Expansievat overgelopen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Expansievat overgelopen

Berichtdoor 504V6 » 29 jun 2019, 20:08

Met het prachtig weer heb ik deze middag een ritje met de 504 V6 gemaakt. Het was warm en m'n temperatuurmeter bleef net onder het rood.

Na een half uurtje rijden stopte ik even en zag plots hoe m'n koelvloeistof uit het expansievat vloeide. Wat is de oorzaak hiervan en wat kan ik eraan doen?
504V6
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2017, 11:20

Re: Expansievat overgelopen

Berichtdoor johnssons » 30 jun 2019, 14:51

... motor wordt te warm bij warm weer, onvoldoende koeling, de temperatuur meter staat tegen rood ... bij koud weer is alles normaal ...

Oorzaak: een verstopte radiateur, verstopt met ketelsteen. Dan wordt de koelcapaciteit minder en zal bij warm weer of file rijden de motortemp oplopen en uiteindelijk het expansievatje overlopen ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Expansievat overgelopen

Berichtdoor 504V6 » 30 jun 2019, 20:13

Radiator reinigen, koelsysteem terug vullen en ontluchten zou het moeten oplossen?

Zijn er controles die ik kan uitvoeren om andere oorzaken zeker uit te sluiten? (Koppelkingsproblemen bv)
504V6
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 nov 2017, 11:20

Re: Expansievat overgelopen

Berichtdoor johnssons » 01 jul 2019, 11:02

Radiateur inwendig reinigen enz is een idee, maar ik heb er geen goede ervaringen mee, je krijgt kalk er niet uit ... oplossing is radiateur eruit en naar een radiateur service brengen voor reparatie, er komt dan een nieuw koelblok in ... of een ruilradiateur proberen te scoren ...

Andere oorzaken; koppakking of lekkage waardoor koelvloeistof laag staat, maar dan is het probleem bij iedere rit .. dan wordt de motor gewoon echt te warm, dus in het rood ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten