Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 15 jul 2018, 11:39

Nee hoor lijkt mij een uitstekend en sterker lager dan een kogellager.Wat ik wel vreemd vind is dat ijzer onder de remcilinder. Denk dat dit op de vooras geen nut heeft.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 16 jul 2018, 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 15 jul 2018, 12:46

Dat levelijzer hoort daar idd niet thuis volgens mij. Dat is voor achter met handremhevel. Verder denk ik dat de bovenste remveer andersom moet.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 15 jul 2018, 12:59

RondeB schreef:Dat levelijzer hoort daar idd niet thuis volgens mij. Dat is voor achter met handremhevel. Verder denk ik dat de bovenste remveer andersom moet.


Heb deze foto's in November geplaats, geeft net een andere hoek voor de veer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 15 jul 2018, 13:51

Ron de B. heeft gelijk. De lange uiteinden van de remveren moeten naar voren wijzen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 29 jul 2018, 19:02

24 Juli 2018 - Plaatsen van een elektronische 123 ontsteking en nieuwe bobine

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb altijd wel wat problemen gehad met de auto stabiel draaiende te houden. Ondanks nieuwe contactpunten plaatsen en afstellen, timing goed zetten, etc etc af en toe toch opeens totaal onverwachts een hoop geproest en gesputter om uiteindelijk weer lekker te gaan lopen. Vervelend, zeker als je net de snelweg opdraait en de auto opeens niet harder dan 80 wil.
Dus een elektronische ontsteking aangeschaft en een nieuwe bobine. Eenmaal aangekomen bij Aart (eind April) was het probleem ook al snel geïdentificeerd. Bij verwijderen van de oude ontsteking bleek dat de schroef om het ontstekingstijdstip vast te zetten kapot was. Eigenlijk compleet afgebroken is beter verwoord.

Afbeelding

Dus missie afgebroken aangezien we eerder die dag al de wisselstroomdynamo hadden geplaats en andere werkzaamheden hadden uitgevoerd. Bij oude unit terugplaatsen wilde deze niet vergenoeg zaken om grip te krijgen, vanwege een verkeerd geplaatste boven beugel. Waarschijnlijk al die tijd gereden met een kwart mm grip. Dus eigenlijk een wonder dat ik al die tijd heb kunnen rond rijden en überhaupt bij Aart was aangekomen.

Na wat handig slijpwerk van Aart kon de oude ontsteking terug geplaats worden en na timing vast gezet met tie wraps op de stelbeugel.
Sindsdien prima mee gereden en nergens last meer van. Maar goed, met de 123 reeds in bezit er uiteindelijk voor gekozen deze toch maar te plaatsen

Dus wederom richting Aart voor een 2e poging en met zijn hulp (en tip van Edward) is er met wat slijpwerk en een nieuwe bout een constructie gemaakt waardoor het afgebroken stuk naar binnenkomt en zijn klemmende functie weer heeft.

Afbeelding

Gelijk even het juiste moment gemarkeerd voor toekomstige afstellingen, aangezien ik niet zo mooie pin heb als Aart, maar een fragiele breinaald van 7mm :lol:

Afbeelding

Naast deze hulp heeft Aart ook mijn handrem opnieuw gesteld, mijn probleem met achterlicht en knipperlicht gefixt en uitgelegd hoe je wielnaaf stelt na de reeds eerder vervangen wiellagers. Aart bedankt, je bent mijn held ! Kom natuurlijk stiekem vanwege de lekkere lunch van Jacqueline :oops: :D

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 29 jul 2018, 19:04

Loopt als een zonnetje 8)

https://youtu.be/nIqk4-DhFlU
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 30 jul 2018, 08:08

Maakt zo'n 123 echt verschil? Ik vind ze nogal prijzig, maar aan de andere kant. Ik heb zoiets ook in mijn 2CV. Compleet onderhoudsvrij. Dat vind ik wel prettig.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 30 jul 2018, 08:37

Als je een goede verdeler hebt dan zal het allemaal niet zoveel uitmaken denk ik. Mijn ervaring met de 123 op de 203 is dat de auto koud en warm prima start, dat de choke niet of maar nauwelijks nodig is, hij kan bij het wegrijden meteen ingedrukt worden. Over het hele toerengebied draait de motor er goed op. Je hebt er geen omkijken naar en het brandstofgebruik is lager. Weet niet wat de levensduur is. Op de 203 en 403 doet de 123 het goed maar of het de prijs waard is moet een ieder voor zichzelf maar uitmaken. Ben van mening dat de aanschafprijs van een 123 te hoog wordt gehouden. Zit er een goede garantie op ? Ook ben ik er nog niet achter hoe er een toerenteller op aangesloten moet worden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 30 jul 2018, 08:48

Ik heb op m'n 404 een simpel Velleman apparaatje gezet. Tis ff solderen maar dan heb je ook ( t.o.v. een 123-onsteking) wat... :lol: + hoop geld over voor andere leuke dingen :P
Achterdochtig als dat ik ben voor den moderenen electronicasystemen heb ik de condensator gewoon laten zitten aan het ontstekingshuis en een stekkertje aan het kabeltje gemaakt. Voordeel: je kan altijd terug naar het oude systeem en je kan vergelijken 8) En ik moet toegeven...de motor start en loopt merkbaar beter.

Zie hier : https://amklassiek.nl/velleman-goedkoop-alternatief-elektronische-onsteking/2018/02/13/
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Mb trac » 30 jul 2018, 08:58

Op klem 1 van de bobine kan in principe een electronische toerenteller worden aangesloten.
Als je een wisselstroomdynamo hebt kun je ook een puls van een van de wikkelingen pakken voor de diodebrug.
Vaak al aanwezig als klem W,wel even de overbrengingsverhoudingen van de poulies berekenen om de toerenteller af te regelen.

Vroeger bestonden er ook thyristor/transistorontstekingen om de contactpunten te ontlasten,is dit nog verkrijbaar voor onze ontstekingen?
Lijkt me afdoende en iig goedkoper.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 30 jul 2018, 19:41

A.B.203 schreef:Je hebt er geen omkijken naar en het brandstofgebruik is lager


Daarom verbruikte die van mij dus meer :P

Ik ben van mening dat het qua rijgedrag niet veel scheelt. Accelereren is nagenoeg gelijk gebleven, maar heb wel het idee dat de motor iets rustiger draait bij hoge snelheid in de overdrive.
Dit kan tussen de oren zitten natuurlijk. Heb het verbruik met de oude ontsteking aardig in kaart gebracht met de diverse tourtochten, dus zal binnenkort eens meten hoeveel dit scheelt.

Is het aan de prijs, ja zekers. Maar heb uitgelegd waarom ik hem heb aangeschaft. Aangezien ik de auto nooit meer weg doe vind ik het bedrag verwaarloosbaar als ik de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse man haal :lol: Maar goed die Velleman van 15 euro zou inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 21 apr 2019, 14:16

19 Maart - Roestbehandeling en gangbaar maken raam mechanisme

Auto richting Serge van SOK productions in Maasbommel gebracht ivm met een roestbehandeling.
Heeft al een keer eerder op de brug gestaan bij Serge dus behandelplan 2 punten van zorg waren reeds bekend.

Omdat de beste manier om de deuren te conserveren is middels het verwijderen van de zijpanelen dit gecombineerd met het opnieuw laten bekleden van de voorstoelen, achterbank en zijpanelen bij een ander bedrijf.
Gelukkig beide op elkaar kunnen afstemmen en was Serge zo vriendelijk de auto iets langer in zijn toch al zo volle werkplaats te laten staan.

Werkzaamheden uitgevoerd:
Anti-roest behandeling (rx-5, tectyl ML & Tectyl bodysafe)
Demonteren interieur en zijpanelen
Vervanging achterdemper uitlaat
Pakking tankvlotter vernieuwd
CO carburateur bijgesteld naar +/- 3%
Gangbaar maken van raammechanisme
Stellen kofferbak klep ivm spelling en last van uitlaatgassen
Laswerkzaamheden aan voorkant.

Serge bedankt voor de Service
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 21 apr 2019, 14:34

Uiteraard even van de situatie gebruik gemaakt om de auto van binnen even goed schoon te maken.
En vast een "EHBO kit" aan te leggen voor de Tour du Peloponnese 2019

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 21 apr 2019, 14:55

Straks met een gerust hart op pad !!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 21 apr 2019, 16:10

Een 203 laat je nooit in de steek! :D
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 15 mei 2019, 21:18

April 2019: Nieuwe bekleding bij bekleed bedrijf Brabant in Den Bosch

Ben even lui en citeer een post van de Facebook pagina van Marie Louise

Marie Louise Leidschendam schreef: 1 van de redenen dat ik een tijdje bij Serge heb gelogeerd, is omdat mijn interieur opnieuw bekleed werd in april door: Bekleed bedrijf Brabant.

In eerste instantie was Robin alleen van plan mijn stoelen en achterbank te laten bekleden omdat de stof behoorlijk versleten was.

De zijpanelen waren nog prima, die waren in een grijs verleden al eens eerder hersteld in een stof (grijs) / leer (blauw) combinatie.

Maar na het zien van al die mooie kleur stalen werd er zal snel gesproken over een lichter interieur. En de keuze genomen om de kleur stelling zoals te zien op de foto.

Daar paste echter de kleur van de huidige zijpanelen echter niet bij. Aangezien mijn klus budget al op zijn limiet zat heeft Cardo, de eigenaar Robin gematst met een gunstigere prijs, met name omdat Robin een particulier is en hij een zwak heeft voor de Peugeot 203

Eenmaal begonnen aan de klus bleek dat ook de vulling van boven tot onder vergaan was. Video ter illustratie toegevoegd.

Dus wij zijn echt superblij met het eind resultaat. Ziet er prachtig uit, mooi afgewerkt en geeft mij interieur een veel frisser en ruimer uiterlijk.


Op Facebook nog een filmpje te zien van de vergaande vulling.

Ik ben ook super blij met geleverde werk van Bekleed Bedrijf Brabant. Mooier geworden dan dat ik in gedachten had en dat ook nog met behoorlijke strakke dead lines van mij kant ivm opnames autoweek classic.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 20 mei 2019, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 15 mei 2019, 22:17

Prachtig Robin!!!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Mb trac » 17 mei 2019, 19:56

Dat ziet er prachtig uit.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 20 mei 2019, 20:28

Vrijdag 17 mei 2019 - Divers onderhoud

Afgelopen vrijdag met Marie Louise bij Edward van Peugeauto in Ravenstein geweest. Wat een mooie garage is dit toch

Aangezien wij onder de vlag van van Peugeauto gaan deelnemen aan de tour du Peloponnese (TdP), had Edward een gratis check-up aangeboden en mocht tevens de rest van de dag gebruik maken van de brug. Dat laat ik me natuurlijk geen 2x vertellen.

Wat een genot om staand te kunnen werken ipv liggend onder de auto. Zeker als ik ook nog eens gebruik mag maken van divers gereedschap al dan niet op perslucht aangesloten.

Heb alle oliën vervangen (differentieel, versnelling en motor) inclusief een (Italiaans) oliefilter (mentale notitie, bij verwijderen oliefilter ook even een bak onder de auto, sorry voor de vloer Edward). En verder de motorsteun rubbers en V-snaar vervangen.

1 van de dingen die Edward opviel tijdens de inspectie waren de oude ommantelde stukken benzine slang. Denk dat de foto hierover genoeg zegt. De slechte stukken door Edward vervangen en benzine leiding iets verplaats bij de tank zodat deze niet zo dicht bij de achtervering meer zit. Daarbij gelijk locatie benzine filter verplaats naar een gedeelte zonder kortsluiting gevaar bij lekkage (zat boven de start motor). Tevens een terugslagklepje gemonteerd zodat benzine niet helemaal terug loopt naar de tank en de auto sneller start na een tijdje stilstand.

Er was lichte speling op de voorwielen, dus alle wielen losgehaald en gelijk de trommels drooggestookt en remmen opnieuw afgesteld. Droogstoken was nieuw voor mij en dacht eerst , ze zijn toch droog ? Totdat Edward even een demonstratie gaf met de gasbrander. Heerlijk therapeutisch werk moet ik zeggen: vuur, techniek, geur van verbranding en mooi uitzicht op diverse Peugeot.

Tussendoor nog even een patatje gegeten bij Dennis, die ik heb leren kennen als deelnemer TdP 2018 en de monteur tijdens de toer in 2019 zal zijn.

Nog even gebrainstormt over wat er allemaal nog moet gebeuren met Marie Louise voordat we richting Griekenland gaan rijden en de dag is al weer voorbij.

Edward bedankt !

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 21 mei 2019, 18:18

Deze zomer mens en machine nog even grondig testen en dan gaat het grote avontuur gebeuren. Marie L. is er al klaar voor!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor johnssons » 22 mei 2019, 20:02

... klein dingetje, het lijkt er op dat het benzinefilter voor de benzinepomp verkeert gemonteerd is, nu gaat de benzine eerst door het filter en komt dan in de ruimte na het filter, op zich werkt dat prima, maar als de benzine eerst in de kamer komt en dan door het filter naar de pomp gaat, kan je beter beoordelen of er veel troep in het filter achterblijft ... dat is het mooie van een transparant filter ... even draaien is zo gebeurd ... en natuurlijk reserve mee ..
Veel succes met de trip ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 24 mei 2019, 13:08

johnssons schreef:... klein dingetje, het lijkt er op dat het benzinefilter voor de benzinepomp verkeert gemonteers is


Bedankt dat je zo kritisch naar de foto's kijkt.
Nog even gekeken, maar de pijl wijst de juiste richting aan.

Bij nader onderzoek blijkt dit type filter geen lege ruimte te hebben. Beide zijden van onder tot boven filter.

Bedankt voor het advies / tip.



Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Doornekamp33 » 24 mei 2019, 21:19

Pijltje wel richting de carb, dat is de stroomrichting, dan zit die goed.[WINKING FACE]
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 24 mei 2019, 21:22

Inderdaad richting de carb..

Misschien volgende keer 1 met compartimenten kopen. Maar denk dat je bij deze ook wel gaat zien als hij vervuild is.

Bovendien vervang ik ze gewoon standaard om de zoveel km, zeker met mijn tank ....

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor rubz405 » 14 jul 2019, 08:47

Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron