205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 17 jun 2019, 12:14

Hoi, nieuw op het forum en ondertussen moedeloos van het 'stop' lampje op het dashboard.
Vorig jaar zijn we met het Peugeootje naar Portugal geweest. Alles ging super goed, tot we in Portugal kwamen. Daar kwam iedere keer de 'stop + kvs' melding als het te steil of te warm was. Enfin, rekening mee gehouden en nog steeds alles goed - ongeacht hoe hard ik reed. Dit jaar wil ik weer graag naar Portugal dus heb begin mei het thermostaathuis laten vervangen (bij de garage dacht men dat het hier aan zou liggen), want APK kosten vielen mee. Sinds die tijd heb ik ineens een auto met werkende verwarming (de verwarming werd nooit warmer dan lauw) maar nu ook een 'stop + kvs ' lampje gewoon in vlak en koud nederland, als ik een tijdje 120 km/h reed. Gas loslaten resulteerde in lampjes die uitgingen dus ik gooide het op valse meldingen. Vorige week naar de garage alwaar ze een of andere sensor hebben vervangen (blauw en zat ergens onderaan, onder die luchtslangen) maar helaas is het probleem niet verholpen. Het 'stop + kvs' lampje gaat nu dus ook branden als ik een tijdje 100 rij. Het vloeistofniveau in het expansievaatje staat altijd op hetzelfde niveau. Vanochtend kreeg ik zelfs een lampje voor m'n kiezen toen ik moest wachten voor een slagboom op m'n werk.
Hoeveel sensoren/zendertjes zitten er waar eventueel iets mee kan zijn en wat zou de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn? Iemand op m'n werk riep al "dat is je koppakking" maar dan zou er toch vloeistof moeten weglopen?!
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor beeperhorrie » 17 jun 2019, 14:13

Kan nog steeds de thermostaat zijn. Mijn ervaring met mijn Generation was dat ik de meest koude thermostaat moest kiezen en niet de voorgeschreven uitvoering. Daarna was het probleem over.

Ook een mogelijkheid is dat de radiateur niet goed meer doorstroomt. Als bij vervangen van het thermostaat huis ineens de kachel wel werkt dan is dat wel een heel sterke aanwijzing voor afzetting in de kanalen.
Als dit nieuwe thermostaathuis een fractie krapper is dan zal de auto het eerder te heet krijgen, zeker als dat al speelt.

Nog een optie om rekening mee te houden is dat bij een transmissieriem niet altijd de waterpomp wordt vervangen. Als deze stokoud is kan deze zijn schoepen (deels) zijn kwijtgeraakt. Dus steeds minder pomp opbrengst.
Op zich is dit best wel te controleren. Door het ventieltje achter bij het luchtfilter met een warme motor even iets los te draaien en dan gas te geven. Het druppelen moet dan ineens veel heviger worden.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 17 jun 2019, 15:30

en radiateur niet goed doorstromen kan ook gewoon zijn van aanslag en viezigheid die in de afgelopen bijna 21 jaar is opgebouwd (soort aderverkalking, zo je wil)? Vraag blijft wel waarom dat dan nu ineens allemaal aan het licht komt. Krijg bijna spijt dat ik het thermostaathuis heb laten vervangen afgelopen mei. Op een Engelstalig forum las ik dat je in principe twee type's 205 hebt: die met wit transparante expansievat en die met zwart. In die witte schijnt bovenin een sensor te zitten die vaak vervuilt raakt ook.
Maar ja, ze schreven daar ook dat als je vloeistofniveau op peil is, die rode lampjes niet zoveel uitmaken. Nou, kan me niet voorstellen.
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor ~Orin » 17 jun 2019, 16:08

Temperatuur sensoren vervangen. Kan zijn dat deze verkeerde waardes lezen. Dit gebeurt vaak bij de Génération modellen en zal na vervanging niet meer voorkomen. Alle sensoren bij elkaar valt mee kwa prijs.

https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... 80-130-026

https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... tein/30767

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... eCode=7024

Deze sensoren zijn het belangrijkst.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 17 jun 2019, 16:16

~Orin schreef:Temperatuur sensoren vervangen. Kan zijn dat deze verkeerde waardes lezen. Dit gebeurt vaak bij de Génération modellen en zal na vervanging niet meer voorkomen. Alle sensoren bij elkaar valt mee kwa prijs.

https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... 80-130-026

https://www.bogijn.nl/onderdelen/88/peu ... tein/30767

Deze twee sensoren zijn het belangrijkst.

Afgelopen woensdag is er een sensor vervangen, hoe en wat precies weet ik niet maar aan de telefoon riep die monteur tegen degene aan de telefoon "nee, die blauwe" dus ik veronderstel dat het die bovenste uit jouw link is? Geen idee eigenlijk. Enige wat ik weet is dat de monteur allerlei grote slangen (lucht?) moest lost maken om onderin te kunnen komen.
Dus er zijn concreet al twee dingen vervangen, eigenlijk binnen een maand: thermostaathuis en sensor.
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor ruudxs » 17 jun 2019, 21:23

Deze combinatie van lampjes bij een 205 met TU motor (1.1 of 1.4 van na 1988) komt bijna altijd door lucht in het koelsysteem.
Een TU motor ontluchten in een 205 is niet zomaar even gedaan.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 18 jun 2019, 06:30

Op een ander forum zei een gebruiker dit:
Probeer als het gebeurt eens de koppeling in te trappen en even kort het gas vol intrappen. Goede kans dat het lampje dan direct uitgaat. Ik heb het ook een tijdje gehad na vervanging van de thermostaat, vooral bij lage belasting (constant 80 rijden bijvoorbeeld). Waarschijnlijk zat er toen nog een beetje lucht in het koelsysteem, want ontluchten is nogal lastig om in 1 keer goed te doen bij de 205. Als je even snel veel toeren maakt gaat de waterpomp ook even maximaal draaien en als je geluk hebt wordt de vastzittende lucht dan naar een punt gedrukt waar het kan ontsnappen. Bij mij is het probleem niet meer teruggekomen nadat ik dat een paar keer had gedaan.

Als het niet helpt zul je het koelsysteem op de 'officiële' manier moeten ontluchten (had ik destijds wel gedaan), maar dat is een smerig klusje en is lastig om in 1 keer goed te doen. Later heb ik nog een paar keer moeten ontluchten (om ongerelateerde problemen) en inmiddels gaat het meestal in 1 keer goed.

Ontluchten van een 205 met TU-motor (de jouwe dus) gaat als volgt: Haal het koelvloeistoftankje los van zijn bevesting en hang het iets hoger op dan normaal (~10cm hoger is al genoeg, het idee is dat het vloeistofniveau in het tankje boven beide ontluchtingsschriefjes zit). Vul het tankje tot het max-streepje (iets hoger is geen probleem) en draai de dop er niet op (anders loop je het risico om onder de hete stoom te komen). Start de motor en laat hem stationair draaien met de kachel op maximaal warm. Als de fan aanslaat is de motor op temperatuur en kun je ontluchten bij de 2 ontluchtingsschroefjes. Eerst doe je die op het thermostaathuis (inbusboutje). Die moet je een paar slagen losdraaien en dan een beetje extra toeren maken (makkelijkste is via het gashendeltje op het gasklephuis, anders heb je een buddy nodig die het gaspedaal een beetje voor je intrapt) tot er vloeistof bij het boutje naar buiten spuit. Draai het boutje vast terwijl je gas blijft geven. Check tussendoor of de koelvloeistof in het tankje nog rond max staat en vul bij als dat nodig is. Het tweede ontluchtingspunt is bovenop een slang bij het schutbord, daar zit een zwart plastic dopje dat je met de hand kunt losdraaien. Dat dopje moet je helemaal losraaien (geen gas bijgeven en dopje goed vasthouden tijdens het losdraaien zodat je het niet verliest). Geef wat gas bij totdat er vloeistof uit de opening spuit en draai het dopje vast terwijl je iets gas bijgeeft. Pas wel op dat er warme/hete koelvloeistof naar buiten spuit tijdens het ontluchten, dus zorg dat je er niet teveel over je handen komt. Waarschijnlijk lekt er tijdens het ontluchten ook wat koelvloeistof over de warme motor heen en dat geeft witte rook, maar dat is niet erg en stopt vanzelf als alle gemorste vloeistof is verdampt. Als alles is ontlucht kun je het vloeistoftankje bijvullen tot max, dichtdraaien en weer op zijn plek hangen.


Koppeling intrappen en dot gas geven helpt inderdaad bij rode lampjes. Ook nog even langs garage geweest voor verder ontluchten en geen rode lampjes meer gezien.
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor ~Orin » 18 jun 2019, 17:29

Sorry voor mijn onduidelijkheid. Er vanuit gaande dat jouw auto voor de rest goed loopt en rijd, dan is alleen deze sensor verantwoordelijk voor het schakelen van de waarschuwingslampjes.

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... eCode=7024

Bij onze auto's zijn de schakelaars super makkelijk te vervangen, het klinkt alsof de garage de verkeerde manier heeft gehanteerd. Door de luchtinlaat los te koppelen kan je er uitstekend bij.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 04 jul 2019, 23:06

Afgelopen woensdag is de koppeling (drukgroeplager en bijbehorende zaken) vervangen want dat rammelde ineens en stond op het punt helemaal stuk stuk te gaan maar voor vorige week dinsdag (toen het rammelen begon, bij ingetrapte koppeling) liep de auto verder gewoon goed. Behalve dus af en toe dat STOP lampje, als ik een tijdje boven de 110 nu rij. Zou mijn algemene garagebedrijf soms de verkeerde sensor hebben gebruikt? Vóór mei, toen ze het thermostaathuis hebben vervangen, kon ik zo hard rijden als ik wilde maar nooit die STOP melding. Ze heeft die melding vorig jaar alleen een paar keer gegeven in Portugal, toen het én heel warm was en de weg echt steil. Oh ja, en de verwarming werd nooit warmer dan lauw. Na het vervangen van het thermostaathuis had ik ineens wél verwarming. Maar dus ook een STOP melding wanneer ik een tijdje 120 reed. Dus terug naar de garage waar ze dus die sensor hebben vervangen. Toen kreeg ik ineens de melding bij 100/110. Elders gelezen dat dit zou kunnen liggen aan lucht in het systeem. Dus weer terug naar de garage waar ze het vaatje op druk hebben gebracht en daarna op 2 punten het systeem hebben ontlucht (Met draaiende motor en verwarming vol aan). De melding komt echter af en toe nog steeds terug, zojuist wederom. Als het gebeurt gaan de lampjes eerst flauw branden om dan ineens fel te branden. Koppeling intrappen en dot gas geven zorgt dat de lampjes weer uitgaan maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Zou de garage soms een sensor hebben gebruikt die op een te lage temperatuur afgaat? Ik was voor het vervangen van die sensor 20 euro kwijt, wat kost zoiets bij een garage waar ze meer verstand hebben van dit soort 'dames op leeftijd' (en ik zou beter naar een Peugeotgek gaan, dan een Nefkens, lijkt me. Of denk ik dan verkeerd?)
Ik heb nu sinds begin mei al 650 (incl apk met een paar punten) in het autootje gestoken en ik begin een beetje het vertrouwen in haar te verliezen.
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor ~Orin » 10 jul 2019, 12:16

Heeft u geen factuur gekregen waar de sensor op vermeld staat? ;)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor jerilo » 10 jul 2019, 12:38

Zoals eerder ook al aangegeven, is de waterpomp niet versleten waardoor er niet genoeg circulatie is in het koelsysteem.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor EJH405 » 10 jul 2019, 12:54

Nejma schreef:Als het gebeurt gaan de lampjes eerst flauw branden om dan ineens fel te branden.

Dat is wel apart. Wellicht zit er iets niet lekker in de bedrading! Vagelijk herinner ik mij dat dat probleem ook optrad in mijn vorige 405 en dat de oorzaak toen de koelwater-niveau-sensor was.

Ik was voor het vervangen van die sensor 20 euro kwijt,

Dat lijkt is op zichzelf heel schappelijk.

wat kost zoiets bij een garage waar ze meer verstand hebben van dit soort 'dames op leeftijd' (en ik zou beter naar een Peugeotgek gaan, dan een Nefkens, lijkt me. Of denk ik dan verkeerd?)

Bij de dealer moet je ver wegblijven met een oude Peugeot of Citroën! Je zoekt een onafhankelijke Peugeot garage met 205 affiniteit en elektrische competentie. Daar zijn er wel een paar van. Als je er een uur voor moet rijden, dan is dat de moeite waard. Waar woon je ergens?

Ik heb nu sinds begin mei al 650 (incl apk met een paar punten) in het autootje gestoken en ik begin een beetje het vertrouwen in haar te verliezen.

In alle realiteit heb je aan de meeste occasions, jong of oud, in het eerste jaar tot ca 1000 euro aan onderhoud. En dan kan een specialist echt heel kosten-effectief zijn.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 21 jul 2019, 11:19

Excuses voor de late reactie.

@Jerilo: dat zou idd mogelijk kunnen zijn.
@ejh405: ik kom uit Nieuwegein.
@~orin: nee, bij deze garage krijg je nooit een factuur.
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Doornekamp33 » 21 jul 2019, 16:09

Peugeotgek is zo gek nog niet hoor, beter dan die andere in die buurt iets met snel en leeuw voor een dame op leeftijd.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Nejma » 22 jul 2019, 22:09

Ik zat nog eens te denken, als het de waterpomp zou zijn, zou je dan ook niet bij file rijden bij hitte last moeten krijgen van dat lampje? Bovendien, vóór mei (dus voor het thermostaathuis was vervangen en voor m'n verwarming warmte gaf en voor die sensor waren vervangen) had ik geen last van dat lampje behalve vorig jaar in Portugal toen het heel heet en steil was.

Dat van snel en leeuw voor dame op leeftijd vat ik even niet.

Ik heb voor dat drukgroeplager en koppeling vorige maand een prijsopgave gevraagd bij Peugeotgek en daar zou ik twee keer zoveel zijn kwijt geweest (dik 600 euro dus) als bij die sloopgarage in H'sum. Hebben zij me écht zoveel gematst als ze zeiden? (Omdat ik al vlak daarvoor ook veel geld - voor mij iig - naar hun toe had gebracht)

Is dat specifieke onderdeel dan zo duur om te vervangen met arbeidloon of rekent Peugeotgek reguliere prijzen maar is hij echt gespecialiseerd in Peugeots?
Nejma
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 17 jun 2019, 11:19

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Robert_Eefting » 24 jul 2019, 21:00

Heb bij de dealer gewerkt, en kom dit ergens wel bekend voor. Ik moest toen een extra ringetje achter die blauwe sensor(bosch) zetten. Heeft met corrosie te maken? De sensor maakt dan contact met metaal doordat het uitzet met warmte. Is simpel even te proberen.

Robert
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Re: 205 ('98) met STOP + kvs lamp issues

Berichtdoor Doornekamp33 » 24 jul 2019, 21:21

Iets met snel een Leeuw bedoel ik die andere aan de andere kant van de Zuilense ring, ook wel De Snelle Leeuw genaamd, en die kan ik je niet aanraden om die mooie 205 onder handen te laten nemen.


En 600 voor de koppeling is wel erg prijzig idd, ken Peugeotgek zelf niet wel van horen dat die prima is, maar ook wel een beetje gek met die prijs.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron