Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Berichtdoor e de grood » 26 feb 2019, 15:33

Heb vaker distibuties vervangen, zonder problemen, maar dat waren altijd benzinemotoren. Nu wil ik distributie van 406 DIESEL (2000cc HDI) vervangen en heb de vraag; hoe anders is dat? Lees namelijk hier en daar dat ook de brandstofpomp wordt aangedreven door de getande distri-riem en dat je na vervanging van de riem de brandstofpomp OPNIEUW MOET AFSTELLEN.
Is dat zo, en hoe doe je dat?
Behalve de bekende regels deed ik zelf altijd ook het volgende, als extra veiligheid: als de oude riem er nog op zit, breng ik met witte correctielak tegenoverliggende merktekens aan op alle raakpunten van getande wielen en riem. Als de oude riem er af is, leg ik deze op de nieuwe en breng alle tekens over. Ben ik er als ik zorg dat de witte merktekens, bij de brandstofpomp en riem, na riemwissel ook weer tegenover elkaar liggen? Kun je de as van de brandstofpomp ook fixeren, zoals krukas en nokkenas-wielen? Of moet in alle gevallen de brandstofpomp toch opnieuw worden afgesteld, en hoe?
Veel dank voor uw suggesties.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Berichtdoor A.B.203 » 27 feb 2019, 18:21

Wil je heel simpel en zonder fouten werken dan zou je in de lengterichting de oude snaar er helemaal voor de helft af kunnen snijden met een stanleymes. Nieuwe erop leggen, zover mogelijk doorschuiven en dan de andere helft van de oude eraf en de nieuwe er daarna helemaal opschuiven. Neem aan dat je ook de waterpomp en spanrol vernieuwd en dan wordt het een heel ander verhaal.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Berichtdoor EH Autoservice » 28 feb 2019, 08:19

Bij een HDI is er geen verschil met distributie van een benzine auto , aangezien je uitsluitend de krukas en nokkenas op tijd dient te zetten .
De brandstofpomp doet er niet toe wat betreft timing .........

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Berichtdoor e de grood » 03 maart 2019, 20:16

Dank AB203 voor die originele tip!
Maar ik ga de waterpomp ook vervangen, dus kan dat nu niet.
Heb inmiddels de overtuiging dat de brandstofpomp geen timing behoeft. Maar vraag me wel af waar vandaan het gerucht komt dat je na distributiewissel de brandstofpomp opnieuw moet afstellen.
Onderwerp verder wat mij betreft gesloten.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

Berichtdoor Keezx » 08 maart 2019, 15:51

Bij een oudere diesel met mechanische inspuitpomp moet je natuurlijk wel de pomp op tijd zetten....
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten