Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Tobias106205 » 09 jun 2020, 02:35

De FEHAC heeft een nieuwsbericht geplaatst op hun website over de vrijstelling van de APK-plicht voor voertuigen van 50 jaar en ouder.
Zie https://www.fehac.nl/apk-vrijstelling-b ... parlement/

Volgens de FEHAC is de weg dus nu vrij voor APK-vrijstelling. Ze verwachten dat de vrijstelling in 2021 geimplementeerd is.

Omdat er in het FEHAC artikel geen verwijzingen staan naar de daadwerkelijke besluiten heb ik daar even gezocht, voor degenen die het interessant vinden.

En dit is het onderliggende wetsvoorstel dat op 22 januari 2020 is besproken, en op 28 januari 2020 is aangenomen in de Tweede Kamer:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... sier=35188

Verslag van de vergadering waarin het voorstel is aangenomen in de Eerste Kamer (op 19 mei 2020):
https://www.eerstekamer.nl/verslag/20200519/verslag#p5

Dit is het ontwerpbesluit waarnaar de FEHAC lijkt te verwijzen (zie de bijlage). Deze AMvB is opgestuurd naar de kamers op 20 april 2020 ter kennisgeving m.b.t. de voorhangprocedure. Er kunnen dus nog aanpassingen gedaan worden maar het is niet aannemelijk dat er nog aanpassingen zullen gebeuren aan de 50 jaar regel.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D15000
Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor RobinHoed » 10 jun 2020, 00:15

Ik vind het een slechte zaak eigenlijk.

Heb een auto die nu al apk vrij is (1959), maar blijf een weggebruiker en moet dus met een veilig voertuig de weg op.

Meerderheid van de eigenaren zal zijn auto vertroetelen, maar er zijn ook mensen die hem vanwege belasting vrij, goedkope verzekering en nu nog grotere kans op apk vrij kopen.

Laat mijn auto gewoon controleren elk jaar. Komen ondanks de goede staat toch steeds zaken tevoorschijn zoals kapotte sillent blocks, lekkende remcilinder, ondeugdelijke benzine leiding, etc etc. Dus 35€ goed gespendeerd om dit soort onderhoud aan het licht te brengen.

Met aangepaste regels zou toch elke oldtimer gewoon door een keuring moeten kunnen komen, dus waarom afschaffen?

Of mis ik iets waarom dit een goed/positief ding is ?? :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Frank.04 » 10 jun 2020, 08:42

Net als met veel wetgeving kun je hier op verschillende manieren naar kijken.

Als belanghebbende, als maatschappij, als verkeerskundige, als politicus, als garagist, als kritisch denker enzovoorts.

Feit is dat deze regeling indertijd internationaal zo is afgesproken en dat andere landen dit correct in hun wetgeving hebben opgenomen.

Nederland heeft hierbij een fout gemaakt door de schaal niet glijdend te laten zijn en heeft dit nu rechtgezet. Hier heeft de overheid bijna tien jaar over gedaan en vele beloftes over timing zijn niet nagekomen.

Goed dat dit nu eindelijk geregeld lijkt te worden!

Met betrekking tot de verkeersveiligheid deel ik het punt van Robin Hoed en kan het daarnaast op termijn wellicht een nadeel voor de klassiekerbezitter zijn als er nare ongevallen plaatsvinden die oude auto's in diskrediet brengen.

Bovendien zou ik het niet fijn vinden om vaker aangehouden te worden voor technische controles, iets waar je nu met een geldige APK goeddeels van gevrijwaard bent (vroeger was dat wel anders en zorgde elke Politieauto voor een schrikreactie).

Voor mij persoonlijk zie ik de vrijstelling als een zegen omdat ik alleen privé al 25 auto's berijd die gemiddeld een paar duizend kilometer per jaar rijden, weg-veilig zijn en desondanks elke twee jaar weer aan de beurt komen.

Anderzijds krijg ik misschien minder klantjes omdat de verplichting tot keuren bij mijn doelgroep vervalt.

Laat ik het er maar op houden dat het wel goed komt als eenieder zich bewust is van zijn eigen verantwoordelijkheid in deze.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Tobias106205 » 10 jun 2020, 13:22

Ik ga mijn auto gewoon elke twee jaar laten keuren.

Als ik er persoonlijk naar kijk vind ik het wel fijn dat de vrijstelling er komt. Ik heb geen eigen terrein waar mijn auto geschorst kan staan en het is me al eens overkomen (zij het met een jongere auto) dat ik vanwege tegenslagen bij het onderhoud te laat was met de APK wat resulteerde in een hoop gedoe.

Het niet van de weg hoeven nadat de APK verlopen is is voor mij een zegen, maar ik ben het ermee eens dat er nu een risico ontstaat doordat 50+ jaar oude auto's nu extra financieel aantrekkelijk worden, niet alleen voor liefhebbers.
Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Maarten Deen » 11 jun 2020, 15:07

Ik vind het eerlijk gezegd ook geen goede zaak. Wat zijn de argumenten voor de vrijstelling? Waarom zou je een auto niet APK laten keuren? Rij je er weinig mee of zo?
Die 35 euro voor een APK keuring elke 2 jaar kunnen de kosten niet zijn.
En een APK keurmeester vindt echt veel meer dan een gewone hobbyist. Ik weet zeker dat een auto onder je vandaan kan roesten zonder dat je het echt in de gaten hebt (de meeste mensen zullen denken "dat is zo erg nog niet" totdat je het wrak van de week hebt).

De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden.

Die mensen zullen er zeker zijn, maar ik ben er daar niet een van. Dat wil niet zeggen dat ik mijn auto niet onderhoud, maar ik zie het niet als hij doorgerot is en ik ga niet zoals een keurmeester systematisch mijn auto na om te kijken of hij in orde is. Alleen al niet omdat ik dan op mijn rug onder de auto moet kruipen.
En met mij zeker velen.

Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen

Je hoeft geen specifieke kennis hebben om carrosserie of draaiende onderdelen te kunnen keuren. Het gebrek aan kennis komt pas naar voren bij reparaties. Maar een keurmeester hoeft niet te repareren.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Tobias106205 » 10 jan 2021, 14:27

Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36

Re: Wetgeving APK vrijstelling 50 jaar erdoor?

Berichtdoor Nanno » 10 jan 2021, 17:06

Fijn dat de wet nu is aangepast! Ik kreeg de vrijstellingsbrief voor mijn 60 jaar oude P203 precies om middernacht in mijn digitale brievenbus.
Natuurlijk houd ik mijn auto veilig en schakel daarvoor een deskundige garage in, dat is mijn eigen verantwoordelijd. Trouwens: rijden met een verkeersveilig voertuig is en blijft gewoon wettelijk verplicht; daarvoor zorgen is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Daar verandert de APK-vrijstelling eigenlijk niets aan!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten