achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor cortrans » 11 apr 2019, 13:40

Is er al iemand die het voor elkaar heeft gekregen om de achterlichten mee te laten branden als alleen de dagrijlichten aan de voor zijde branden???
En wat is er nog meer aan optie's in te stellen???
Ik heb bij een vorige Skoda Fabia veel optie's aan kunnen (laten) zetten via tools, en vraag mij nu ook af of dit bij de 2008 ook mogelijk is.
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmde vooruit
www.beroepschaffeurs.com
cortrans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 apr 2019, 10:12

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor Maarten Deen » 12 apr 2019, 07:41

Als je vindt dat je van achter niet voldoende zichtbaar bent dan voldoen DRL aan de voorzijde ook niet. Dus rij dan ook gewoon met dimlicht. Dan kun je ook niet vergeten je licht aan te zetten als het donker is.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor cortrans » 13 apr 2019, 21:27

Dat zou kunnen ja, maar dan gaan we het doel van de dagrijverlichting voorbij.
Mijn vorige auto, een Renault Mégane uit 2016 had ook af-fabriek de achterlichten mee branden met de dagrijverlichting.
Het is gewoon veiliger, maar verbruikt minimaal stroom, omdat de achterlichten led lichten zijn.........
En mijn verlichting vergeten aan te zetten, kan niet, want de Allure heeft af-fabriek automatische verlichting middels de sensor in de voorruit.
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmde vooruit
www.beroepschaffeurs.com
cortrans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 apr 2019, 10:12

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor Maarten Deen » 13 apr 2019, 21:54

Nee, het doel van DRL is dat de voorkant beter zichtbaar is bij goed zicht voor aankomend verkeer. Daarom brandt bij DRL alleen de voorzijde. Nogmaals: als je vindt dat je van achter beter zichtbaar moet zijn dan moet je gewoon je dimlicht aan doen.
Helaas zijn hele volksstammen de DRL nu gaan zien voor licht dat je moet voeren bij slecht zicht. Daar is het niet voor bedoeld. En vanwege die volksstammen wordt er nu ingevoerd dat bij DRL ook de achterlichten moeten gaan branden waardoor die mensen zich nog meer gesterkt voelen in hun foute idee dat je bij slecht zicht ook DRL kun voeren.

Echt, als je vindt dat je van de achterzijde beter zichtbaar moet zijn, zet dan je normale verlichting aan. DRL is bedoeld voor de zomerdag, niet voor een herfstige schemeravond.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor Doornekamp33 » 14 apr 2019, 09:21

cortrans schreef:En mijn verlichting vergeten aan te zetten, kan niet, want de Allure heeft af-fabriek automatische verlichting middels de sensor in de voorruit.


Wat niet werkt bij mist, regen, sneeuw, waardoor er hele volksstammen zonder licht rijden, ik vind het juist jammer dat het bekende standje "zweden" niet meer in te stellen is, altijd licht aan.
Voordeel is wel dat je nu het licht kunnen laten aanstaan, gaat vanzelf uit als je de auto van contact af zet, alleen werkt de follow me home niet meer.


Maar Cor, op het meeting forum is er een draadje over, dit is eigenlijk niet geschikt voor een klassieker forum, waar men nog op de heerlijke ouderwetse manier licht aan doet, mooiste zou zijn met carbid lampen. :wink: :wink:
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor cortrans » 16 apr 2019, 17:45

Maarten Deen schreef:Nee, het doel van DRL is dat de voorkant beter zichtbaar is bij goed zicht voor aankomend verkeer. Daarom brandt bij DRL alleen de voorzijde. Nogmaals: als je vindt dat je van achter beter zichtbaar moet zijn dan moet je gewoon je dimlicht aan doen.
Helaas zijn hele volksstammen de DRL nu gaan zien voor licht dat je moet voeren bij slecht zicht. Daar is het niet voor bedoeld. En vanwege die volksstammen wordt er nu ingevoerd dat bij DRL ook de achterlichten moeten gaan branden waardoor die mensen zich nog meer gesterkt voelen in hun foute idee dat je bij slecht zicht ook DRL kun voeren.

Echt, als je vindt dat je van de achterzijde beter zichtbaar moet zijn, zet dan je normale verlichting aan. DRL is bedoeld voor de zomerdag, niet voor een herfstige schemeravond.
Dat is een veronderstelling dat u maakt, en die niet op enig onderzoek is gebaseerd.....
Ik ben van mening dat ook overdag de achterkant goed zichtbaar moet zijn, zonder dat bijvoorbeeld de kentekenverlichting, stadslichten en dimlichten allemaal mee branden, ongeacht het weer type.
Bij slecht zicht zal mijn voltallige verlichting zeker ingeschakeld zijn.
Gelukkig hebben we dus niet allemaal de zelfde mening, wat zou de wereld anders saai worden he.
Steeds meer merken schakelen de achterlichten inderdaad aan bij het DRL, blijkbaar ben ik dus niet de enige die die mening dus heeft.

Maar ik heb dus nog steeds geen bruikbaar antwoord op mijn vraag gekregen, of dit via een laptop en speciale tool in te stellen is?
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmde vooruit
www.beroepschaffeurs.com
cortrans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 apr 2019, 10:12

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor cortrans » 16 apr 2019, 17:46

Doornekamp33 schreef:
cortrans schreef:En mijn verlichting vergeten aan te zetten, kan niet, want de Allure heeft af-fabriek automatische verlichting middels de sensor in de voorruit.


Wat niet werkt bij mist, regen, sneeuw, waardoor er hele volksstammen zonder licht rijden, ik vind het juist jammer dat het bekende standje "zweden" niet meer in te stellen is, altijd licht aan.
Voordeel is wel dat je nu het licht kunnen laten aanstaan, gaat vanzelf uit als je de auto van contact af zet, alleen werkt de follow me home niet meer.


Maar Cor, op het meeting forum is er een draadje over, dit is eigenlijk niet geschikt voor een klassieker forum, waar men nog op de heerlijke ouderwetse manier licht aan doet, mooiste zou zijn met carbid lampen. :wink: :wink:
Is er nog een (bruikbaar) Peugeot forum dan?
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmde vooruit
www.beroepschaffeurs.com
cortrans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 apr 2019, 10:12

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor jacqabe » 16 apr 2019, 18:35

cortrans schreef:Is er nog een (bruikbaar) Peugeot forum dan?

Hallo Cor,

Misschien dat ze je op het forum van Peugeot meeting kunnen helpen, daar zijn de auto’s van wat recentere datum.

Ben het wel met je eens dat het prettig is dat ook de achterlichten mee branden. Dit is bij mijn Volvo namelijk wel zo.
Zie regelmatig auto’s in de schemering zonder dat de achterlichten branden maar wel de ledjes voor. Zou volgens mij een kleine moeite moeten zijn om dit in te schakelen maar hoe, sorry geen idee.
Hoop dat je elders wel slaagt.

Groet en succes,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor Doornekamp33 » 16 apr 2019, 19:24

En ook daar heb je een account aangemaakt.[WINKING FACE]
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor RobinHoed » 16 apr 2019, 22:44

cortrans schreef:
Maar ik heb dus nog steeds geen bruikbaar antwoord op mijn vraag gekregen, of dit via een laptop en speciale tool in te stellen is?


Heb je peugeot nederland al gemailed of even bij de lokale peugeot dealer geweest?

Denk dat die precies weten wat er wel en niet ingeregeld kan worden als er een ingeplugd wordt.

Begrijp de wens voor beter zichtbaar zijn. Heb zelfde probleem met mijn peugeot 203 uit 1959. Mensen zien niet dat ik richting aangeef of zelfs niet dat ik rem. Maar goed, voordeel oude auto zelf creatief aan de slag met bedrading onder het tapijt of bovenlangs het hemeltje, kroonsteentje hier, schakelaartje daar en gefixt.

Zou in theorie met nieuwe auto ook kunnen [WINKING FACE]



Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor cortrans » 22 apr 2019, 09:08

We weten allemaal dat de dealers geen instellingen mogen doen, die door de fabriek /importeur als standaard zijn ingesteld. Dus van de dealer hoef je geen medewerking te verwachten.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Ik zal met deze vraag verder gaan op Peugeot meeting. Ik wist niet dat dit forum voor de "oudere" Peugeot's was :lol:
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmde vooruit
www.beroepschaffeurs.com
cortrans
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 apr 2019, 10:12

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor Doornekamp33 » 22 apr 2019, 13:28

Dat valt bij een paar dealers wel mee hoor Cor, dit mag men wel van de fabriek doen als het mogelijk is, alleen de zin en kennis is vaker het probleem.
Niet mogen is op zaken die de veiloheid kunnen beinvloeden zoals het achteraf aanbrengen van de cruise control, kan zijn dat er dan dingen missen, en we kennen allemaal het Marco Bakker effect nog.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: achterlichten mee laten branden met dagrijlicht 2008

Berichtdoor pauldevries » 02 mei 2019, 09:07

en de reden dat normale verlichting steeds minder zichtbaar word is danzkij alle toetsers en bellen die er extra op geschroefd worden,
terwijl een eenvoudig lampje vervanegn vaak al teveel moeite is gezien de vele kapote verlichting,
zo zie je ook vaak dat de dagrijverlcihting met een kastje of instelling zo veranderd is dat de dimlichten ook branden,
zijn het al weer 4 lampen die aan zijn aan de voorzijde,
om nog maar niet te spreken over de kleine piemel generatie die met drl, met gewoon licht en liefst mistlampen erbij aan rijden
(zal wel zijn omdat die zo klein is dat ze uhm anders niet kunen vinden) prutsers...

en waarom zou je kentekenverlcihting niet mogen branden? oftwel wat een kul excuses om de verlichting niet gewoon op dimlicht te zetten....
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten