Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 08 jan 2020, 20:05

Zoals beschreven doet de kachelventilator van de 97 Generation het soms wel, en soms niet.
Achteraf heb ik al eens gemerkt dat de blaassnelheid op vol vermogen soms wat minder was, zeg maar alsof er 3/4 vermogen werd geleverd.
Vanochtend op weg naar Burdaard viel de snelheid van de ventilator ergens op de Centrale As (N356) van Friesland uit.
Raampje open, en verder gereden met de minimale luchtstroom uit de ventilatieopening voor de voorruit.
Bij daglicht eerst de zekering gecheckt, maar geen doorgeslagen zekering.
Voor de geruststelling eens op contact gezet, en jawel de ventilator blies weer, zij het niet op vol vermogen.

Op de terugweg, ergens in een dorp een stukje over klinkers gereden, en ventilator viel weer terug naar minimaal.
Met raampje open de resterende 50 km afgelegd.
In eerste instantie dacht ik er aan om morgen het bedieningspaneel er uit te halen, en te checken, maar gezien de afbeeldingen onder andere hier op het forum valt er weinig te checken.
Blijven er mogelijk 3 dingen over.
Een ventilator die op zijn eind loopt,
De kachelweerstand (die volgens mij aan de ventilator moet zitten)
Of de regelmodule voor de kachelventilator, die als ik goed heb gelezen achter de middenconsole moet zitten.

Waar begin ik mee met uitsluiten?
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor maan » 08 jan 2020, 22:18

kachelweerstand en regelmodule zijn hetzelfde en zit inderdaad midden onder het dashboard tegen het schutbord aan. Ik zou als eerste de print achter de draaiknop verdenken, dus als de ventilator uitvalt even aan die knop draaien en dan kijken of ie oppakt. Zo niet, dan de regelmodule checken. Je kan de stekker van de regelmodule afhalen en overbruggen, dan gaat de ventilator vol aan. De regelmodule zelf is 1 of 2 schroefje los en dan trek je hem er naar onder uit.
Als in geen enkel geval de ventilator voluit draait dan is die versleten ( lagering stroef geworden) en is vervangen nodig.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 09 jan 2020, 00:07

Dank voor de reactie.
Dan sluit ik hiermee de print achter de regelunit al uit, deze heb ik meerdere keren van rechts naar links en andersom gedraaid o m te proberen er leven in te krijgen.
Op een ander forum las ik het advies om de ventilator zelf uit te bouwen en eerst die te testen op draaien.
Omdat ik buiten moet werken wacht ik met de aanpak tot morgen, en voeg het gekregen antwoord samen met hetgeen ik zelf had gevonden.

Denk dat ik eerst de ventilator er uit ga proberen te krijgen, en als die het niet is, de middenconsole demonteren om bij de weerstand te komen.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 09 jan 2020, 10:11

De ventilator was er in een zucht uit, sneller dan de het losdraaien van de schroeven van de luxe ombouw van de tunnel onder de middenconsole.
Ben niet zo'n held met elektrische dingen, en had de ventilatormotor met behulp van een stekker die in de sigarettenplug kan worden gestoken aangesloten.
Motor draait voor geen mm.
Daarna geprobeerd door hem aan te sluiten op een acculader, maar dat deed ook niks.
In beide gevallen de bedrading ook gewisseld, om een fout in - en + uit te sluiten.

Toen de ventilator met de kennis die ik heb van elektro aangesloten op mijn huis tuin en keuken multimeter, en toen kwam dit er uit, ook de draden een keer andersom aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is hieruit op te maken dat de ventilator het heeft begeven
Of moet ik alsnog in de kruipruimte achter de radio.

Edit 10 minuten later.
De ventilator aangesloten op een andere wat sterkere acculader, en ventilator draait.
Ik ben vandaag even zoet met het opsporen van de weerstand.
Ik vond in een doos met bewaarde 205 spullen nog een weerstand, eens kijken of dat dezelfde is, en of die dan misschien werkt.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 09 jan 2020, 12:56

Volgens mij heb ik het met minimale middelen opgelost.
Ventilator draaide als de beste nadat er dus een goede stoomvoorziening was bijgehaald op de werkbank.
Die dus ook uitgesloten.
Bekleding van de tunnel losgemaakt en zo ver als mogelijk tussen de beide voorstoelen getrokken.
Met een beetje extra licht, en goed gluren was de weerstand zichtbaar, foto vanaf bestuurderszijde.
Witte stekker met nog net zichtbaar het gele draadje aan de onderkant van de kachelunit
Afbeelding

Aan de bestuurderszijde kun je er nog redelijk bij met een normaal formaat schroevendraaier (kruiskop)
Aan de passagierszijde ben je echt een korte nodig, het liefst met een wat dikker handvat om van onder wat tegendruk te kunnen geven.
Toen ik hem er uit had, viel me gelijk op dat er wel heel veel troep in zat, en het vermoeden bestond van vals, slecht of sluitend contact.
Afbeelding

Afbeelding

Het tweeling broertje uit de doos is precies dezelfde en zag er goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ventilator in de auto gemonteerd, en het broertje aan de stekker gehangen.
Even kort getest op contact, en ventilator draaide super.
Alles even gelaten voor wat het was, en de weerstand die er uit was gekomen schoongemaakt.
Toen deze op de stekker, en jawel, de ventilator draaide ook weer super.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor maan » 09 jan 2020, 22:59

Top ! En fijn dat je het met foto's erbij weer hier plaatst, dat helpt de volgende weer.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor RogerSch » 10 jan 2020, 06:16

Inderdaad dank voor de foto's en uitgebreide uitleg. Kan andere mensen helpen als zij problemen hebben met de ventilator.
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 10 jan 2020, 08:33

Dat van de foto's geen probleem hoor.
Ik haalde voorheen bijna al mijn voorbeelden van de site van Seppie, maar helaas is daar steeds minder zichtbaar.
Mede doordat een destijds grote speler Photobucket de rechten voor het materiaal heeft veranderd, mis je daar heel veel voorbeelden.

Met de hulp en uitleg die ik tot nu toe hier heb gekregen, is het leuk om indien ik er aan denk om met foto's hier mijn bevindingen te plaatsen.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 13 jan 2020, 17:22

Vandaag de lange duurtest.
Weer van huis naar Burdaard, is zo ongeveer 55 minuten rijden.
Stap om 4.00 uur in de auto, en blowertje blowt er lustig op los.
Heel de weg heen geen centje pijn, en af en toe eens de snelheid veranderen ging ook zonder problemen.

Aan het begin van de terugreis lekker weertje, raampje open om nog wat buitenlucht binnen te krijgen, en geen moment stil gestaan bij het blowertje.
Tot, het raampje dicht moest vanwege het geruis, en de ramen na verloop van tijd wat begonnen te beslaan.
Oh ja, blowertje wat hoger zetten.
Fuck doet niets.
Dan maar rampje aan passagierszijde beetje open.
Bij Drachten gaat blowertje ineens weer spontaan sneller te draaien, en de rest van de terugweg goed te regelen.

Toch maar even googlen waar ik een transistortje en koelpasta kan halen.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 14 jan 2020, 17:15

Geen ander dingetje gekocht, maar na veel zoeken en lezen op het Britse forum de weerstand van extra aarde voorzien.
Het zou kunnen dat daar de kneep sit.
Menig Brit crosst na het aanbrengen van een extra draadje weer vrolijk rond met een goed werkende ventilator.
Uiteraard week de uitvoering van mijn weerstand weer af, maar na wat puzzelen volgens mijn een juiste oplossing gevonden.
Zo ziet het reserve weerstandje er nu uit.

Afbeelding

Afbeelding
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor ~Orin » 14 jan 2020, 17:36

Creatief bezig al zeg ik het zelf! Ziet er goed uit, nu hopen dat het werkt en blijft werken 8)

P.S. Indien je nog niet hebt gecheckt, achter de ventilator knoppen zit ook nog het e.e.a. aan aanstuur elektra dat ook in orde moet zijn. De draaiknop heeft zelfs nog een koperen ring die bij mij een keer was gebroken, toen deed ook niks het meer. Wellicht het waard om ook nog even naar te kijken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 15 jan 2020, 18:03

Ik heb een wie wat bewaard die heeft wat hok, en daarin ligt nog een kachelunit compleet met bediening.
Deze eens van knoppen en frontje ontdaan, en daar geen koperen ring aangetroffen.
Wel een kunststof ring met daarin een metalen sleepcontactje, welke weer over een metaalachtige ring op de printplaat sleept voor de regeling van de kachel.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 25 jan 2020, 08:42

Paar dagen later bleek het ook niet de weerstand te zijn.
Er kwam op een bepaald moment op halve kracht draaiend een hoop herrie vanonder het handschoenkastje, en toen blies de ventilator niet meer.
N een poosje stilte begon er weer wat leven in te komen na wat knarsetanden en hoesten en kuchen om er even later weer mee op te houden.
Thuis na een poosje stilstand weer geprobeerd en met dezelfde geluiden een draaiende ventilator.
Conclusie op dat moment, ventilator op zijn einde.
De Bosch ventilator uit de schuur gehaald, en die geplaatst.
Doet het niet.
Ander Frape Behr ventilator gescoord, doet het niet in de auto wel rechtstreeks op 12V
Spanning meten op de draden in de auto geen 12V
Draaide wel op rechtstreeks 12 V.
Verrek, dan toch misschien iets achter de draaiknoppen?
Dus die er af.
Achter het paneel zag het er natuurlijk weer anders uit dan het exemplaar wat ik had liggen.
De draaischijf achter de knoppen in de auto is zwart, de schijf op reserve is wit, en heeft sleepcontacten.
De zwarte schijnbaar één minuscuul ringetje, want bij het loswippen van de zwarte schijf viel er zoiets naar beneden precies door een gaatje waar het bedieningsdeel met de middenconsole is verbonden.
Ben nu bezig dit ringetje te zoeken, betekend hele middenconsole er uit.
Tot nu toe nog niks gevonden.
Wel een foto gemaakt van de achterzijde van de zwarte schijf waarop een 8 tal puntjes dicht bij elkaar.
Daar heeft het ringetje gezeten volgens mij, maar waar precies?

https://postimg.cc/PLtBYWDJ


Re: Kachelventilator Peugeot 205 1997

Berichtdoor Hakar » vr jan 24, 2020 13:25
Uurtje later ringetje gevonden met de hulp van de vrouwelijke helft des huizes.
Ik denk te hebben uitgevlooid hoe het ringetje in de schijf moet, maar hoe voorkom ik dat het ringetje er uit valt wanneer ik de schijf weer in het bedieningspaneel wil bevestigen.

https://postimg.cc/hX9Nwynp

Krijg op dit moment de plaatjes niet rechtstreeks geplaatst, vandaar de linkjes.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor ~Orin » 28 jan 2020, 12:17

Ha, dat is inderdaad het ringetje waar ik het over had. Je kunt deze weer voorzichtig op zijn plek krijgen door een klein beetje smeer vet achter het ringetje te plaatsen, dan blijft deze als het goed is net genoeg plakken. Of anders de unit iets naar voren schuiven waardoor je het kunt kantelen... Succes iig!
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Kachelventilator doet het soms wel, soms niet.

Berichtdoor Hakar » 29 jan 2020, 09:35

Was even niet in staat om te reageren.
Maar inderdaad zoals Orion aangaf had ik vrijdag nog uitgeplozen dat wanneer ik het puntjespatroon achter op de draaischijf voorzag van een likje zuurvrije vaseline, het ringetje bleef plakken.
Daarna teruggeplaatst zonder problemen.
Toen maar weer gemeten of er spanning op de bedrading van de ventilator kwam, njente nada nothing.
Andere aangepaste weerstand er in gezet, en hopla een spanning op de kabels wisselend van 7,9 tot 12V.
De zaak weer ingebouwd en afgewerkt en de afgelopen 4 dagen woon werk zonder problemen en een goed werkende ventilator afgelegd.
Zeker gisteren was dat een zeer aangename ervaring.

Dank voor het meedenken.
Hakar
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 16 aug 2009, 18:32
Woonplaats: Roden


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten