(Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

(Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 17 sep 2019, 07:46

Update: onderaan dit topic staat een verslag/HOW TO van de door mijzelf vervangen koppakking


Oorspronkelijke bericht:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helaas staat mijn 205 stil met een lekke koppakking. Eerst kwam er al lucht bij het koelsysteem, nu is helaas ook de beruchte mayonaise onder de oliedop zichtbaar, en was er een brandlucht te ruiken.

Het liefst zou ik het zelf aanpakken, omdat ik recentelijk ook de D-riem set vervangen heb en er wat handigheid in begin te krijgen. Helaas ontbreekt het me aan tijd ivm studie, en heb ik geen werkplaats.

Heeft er iemand een goed adres in de omgeving Twente, waar ik dit voordelig kan laten doen? De vaste garage kwam met een erg hoge prijsopgave, en daar zat dan niet het vlakken van de kop en vervangen kleprubbers bij inbegrepen.
Laatst bijgewerkt door 205RJ op 04 feb 2020, 22:18, in totaal 5 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Richard92 » 17 sep 2019, 22:15

Heb je 205Totaal in Lutten al geprobeerd? http://peugeot205totaal.nl/
Afbeelding
1998 Peugeot 205 1.4 Generation
1987 Peugeot 205 1.6 CTI
Richard92
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 13 maart 2013, 02:09
Woonplaats: Hardenberg

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor beeperhorrie » 18 sep 2019, 09:16

Is ook mijn advies. Wilfred rekent nette prijzen en je kan er zeker van zijn dat het goed wordt uitgevoerd.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 19 sep 2019, 08:10

Bedankt voor de tips.

Echter nu toch van plan om het zelf aan te pakken: met z’n tweeën vroeg op zaterdag beginnen, en hopelijk op zondag klaar. Daarbij ligt de focus voor nu even op alleen de koppakking, zodat de auto weer rijdbaar wordt. De klepseals etc. worden even gelaten voor wat het is, dat gaat me zelf niet lukken nu. Wellicht zijn die de vorige keer al samen met de koppakking vervangen.

Wordt vervolgd!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Remon309 » 26 sep 2019, 12:31

Doe je gelijk een MLS pakking ertussen? (mits het een TU blok betreft) Ben je er gelijk vanaf.
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 26 sep 2019, 12:35

Klopt, die gaat er inderdaad op. Hoop het!

Nog een vraagje: in hoeverre is het nodig de kop te laten vlakken? Motor is niet oververhit geweest en heb er niet meer mee gereden na de eerste symptomen van lekke koppakking.

Ik ga zaterdag de boel vervangen, en het vlakken van de kop zou kunnen maar levert extra vertraging en werk op
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor pauldevries » 08 okt 2019, 02:11

klepseals niet mee vervangen als de kop eraf is is gewoonweg een domme keuze, al helemaal op lpg...
dat is gewoon weg echt een knakenrijders mentaliteit, klepseals kosten een euro of 5 voor 8 stuks
met een aangepaste lijmklem is het al weinig werk, met het stukje gereedschap van een tientje of 4 wat er voor dient is het nog makkelijker,
en een kop vlakken raad ik wel aan bij een TU, dat is niet alleen voor de kromming maar ook voor de hechting en afdichting van de pakking belangrijk...
ik
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 08 okt 2019, 07:17

Bedankt voor het meedenken.

De afgelopen twee weekenden ben ik ermee bezig geweest, en alles zit weer in elkaar. Met hulp van een goede vriend de boel gedemonteerd, alle contactvlakken goed schoongemaakt etc. De kop heb ik uiteindelijk weggebracht naar een revisiebedrijf, daar is ‘ie gevlakt, zijn de klepseals vervangen en is er een nieuwe nokkenaskeerring geplaatst.

@pauldevries ik ben het volledig met je eens, daarom deze onderdelen daar door een professional laten vervangen!

Afgelopen weekend de boel weer in elkaar gezet, met overal allerlei nieuwe pakkingen en onderdelen. De koppakking is een MLS van een 106 GTI, ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat houden.

Gisteren ook nog een dag bezig geweest in de hoop de auto weer te kunnen gebruiken deze week maar helaas: de radiateur lekt bij de aftap plug, het plastic is daar verweerd.

Dus alleen die moet nog vervangen worden, en dan kan ie er weer tegenaan! Heb de auto al gestart, en de motor loopt beter dan ie ooit heeft gedaan... dat was een hele opluchting na al het werk!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor beeperhorrie » 08 okt 2019, 19:57

Goed bezig. Op naar de vijf ton.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Tips voor (laten) vervangen lekke koppakking

Berichtdoor pauldevries » 19 okt 2019, 00:30

Goed bezig!! en de enige juiste keuze om het geheel te doen, dan ben je er weer tonnen zorgeloos mee :)
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Verslag/HOW TO vervangen koppakking

Berichtdoor 205RJ » 04 feb 2020, 22:04

Nu de reparatie van de koppakking alweer een tijd geleden is en de 205 weer een paar duizend kilometer erbij heeft gespaard, even een terugblik op hoe ik de reparatie heb aangepakt. Wellicht heeft iemand die met hetzelfde probleem zit er wat aan, ik ben echter geen automonteur en als je deze stappen volgt dan gaat dat op eigen risico. :wink: Wel hoop ik dat het motiveert om zelf een dergelijke reparatie uit te voeren, ook met weinig sleutelervaring zoals ik!

De symptomen vooraf waren duidelijk. Al een tijdje was er een wat verhoogd koelvloeistofverbruik, en op een gegeven moment brandde het KVS-laag-lampje op het dashboard, ook al zat er genoeg KVS in. Aanvankelijk dacht ik dat dat kwam door een vervuilde sensor (die het peil meet, links in de radiateur). Opgelost (dacht ik... :wink:) door het lampje af te plakken op het dashboard.

Echter, op de terugweg van vakantie Denemarken na stukje blazen over de Autobahn stond het KVS-peil tot op de rand van het expansievat en waren erin duidelijk bubbels waar te nemen, wat duidt op lucht/gas wat van de cilinder het koelsysteem in lekt door de lekke koppakking:

Afbeelding
Rustig doorgereden naar huis, de motor is niet warmgelopen onderweg.

Een tijd later na wat korte stukjes rijden was ook een beetje mayonaise zichtbaar onder de olievuldop:
Afbeelding

Sfeerplaatje:
Afbeelding

Na de vakantie de opties overwogen, en zoals eerder in dit topic te lezen uiteindelijk zelf besloten de koppakking te vervangen. Dit heeft een hoop geld gescheeld in vergelijking met het laten doen door een garage, en tegelijk kon het ook grondiger gebeuren (zoals kop laten vlakken, klepseals vervangen, en nog veel meer). Vooraf goed ingelezen op verschillende forums hielp en gaf me het vertrouwen om het zelf te doen, met hulp van goede vriend en mede-forummer RG1992. Daarnaast de Haynes-manual en een video van YouTube gebruikt, dat heeft ook enorm geholpen:
https://youtu.be/EDbeboOjHDk
De stappen in de video heb ik vooraf opgeschreven en uitgeprint, mocht iemand daar interesse in hebben dan kan ik je dat toe mailen.

Dan het vervangen zelf.

Het begint met een goede werkplek, in mijn geval de garage van het ouderlijk huis:
Afbeelding

Daarnaast goed gereedschap. Dit bleek een probleem: na verschillende onderdelen los te hebben gehaald was het tijd om de kopbouten volgens de juiste volgorde los te draaien. Dit lukte echter niet, de bout bleef staan en de E14-dop van mijn goedkope doppenset draaide direct dol.
Afbeelding

Ondertussen was het al zaterdagavond en de winkels dus dicht. Op zondagmorgen bij de Bauhaus in Hengelo gelukkig een betere kwaliteit dop kunnen scoren en het werk kon worden hervat.

Met de cilinderkop gedemonteerd troffen we dit aan:
Afbeelding
Afbeelding

Wat opvalt is de olielekkage op de hoek bij de dynamo. Zoals bij zoveel TU-motoren had ook de mijne daar al een tijd (meer dan een jaar) last van. Ook is de lekkage van koelvloeistof bij de meest linker cilinder zichtbaar.

De volgende dag de cilinderkop weggebracht naar de plaatselijke automaterialenzaak, waar ook een revisiewerkplaats aanwezig is. Daar is de kop gevlakt, zijn de klepseals en de nokkenaskeerring vervangen. Dat scheelde mij werk en de aanschaf van speciaal gereedschap, en was niet zoveel duurder dan enkel het vlakken. In totaal was ik iets meer dan 100 euro kwijt. Paar dagen later weer opgehaald:
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er niet alleen fraai uit, ook fijn om te weten dat het zo weer een tijd mee kan!

Het onderblok zelf goed schoongemaakt met WD40 en scotch brite (te koop bij de Action). Met doeken de openingen (ook de gaten van de kopbouten) afgedekt zodat er geen vuil de motor in kwam. Vooraf voorzichtig de pakkingresten weghalen met een pakkingschraper helpt, maar let goed op dat hierdoor geen krassen komen. De gaten van de kopbouten goed schoongemaakt.

Afbeelding

Tijd om de nieuwe pakking te plaatsen. Gekozen voor een MLS-pakking van een 106 GTI (1.6-16V TU-motor) van Victor Reinz, artikelnummer 61-31850-00.

Zo past dat op de cilinderkop. Wat mij opviel was dat er een opening voor de koelvloeistof in de kop wordt geblokkeerd, echter stond die in verbinding met andere openingen en leek het mij niet de werking te beïnvloeden. Voor montage nog gauw een foto van een 106 GTI cilinderkop opgezocht (waar deze pakking dus voor ontworpen is), deze had dezelfde openingen als die van mijn 1.4 (dus ook de opening die geblokkeerd wordt). Hierdoor achtte ik deze pakking geschikt voor mijn motor, ook na de goede ervaringen ermee in andere topics op het forum.
Afbeelding
Afbeelding

Het rood omcirkelde gat wordt geblokkeerd. Inmiddels heb ik een paar duizend kilometer met de auto gereden na de reparatie, en geen koelingsproblemen o.i.d. ondervonden. Ik ben nog steeds blij dat ik voor de MLS 106 GTI pakking heb gekozen, omdat deze meer duurzaam wordt bevonden t.o.v. een voor de 205 originele koppakking.

Plaatsing op het onderblok:
Afbeelding

Vervolgens de cilinderkop geplaatst en volgens de juiste volgorde en aanhaalmomenten de (nieuwe!) kopbouten geplaatst. Check de Haynes Manual voor de juiste specificaties. Uit mijn hoofd moesten de bouten eerst vast op 20 nm, en daarna nog eens 240 graden gedraaid worden.

Mijn momentsleutel had een 1/4" aansluiting, terwijl de E14-dop enkel in 1/2" te verkrijgen was. Daarom dus deze adapterset gekocht:
https://www.hbm-machines.com/producten//hbm-6-delige-adapterset

Voor het verder aandraaien tot 240 graden heb ik deze draaihoekmeter gebruikt:
https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/overigewerkplaats1/hbm-draaihoekmeter?channable=e13762.TVBOODE0NA&gclid=EAIaIQobChMI0ueCtru45wIVFs93Ch1MAQnSEAQYASABEgJLgPD_BwE

Daarna kon er begonnen worden met het terugbouwen van de onderdelen die eerder losgehaald zijn. Problemen waar ik tegenaan liep waren:

-Bougiekabels versleten, bij het loshalen ging er 1 stuk;
-De aftapplug (of eigenlijk de plastic opening waar deze inschroeft) van de radiateur was 'versleuteld': deze sloot niet meer af nadat ik het hele koelsysteem had afgevuld. Gevolg hiervan was dat ik na de reparatie weer een paar week niet kon rijden omdat er een nieuwe radiateur besteld moest worden, en er tijd moest worden gevonden om deze te monteren;
-Ik heb nog last van tikkende kleppen, ook al heb ik kleppen gesteld na montage van de cilinderkop. Hier moet ik binnenkort nog eens goed naar kijken, het viel me niet mee om dit nauwkeurig te doen.

Al met al heb ik tijdens de reparatie een heleboel onderdelen mee vervangen, gedeeltelijk preventief (het ligt toch open...) en soms ter vervanging van kapotte onderdelen (zie hierboven). Wat erg helpt bij het proces is om vooraf zoveel mogelijk onderdelen mee te bestellen en dan tijdens de reparatie te beoordelen of je die onderdelen gaat vervangen. Mocht het niet nodig zijn, dan kon ik het in mijn geval gratis retourneren (ik bestel alles bij Autodoc). Zo had ik vooraf beter ook een radiateur kunnen bestellen (deze was al tamelijk oud) want dat had me een hoop tijd bespaard en had ik veel eerder weer met de auto kunnen rijden. Daarnaast had ik bijvoorbeeld wel voor de zekerheid een originele 205 koppakking besteld, mocht de 106 GTI pakking niet passen. Die was uiteindelijk overbodig maar kon gewoon gratis retour. Alles bij elkaar heb ik de volgende onderdelen vervangen:

-Koppakking;
-Kopbouten (Victor Reinz, artikelnummer 14-32075-01;
-Klepseals;
-Nokkenaskeerring;
-Pakkingen in- en uitlaatspruitstuk;
-Kleppendekselpakking;
-Luchtfilter;
-Bougies;
-Bougiekabels;
-Distributieriem (de hele set had ik net een paar maand ervoor vervangen, dus nu niet de waterpomp en spanrol vervangen. Mochten deze onderdelen wat ouder zijn, dan net zoals de distributieriem vervangen na terugmonteren cilinderkop);
-V-snaar;
-Koelvloeistofslang onder (van radiateur naar cilinderblok) (Gates, artikelnummer 3603) en koelvloeistofslang boven (bij thermostaat; de thermostaat zelf had ik inclusief flens al eerder vervangen, anders had ik dat ook nu gedaan) (Gates, artikelnummer 3528);
-Nieuwe koelvloeistof;
-Na afloop nog nieuwe olie en oliefilter.

De klepseals, nokkenaskeerring, pakkingen in- en uitlaatspruitstuk en kleppendekselpakking zaten allemaal in de zogenaamde 'cilinderkop pakkingset' van Elring, artikelnummer 986.748.

Met nieuwe distributieriem (Gates, artikelnummer 5175XS):
Afbeelding

Nieuwe radiateur (inclusief ventilator en behuizing, die had ik tweedehands gekocht omdat de ventilator niet meer goed was) van Hella, artikelnummer 8MK 376 715-384:
Afbeelding

De belangrijkste dingen waar ik tegenaan liep heb ik geloof ik genoemd. Ik hoop dat dit van betekenis is, bijvoorbeeld voor diegenen die eraan zitten te denken om zelf hun 205 (of vergelijkbaar model) met lekke koppakking te repareren, maar net als ik geringe sleutelervaring hebben. Als je de goede voorbereiding treft, een fijne werkplek hebt en je geduld en gezond verstand gebruikt dan is het echt prima te doen! Het heeft mij in ieder geval een hoop geld bespaard en het geeft veel voldoening als het eenmaal gelukt is.

Mijn 205 met net nieuwe koppakking, alweer ingezet op vakantie naar de Moezel:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 205RJ op 05 feb 2020, 16:28, in totaal 6 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor beeperhorrie » 05 feb 2020, 00:54

Super mooie beschrijving met idem foto's. Goed hoor!
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Tobias106205 » 06 feb 2020, 16:49

Zeer nette handleiding!

De noodzaak van goed gereedschap is wel echt aanwezig bij deze klus. De eerste keer dat ik een koppakking ging vervangen (in de schuur van mijn ouders) heb ik ook talloze keren op pad gemoeten om deugdelijk materiaal te halen. Helaas bleek bij mij dat de cilinderkop een barst had waardoor ik uiteindelijk de motor bij het oud ijzer geflikkerd heb :D

Hopelijk kun je het tikkende kleppenprobleem oplossen. Welke klepspelingen hou jij aan? Voor LPG wordt vaak een wat ruimere waarde aanbevolen.
Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor ~Orin » 06 feb 2020, 18:28

Propere aanpak met goeie foto's ;)

Top gedaan!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 07 feb 2020, 21:36

Bedankt allen!

@Tobias106205,
Daar kwam ik dus gauw achter haha. Herkenbaar, dan kom je eigenlijk in het begin niet aan het sleutelen toe. Jammer van die cilinderkop ;)

Het tikken lijkt nu de laatste tijd ook wel mee te vallen, dus ik laat het maar even. Misschien bij de volgende beurt weer controleren, ik hou de normale spelingen aan die in de Haynes staan aangegeven. Ik ga me er eens in verdiepen, bedankt!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor ~Orin » 10 feb 2020, 12:50

Het tikken neemt af naarmate je de speling iets strakker afstelt. Kans is alleen dat het na 10.000KM weer gedaan moet worden. Altans dat is mijn ervaring. Sinds de laatste keer afstellen is het minder, maar nog steeds niet helemaal weg. Hoort bij dit blok zullen we maar zeggen ;)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 10 feb 2020, 18:53

@Orin,
Thanks voor de tip, ik ga er nog eens een keertje naar kijken en dan accepteer ik het inderdaad :)
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor IVARIO » 30 apr 2020, 10:51

Klasse beschrijving en foto's. Bedankt!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 30 apr 2020, 10:56

Dankjewel IVARIO!
Nog steeds helemaal happy met het resultaat, inmiddels vele prettige kilometers weer gemaakt met de 205
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Hakar » 27 jun 2020, 08:25

Prachtige uitleg hoe je als beginnend sleutelaar zelf iets kunt doen aan de motor van je trouwe Pug.
Zelf heb ik al van diverse lucht en vloeistof gekoelde motoren de koppakkingen vervangen, en ben er helaas zelf op termijn ook aan toe.
178K op het klokje, en nu gaat de pakking merkbaar achteruit.

De uitleg hier gegeven scheelde mij ondanks mijn basiskennis heel veel lezen in de Engelse Haynes.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 27 jun 2020, 22:57

Bedankt! Al met al was het een leuke klus om aan te pakken en zo het sleutelen onder de knie te krijgen.

Spijtig dat die van jouw motor ook aan de beurt is, helaas krijgen ze er allemaal last van. Fijn om te horen, dat was mijn motivatie om er een verslag over te schrijven!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Hakar » 30 jun 2020, 16:08

Spijtig niet hoor, ik wist al jaren dat het eens zou gaan gebeuren, en het kwam steeds dichterbij.
Zondag was de dag waarop bleek dat het echt niet langer kon.
Eerst wat witte rook uit de uitlaat, en daarna zowel het temperatuur als olielampje volop verlicht.
Kop licht nu bij een revisiebedrijf, de meeste onderdelen zijn in bestelling.

Heb nog een vraag over het thermostaathuis, en de voet waarop de DIS is gemonteerd.
Deze beide onderdelen heb ik gedemonteerd voor de kop naar de revisie ging.
Tijdens demontage trof ik geen pakkingen aan, wat me een beetje heel erg vreemd voorkomt.
Zaten er bij jou pakkingen tussen, en zoja, heb je die vernieuwd?
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 01 jul 2020, 00:19

Dan is het nu echt tijd voor vervanging!

Ik heb de cilinderkop ook in 1 geheel naar het revisiebedrijf gebracht, zij hebben de kop gevlakt en de nokkenaskeerring en klepseals vervangen. Daar heb ik mij zelf niet aan gewaagd, het geheel kostte me iets meer dan 100 euro. Volgens mij moet de nokkenas gedemonteerd worden, en de klepseals had ik het gereedschap niet voor
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor Hakar » 04 jul 2020, 18:27

Even een terugkoppeling van mijn kant.
Inmiddels de koppakking vervangen.
Kop is door een lokaal revisiebedrijf grondig onder handen genomen, gereinigd, gevlakt, nieuwe klepseals, 1 nieuwe klep omdat die wat lekkage gaf, de overige kleppen ingeslepen.
Alsof de kop nieuw uit de fabriek kwam, gisteren begonnen met de montage.
Wat ik het lastigste vond was de afstelling van de distributieriem.
Die spanner is echt een drama vergeleken met die op blokjes van VW of Ford.
Omdat ik toch bezig was, het hele blok ook vier keer doorgespoeld met water, op de volgende manier.
De meeste koelvloeistof was er toch al uit, dus systeem met water gevuld zonder thermostaat.
Motor een poos laten draaien en waterpeil in de gaten gehouden.
Pas na de vierde keer bleef het water helder, en neem ik aan dat er geen oude troep meer door het blok zweeft.
Aflaten van water en ook koelvloeistof doe ik overigens door de onderste radiateurslang los te halen, en daarna de ontluchting op de kachelslang, de ontluchting van de thermostaat, en de vuldop van de radiateur.
Tijdens het hele proces had ik het expansievat aan een touwtje wat hoger gehangen aan de motorkap, met tuislang erin om snel bij te kunnen vullen indien nodig.
Nu staat blokje af te koelen, en morgen gaat de koelvloeistof er in.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: (Update: verslag/HOW TO) - vervangen lekke koppakking

Berichtdoor 205RJ » 08 jul 2020, 16:55

Mooie aanvulling!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten