Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
~Orin schreef:Temperatuur sensoren vervangen. Kan zijn dat deze verkeerde waardes lezen. Dit gebeurt vaak bij de Génération modellen en zal na vervanging niet meer voorkomen. Alle sensoren bij elkaar valt mee kwa prijs.
https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... 80-130-026
https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... tein/30767
Deze twee sensoren zijn het belangrijkst.
Probeer als het gebeurt eens de koppeling in te trappen en even kort het gas vol intrappen. Goede kans dat het lampje dan direct uitgaat. Ik heb het ook een tijdje gehad na vervanging van de thermostaat, vooral bij lage belasting (constant 80 rijden bijvoorbeeld). Waarschijnlijk zat er toen nog een beetje lucht in het koelsysteem, want ontluchten is nogal lastig om in 1 keer goed te doen bij de 205. Als je even snel veel toeren maakt gaat de waterpomp ook even maximaal draaien en als je geluk hebt wordt de vastzittende lucht dan naar een punt gedrukt waar het kan ontsnappen. Bij mij is het probleem niet meer teruggekomen nadat ik dat een paar keer had gedaan.
Als het niet helpt zul je het koelsysteem op de 'officiële' manier moeten ontluchten (had ik destijds wel gedaan), maar dat is een smerig klusje en is lastig om in 1 keer goed te doen. Later heb ik nog een paar keer moeten ontluchten (om ongerelateerde problemen) en inmiddels gaat het meestal in 1 keer goed.
Ontluchten van een 205 met TU-motor (de jouwe dus) gaat als volgt: Haal het koelvloeistoftankje los van zijn bevesting en hang het iets hoger op dan normaal (~10cm hoger is al genoeg, het idee is dat het vloeistofniveau in het tankje boven beide ontluchtingsschriefjes zit). Vul het tankje tot het max-streepje (iets hoger is geen probleem) en draai de dop er niet op (anders loop je het risico om onder de hete stoom te komen). Start de motor en laat hem stationair draaien met de kachel op maximaal warm. Als de fan aanslaat is de motor op temperatuur en kun je ontluchten bij de 2 ontluchtingsschroefjes. Eerst doe je die op het thermostaathuis (inbusboutje). Die moet je een paar slagen losdraaien en dan een beetje extra toeren maken (makkelijkste is via het gashendeltje op het gasklephuis, anders heb je een buddy nodig die het gaspedaal een beetje voor je intrapt) tot er vloeistof bij het boutje naar buiten spuit. Draai het boutje vast terwijl je gas blijft geven. Check tussendoor of de koelvloeistof in het tankje nog rond max staat en vul bij als dat nodig is. Het tweede ontluchtingspunt is bovenop een slang bij het schutbord, daar zit een zwart plastic dopje dat je met de hand kunt losdraaien. Dat dopje moet je helemaal losraaien (geen gas bijgeven en dopje goed vasthouden tijdens het losdraaien zodat je het niet verliest). Geef wat gas bij totdat er vloeistof uit de opening spuit en draai het dopje vast terwijl je iets gas bijgeeft. Pas wel op dat er warme/hete koelvloeistof naar buiten spuit tijdens het ontluchten, dus zorg dat je er niet teveel over je handen komt. Waarschijnlijk lekt er tijdens het ontluchten ook wat koelvloeistof over de warme motor heen en dat geeft witte rook, maar dat is niet erg en stopt vanzelf als alle gemorste vloeistof is verdampt. Als alles is ontlucht kun je het vloeistoftankje bijvullen tot max, dichtdraaien en weer op zijn plek hangen.
Nejma schreef:Als het gebeurt gaan de lampjes eerst flauw branden om dan ineens fel te branden.
Ik was voor het vervangen van die sensor 20 euro kwijt,
wat kost zoiets bij een garage waar ze meer verstand hebben van dit soort 'dames op leeftijd' (en ik zou beter naar een Peugeotgek gaan, dan een Nefkens, lijkt me. Of denk ik dan verkeerd?)
Ik heb nu sinds begin mei al 650 (incl apk met een paar punten) in het autootje gestoken en ik begin een beetje het vertrouwen in haar te verliezen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten