Zelf Porsche 356 Speedster gebouwd: the story continues!

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zelf Porsche 356 Speedster gebouwd: the story continues!

Berichtdoor Jeetje » 05 aug 2007, 11:02

Al sinds m'n twaalfde ofzo loop ik met het idee rond om zélf een auto te bouwen. Nu ik net 40 geworden ben -en in m'n tweede jeugd zit :lol: - moest het er maar eens van komen!

Ik heb ooit een replica van een Porsche 356A Speedster gehad en dat was toch wel een super auto, dus eigenlijk stond het al vast wat het zou worden. Tóch heb ik nog wat andere auto's overwogen...

Zo dacht ik er eerst aan om het toch maar Frans te houden: een Lomax of een Burton, maar -met alle respect voor de bouwers van deze voitures- die vind ik simpelweg niet mooi!

Ook heeft een Westfield de revu gepasseerd, maar ook die is afgevallen. Zo'n Britse kit kent z'n beperkingen en het zal nooit een auto worden waar ik heel erg warm voor zal lopen (of een Donkervoort zal benaderen).

Gisteren, zaterdag 4 augustus 2007 is dan ook een gedenkwaardige dag!

Gisteren heb ik namelijk de basis gelegd/gehaald voor mijn eigen Speedster. :D

Het is geen donor-kever (zo'n replica wordt namelijk gebouwd op een Kever-chassis) geworden, maar een niet afgemaakt restauratie-object... :wink:

Het betreft een onderstel van een Nederlandse Kever uit 1967; dus met de originele Porsche 356 steek en velgen. Het onderstel is reeds gerestaureerd en in de poedercoat gezet (jammer dat de zaag er weer in moet :roll: , want om een Speedster te kunnen bouwen, moet het chassis 27,3 cm worden ingekort). Er zijn een spiksplinternieuwe verstelbare vooras, nieuwe schokbrekers, nieuwe remmen, een nieuw stuurhuis en nog veel meer nieuwe onderdelen geplaatst. 8)

Die moet ik er eerst wel nog afhalen, want het kale chassis moet weggebracht worden om ingekort te worden...

De bouw van de auto gaat dus beginnen vanaf helemaal niets, noppes, nada!

De motor die erbij zit, is al gereviseerd. Het betreft een 1300 waar -onder andere- Mahle zuigers (die ook door Porsche werden gebruikt) in zijn geplaatst. Diverse onderdelen van het blok zijn gepoedercoat...

Er zit ook een goede bak bij en voor de rest zit alles van de Kever in plastic kisten, in dozen en in bakken: een heel busje vol! :lol:

Gisteren, zaterdagochtend 4 augustus 2007, eerst een busje gehuurd (met trekhaak) en de auto-ambulance opgehaald. Daarna naar Reuver (Limburg) gereden om alles op te halen. Tjongejonge, wat was het druk onderweg: caravans, campers, vrachtauto's, etcetera.... Het is zeker vakantietijd! :(


Uiteindelijk heb ik bijna 3 uur gedaan om 170 km af te leggen! :evil:

In Reuver aangekomen:
Afbeelding
Alles op de ambulance zetten (de bak en de motor staan er nu nog naast, maar die hebben we ook op de ambulance gezet)

Klaar voor de trip naar huis:
Afbeelding
(overigens had ik voor deze combi eigenlijk rijbewijs B/E moeten hebben, maar ik heb er maar op gegokt dat het ook met alleen B goed zou gaan :oops: )

Even thuis langs gereden om de nieuwe aanwinst te tonen:

Afbeelding

Dan maar al even proefzitten:

Afbeelding

Om vervolgens door te rijden naar Uithoorn waar ik een opslagunit heb gekocht en ingericht heb om te sleutelen:

Afbeelding

Afbeelding

Toen in m'n eentje alles afgeladen (zo'n blok blijkt dan best zwaar te zijn :? ):

Afbeelding

En alles m'n box ingezet:

Afbeelding

Nog even een fotootje van het blok en het rollend chassis:

Afbeelding

Afbeelding

Om 21:00 uur stond alles in de box, om 21:30 was de ambulance terug bij diens eigenaar en om 22:00 uur stond het busje weer bij het verhuurbedrijf...

Het was een drukke dag, maar het geeft wel voldoening! :)

En zo moettie worden alsie klaar is:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 10 okt 2010, 21:52, in totaal 5 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Gilletti » 05 aug 2007, 11:09

Als ik dit zo zie wordt het geen 5 jaar maar ben je wel in een paar maanden klaar. :lol:
Veel succes en als ik de plaatjes mag geloven die je me liet zien wordt het en topper!

Overigens had je me gistermiddag ook kunnen bellen voor het afladen hoor. :wink:

Maarre...nu toch weer met een normalen voorruit?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor vreugden » 05 aug 2007, 12:26

Mooi project! Hoe kom je overigens aan carrosseriedelen of worden die nog gemaakt (kunsstof)??
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor 307204XSI » 05 aug 2007, 12:36

je gaat voortvarend te werk Jeetje! Onderstel en andere onderdelen zien er in iedergeval spic & span uit. Weet je al welke kleur hij uitendelijk gaat krijgen??? In ieder succes de komende tijd, ik neem aan dat we via het forum uit en te na op de hoogte worden gehouden over de hele operatie??


gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jeetje » 05 aug 2007, 13:06

@Vreugden:
Er komt straks een Kevlar-versterkt polyester body op. Vervolgens wordt de auto volledig met Porsche 356 onderdelen (klokken, sierdelen, stoelen, etcetera) opgebouwd...

@307204XSI:
Met de kleur ben ik wel al bezig, maar het duurt nog zolang voordat ik daar een definitieve beslissing in moet nemen dat die keuze nog sterk kan veranderen...

Ik wil in ieder geval geen rood, wit, groen of blauw.

Ik vind Slate Grey (Komo-vuilniszakken grijs :roll: ) met een rood interieur wel wat hebben, of Graphite Grey (komo-vuilniszakken grijs, maar dan metallic :lol: ), maar sinds kort is zwart met een rood interieur steeds interessanter aan het worden...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor heho » 05 aug 2007, 15:04

Aloha,

ziet er allemaal goed uit vooral het uiteindelijke resultaat.
succes met het bouwen, gezien de voorbereidingen de onderdelen en de ruimte moet het wel gaan lukken.
Even offtopic:
Volgens mij is Komo een keurmerk voor vuilniszakken en geen merk zodat ook blauwe vuilniszakken komo zakken zijn.
heho
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 28 okt 2006, 21:45
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Idranor » 05 aug 2007, 18:59

Gilletti schreef:Overigens had je me gistermiddag ook kunnen bellen voor het afladen hoor. :wink:



En anders mij wel; ik woon daar echt 200 meter verderop! Ik heb je trouwens niet zien rijden.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor 504ronnie » 05 aug 2007, 22:23

Ziet er allemaal zeer fraai uit.
Wat een leuk project.
De kleur op de foto is trouwens ook niet mis voor deze auto.
(zwart metallic denk ik)
Heel veel plezier met het opbouwen.
Groet
Ron
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Evert G.D » 05 aug 2007, 22:41

Een heel leuk project en als ik je enthousiasme zo zie, kon je er nog wel 's snel in rondrijden :wink:

Zelf een auto bouwen schijnt het ultieme genot te zijn, volgens een vriend van mij, die ooit zelf een Lomax heeft gebouwd. Ik loop ook wel 's met de gedachte, maar tijd, tijd, tijd :evil:

Al zou ik zelf voor Franse sfeer kiezen (inderdaad, Lomax of Burton), zo'n 356 is natuurlijk een geweldig mooie auto en Porsche is ook de ultieme sportwagen... :wink:

Veel succes en ik lees je vorderingen graag! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Gerard2 » 06 aug 2007, 23:33

Je gaat goed voorbereid aan de slag met zo'n opslag unit. Een goed begin is het halve werk
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor L'Animal » 07 aug 2007, 09:16

Goede keus Antoine!

Soms moet je gewoon doen wat je moet doen. En een auto bouwen lijkt me idd iets waar je veel plezier aan gaat beleven.

Heb alle afleveringen van "a car is born" wel tig keer gezien en heb ook op het punt gestaan om zo'n project op te starten. Al was het alleen al omdat die Mark Evans er zo enthousiast verslag van deed.

Je hebt als ik het zo zie wel een mooi begin, met die aangekochte basis. het blok heeft al een spagetti uitlaat en een Bosch blue Coil ontsteking zo te zien. Zuigers van Mahle zijn ook top. Nee, dat gaat wel goedkomen.

Nu nog een paar mooie carburateurs er op en dan loopt het vast als de spreekwoordelijke Feuerwehr.

Veel plezier de komende tijd.

Marco
Watch my tail lights, fade.... http://www.youtube.com/watch?v=kQVomwDEzFM

504Gl blauw '73
206 Gentry blauw '00
Discovery2 "ko de boswachter groen" '01
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Jeetje » 07 aug 2007, 09:21

Er zitten 2 gereviseerde Solex carburateurs bij die er als nieuw uitzien.

Het is een enkelpoorts blok, dus zoveel 'tuning' is er niet mogelijk, maar ik denk dat ik met de juiste set-up op zo'n 50 pk kom (dit blok heeft standaard 35 pk).
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 12 nov 2007, 01:13

Wegens omstandigheden heb ik niet zoveel kunnen doen sinds het chassis is ingekort. :( Een ziekenhuisopname van mijn vriendin (dagelijks bijna een maand lang Abcoude-Den Haag op en neer), drukte op 't werk en wat andere 'projecten in huis met hogere prioriteit' zijn daar debet aan :cry: ...

Sinds een weekje heb ik het werk echter weer opgepakt! :wink:

Ik ben nogal een pietje-precies en ik heb me voorgenomen om alles (of je het straks nou zult zien of niet) heel netjes te doen. Kwaliteit boven kwantiteit zou je kunnen zeggen. :)

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Allereerst heb ik de vooras maar eens onder handen genomen:

- De (rode) urethaanrubbers eruit gehaald, opnieuw ingeolied (met speciale olie voor urethaan) en opnieuw gemonteerd
- Stuurhuis gedemonteerd, spelingvrij gemaakt en in de zwarte chassislak gezet
- Nieuwe rasterplaatjes voor verstelbare vooras gemonteerd met zelfborgende moeren (in plaats van 2 tegen elkaar gedraaide moeren)

De vooras; klaar om gemonteerd te worden:

Afbeelding

Afbeelding

Toen de vooras klaar was, ben ik overgestapt op het chassis.

Het chassis is ingekort door de vloerdelen met een 'Z' te delen. Hierdoor ontstaat de sterkste verbinding. Een en ander is volledig doorgelast. De las is mooi dicht, maar het ziet/zag er naar mijn smaak niet mooi uit. De lasnaad was daarna met kit afgesmeerd en om het 'af te werken' met zwarte Hammerite spuitlak zwart gespoten. Op zich was dat best goed, maar ik vond dat niet 'goed genoeg'. :roll:

Ik ben begonnen met de bodem; ik heb de kit zoveel mogelijk weggesneden en met kitverwijderaar weggehaald (best een pokkeklus). :? Daarna heb ik (na eerst wat foto's te maken van de prachtige lasrul voor de RDW :wink: ) het metaal ingesmeerd met 3 lagen Owatrol (dat roest nooit meer :!: ) om het vervolgens af te smeren met (zwarte) chassiskit (van 3M Proffesional) die ik van een bevriende schadehersteller heb gekregen.

Ik heb de lasnaad afgeplakt en daarna de kit erop gezet. Toen de kit mooi strak afgesmeerd was, heb ik het tape verwijderd, waardoor een mooie strakke kitnaad is ontstaan.

De foto's:

De vrijgemaakte lasnaad:
Afbeelding


De lasnaden afgekit met 3M chassiskit:
Afbeelding
Afbeelding


Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van dit chassis!

Alle naden zijn eerst afgekit of dicht doorgelast en daarna in de poedercoat gezet, waardoor er geen naden meer zijn waar water in terecht kan komen!

Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Eerlijk is eerlijk: dat ziet er beter uit dan nieuw!

Als de kit over een weekje volledig doorgehard is, spuit ik de bodem nog in 2 lagen zwarte hoogglans chassislak en ik heb bedacht om de twee vloerdelen (alleen de vloerdelen!) in de zwarte bodyschutz te spuiten (van dat elastische bobbeltjesspul). Ik vind dat wel mooi: de kop, de gaffel en de tussenliggend middenstuk blijven hoogglans alsook de buitenste rand (waar de gaten zitten voor montage van het chassis aan de body), terwijl de 2 vloerdelen mat (bobbeltjes bodyschutz) worden.

Wordt vervolgd!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JurgenGentry » 12 nov 2007, 13:18

Hey Jeetje, leuk projectje. Ik heb zelf ook de nodige ervaringen met kevertjes. Dus tot zover heel herkenbaar. Ik heb nog een leuke "triggershifter" liggen voor de Kevert. Mocht je interesse hebben hoor ik je wel.
JurgenGentry
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 16 nov 2005, 23:33
Woonplaats: Berghem

Berichtdoor Jeetje » 12 nov 2007, 15:02

Wat voor eentje is dat dan?

Op zich ben ik wel geïnteresseerd, maar ik vind niet alle triggershifters even mooi (en klassiek ogend)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JurgenGentry » 12 nov 2007, 20:01

Zoeen;

Afbeelding

Knop is naar eigen smaak te monteren, merk Scat.
JurgenGentry
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 16 nov 2005, 23:33
Woonplaats: Berghem

Berichtdoor Jeetje » 12 nov 2007, 23:55

Wow! Die vind ik dus wel passen in 'mijn concept'...

Wat wil je ervoor hebben? PB me maar even!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 13 nov 2007, 00:23

hoi Antoine, wat een supermooi project!
Zo heeft menigeen wel een droom.... ik loop bijv. al jaren met
het idee om van een 405 sedan een 405 "coupé" à la 405 T16 Dakar
te maken... zal wel een droom blijven.
Bedoel je met "bodyschutz" de PE steenslaglaag zoals 3M 08868 ?
Normaliter is "bodyschutz" in de handel bekend als zwarte tectyl...
En dat wil je VAST niet met zo'n supermooi chassis!
Hoogglans zwart is mooi, maar dan zie je wel elk stofje en oneffenhied,
maar ook hoe super mooi dit chassis is, je hebt niets te verbergen!
Succes, ik zal het met grote belangstelling volgen. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor chr. » 13 nov 2007, 18:34

LION604V6SL schreef:hoi Antoine, wat een supermooi project!
Zo heeft menigeen wel een droom.... ik loop bijv. al jaren met
het idee om van een 405 sedan een 405 "coupé" à la 405 T16 Dakar
te maken... zal wel een droom blijven.


hé LION604V6SL,

niet dromen maar doen. :P :wink:
later krijg je misschien spijt :cry:

groet,

Chris
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor JurgenGentry » 13 nov 2007, 21:22

Nog ff alles zitten lezen, maar ik kan nog geen info over de "kit" vinden. Heb je daar al wat info over?
JurgenGentry
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 16 nov 2005, 23:33
Woonplaats: Berghem

Berichtdoor Idranor » 13 nov 2007, 21:58

Ziet er netjes uit dat chassis! Nette foto's ook, blijven posten hoor die foto's! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Evert G.D » 14 nov 2007, 12:01

Mooi man! Ziet er goed uit allemaal! Wacht met spanning het verdere resultaat af!!

:D :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor layla » 14 nov 2007, 13:30

hihi,leuk!!! :mrgreen: Veel succes ermee! :wink: :D
- Peugeot 205 Automatic ('86) - mijn favoriet: probeer ik wanhopig te redden
- Peugeot 309 SRD ('90) - naar Afrika
- Talbot Horizon Sherlock ('85) - gesloopt
Avatar gebruiker
layla
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 03 nov 2007, 19:32
Woonplaats: Antwerpen

Berichtdoor BerryS » 17 nov 2007, 22:51

Gaaf project!! En natuurlijk met een geweldige 'auto' als basis. Ik kom tzt graag een keertje kijken, lijkt mij interessant!

Veel succes ermee, en ik blijf de vorderingen volgen! :!:
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor Jeetje » 21 nov 2007, 00:42

Ik heb de onderkant van het chassis in de (glanzend) zwarte roestwerende lak gespoten. Ja, ja... Zélf gespoten... :lol: En ik moet zeggen dat ik het resultaat zeer geslaagd vind. :-) Ik heb besloten om de onderkant glanzend te houden en geen bodyschutz erop te spuiten. Wel spuit ik er binnenkort nog een tweede laag lak op.

Ik ben ervan overtuigd: een gepoedercoate onderkant met daarop twee lagen chassislak kán niet meer gaan roesten...

Binnenkort plaats ik even wat fotootjes van de gespoten onderkant (voordat deze omgedraaid wordt en ik aan de bovenkant begin :wink: ).

Ik had echter m'n fotocamera niet bij me, dus die foto's houden jullie even tegoed! 8)

Om de tijd te overbruggen totdat ik aan de bovenkant kan beginnen, ben ik thuis met wat 'randspul' aan de slag gegaan.

Ik heb besloten om de handrem op de VW-plaats te laten en niet te verplaatsen onder het dash. Ik vind de 'gewone' VW-handrem niet sporty genoeg (eigenlijk vind ik die helemaal niet zo mooi). :roll:

Dus: de handrem die ik ga gebruiken is ingekort en ik ben vervolgens ermee aan de slag gegaan. Ik ben 'los' gegaan en na wat geboor, gevijl, geschuur, gelas en geklooi is dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De gaten in close up:
Afbeelding

Afbeelding

En van de onderkant af gezien:

Afbeelding

De twee 'ogen' aan weerszijden zijn erop gelast om de kabels in vast te zetten, zodat de montageplaat aan de bovenkant kan vervallen. Met een ingenieus systeem van moertjes kunnen de 2 remkabels eenvoudig afzonderlijk van elkaar afgesteld worden.

Deze ingekorte rem komt 'in plain view'. Dat oogt lekker racy.

Hij wordt wel nog zwart gepoedercoat en de veer die erin komt is van RVS, net als het metalen stangetje, waardoor je de werking van de handrem door de gaten in het handvat kunt zien...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten