lid bent . . . . )
Op basis daarvan is een nieuw filter te vinden. Zorg dat de benodigde rubber afsluitringen bij het nieuwe filter zitten :!:
Wederom : Suck6&Degroetz, Vanjan.
,
jan eend +

Berichtdoor JT » 29 jul 2008, 09:49

Harrie schreef:Waarom het gaas ook in-olieën???

Even in het instructieboekje nagekeken. Schoonmaken met Dieselbrandstof en uitschudden staat daar! Ik had het verkeerd in mijn hoofd..... Excuses voor de verkeerde info.

Maar ik heb het dus over het gaaswol, is dat hetzelfde als de filter-"schijven" waar hierboven over gesproken wordt?
JT

Re: In de olie

Berichtdoor JD » 29 jul 2008, 10:43

jan eend schreef:Heeydieharrie ( en de anderen :wink: ) Ik zou niet weten wat dat gaas/staalwol kan doen alsut niet vettig is . . . :? Juist daardoor blijft toch de stoftroep daar hangen :?: Of zie ik dat nou holemeel fout :?:
.

Ik ben geen J7 kenner :oops: , maar de oliegevulde luchtfilters die ik ken werken volgens het principe dat de lucht richting de olie geblazen wordt, waarbij de 'lichte' lucht afbuigt boven de olie en naar de motor gaat, terwijl de 'zware' stofdeeltjes rechtdoor schieten en in de olie achterblijven. Gaas/staalwol zou dan alleen voorkomen dat olie tijdens heftige bewegingen (kuiltje e.d.) meekomt met de lucht. Maar nogmaals, ik ben geen J7 kenner en daar kan best een ander principe gebruikt worden.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
JD

Berichtdoor govegan » 29 jul 2008, 11:00

JT schreef:
Harrie schreef:Waarom het gaas ook in-olieën???

Maar ik heb het dus over het gaaswol, is dat hetzelfde als de filter-"schijven" waar hierboven over gesproken wordt?

jups denk dat we wel over zelfde filters hebben, dit zijn twee schijven van ca 10 cm dik, met daar in grof staaf gaas.

net ff gebeld met plaatselijke auto onderdelen handel, en het type dieselfilter was gewoon op voorraad :)
govegan

Berichtdoor govegan » 29 jul 2008, 22:19

zo, filters vervangen/schoon gemaakt, direct olie filter ook maar gedaan.
kort test ritje gehad, en loopt soepel. geen last van terug vallend of versnellend toerental gehad. (hopen dat het alleen aan de filters lag)

nu nog klein vraagje, ik hoorde mijn uitlaat beetje rammelen en zag dat 1 bevestiging punt los was getrild.
het punt waar de uitlaat met zo;n U vast zit aan het punt waar de aandrijfassen de versnellingsbak in gaan.

hier zit het U deel gewoon met metalen plaatje vast aan de versnellingsbak.
hoort dit zo? heb je zo zo niet de kans dat de uitlaat veel lost trilt?
govegan

Berichtdoor Harrie » 29 jul 2008, 23:19

jan eend schreef:Heeydieharrie ( en de anderen :wink: ) Ik zou niet weten wat dat gaas/staalwol kan doen alsut niet vettig is . . . :? Juist daardoor blijft toch de stoftroep daar hangen :?: Of zie ik dat nou holemeel fout :?:
.
om bladeren, vliegen, e.a. troep tegen te houden..
grt, Harrie
Harrie

Berichtdoor jan eend + » 30 jul 2008, 00:03

Harrie schreef:om bladeren, vliegen, e.a. troep tegen te houden..
grt, Harrie

Okeedan. Weer wat geleerd :!: :lol:

. . . Maar dat doettie toch ook astie vettig = van de olie :? :wink: . . .

Groetz, Vanjan.
-
jan eend +

Re: Olie Luchtfilter J7

Berichtdoor Remkotb » 30 sep 2024, 16:59

Hoi J7 en J9 liefhebbers,

ik zoek me suf naar een (droog-geolied) filterelement voor in het bovenste deel van de luchtfilter (type Peugeot 153, een luchtfilter met onderin een oliebadluchtfilter). Wij hebben een Peugeot J9 2.0 benzine uit 1983.
Kan iemand mij vertellen of / waar ik zo'n filterelement nog kan kopen?
Of is het een kwestie van een nieuw stuk schuim kopen voor dit filterelement? In geval van dit laatste, heeft iemand een tip welk schuim en waar?

Super bedankt alvast voor je reactie!
Remko
Remkotb

Re: Olie Luchtfilter J7

Berichtdoor johnssons » 05 okt 2024, 22:30

... kijk even bij serie04 ... https://www.serie04.com/fr/10710-filtre?p=2.

John
johnssons

Keer terug naar J7/J9