Remleidingen ontluchten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 06 feb 2019, 19:08

Hoi iedereen,

Ik heb mijn remvloeistof bijgevuld en wil nu de leidingen nog ontluchten. Ik heb dit alleen nog niet eerder gedaan, heeft iemand tips en trucs??

Vriendelijke groet, Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Rob R » 06 feb 2019, 22:57

Je kan van die handmatige vacuümpompen krijgen voor zo'n 20 euro, daarmee trek je de vloeistof erdoorheen. Anders moet je het met z'n tweeën doen.
Rob R
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 21 feb 2010, 10:55
Woonplaats: Wageningen

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 06 feb 2019, 23:16

Ik wilde het inderdaad met zn tweeën gaan doen. Ik begreep alleen van een vriend dat het goed kan dat de onderdelen zo oud zijn dat er iets kapot gaat bij het ontluchten (door uitgedroogde rubbers etc). Ik ga er een beetje vanuit dat dit al minimaal 10 jaar niet meer gebeurd is. (Ik heb de auto zelf 5 jaar nu). Wat is jullie ervaring hiermee?

Groet, Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Nanno » 07 feb 2019, 13:19

Als het al 10 jaar niet is gebeurd dan is verversen en ontluchten een dankbare klus. Maar er is met de simpele pomp-methode door twee personen ook het risico dat de seal in de hoofdremcilinder het begeeft, omdat hij bij diep intrappen van de rem over het slijtrandje in de cilinder glijdt. Veiliger is het dus om met een vacuumpompje te werken, maar nog veiliger is het om de boel te reviseren.
Als je het toch wilt doen met de pompmethode door twee personen probeer dan om het rempedaal niet helemaal tot de bodem in te trappen. Om te vaak trappen te voorkomen kun je eerst de oude remvloeistof uit het reservoir hevelen, zodat je die er niet meer doorheen hoeft te pompen. Als schone remvloeiostof uit de nippels stroomt zonder luchtbellen is het goed. Hopelijk zijn je ontluchtingnippels na al die jaren nog gangbaar! Vaak breken ze af. Dan wordt de klus alsnog ingrijpender.
Succes!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor johnssons » 07 feb 2019, 16:11

.... even heel kort door de bocht, als je denkt dat bij het ontluchten lekkages gaan ontstaan of slangen gaan scheuren ..... dan is er maar één echte oplossing, gewoon het hele remsysteem reviseren ... voor een noodstop heb je toch minstens een betrouwbaar remsysteem nodig ..

Nu zal bij het ontluchten allemaal niet zo'n vaart lopen, de ontlucht nippels is altijd spannend, maar even inspuiten met kruipolie wil wel helpen ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 07 feb 2019, 16:34

Top, bedankt voor alle tips! Het ging mij inderdaad om die nippels die uitgedroogd zouden kunnen zijn. Kruipolie is een ook een mooie tip, en anders heb ik weer een nieuw klusje voor de boeg. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

Groet, Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 26 maart 2019, 23:46

Het is helemaal gelukt hoor! Bedankt voor alle raad. Inderdaad even wat kruipolie gebruikt en laten zitten. Daarna ging het redelijk gemakkelijk. Ben er wel achter gekomen dat er een redelijke scheur in mijn v snaar zit. Dus dat is de volgende klus. Daar is vast wel al eens wat over geschreven op dit forum of niet?

Groet Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 28 maart 2019, 19:40

Helaas net toch weer extra problemen ontdekt. Ik probeerde vandaag een stukje te gaan rijden, maar hij schakelt niet. Achter de koppeling voelde ik bijna geen druk. Vervolgens toch nog even verder gegaan met ontluchten, en er kwam inderdaad weer lucht uit. Toen kon ik weer schakelen. Maar even later was de druk weer weg... Hebben jullie tips waar ik kan beginnen met kijken?

Alvast bedankt! Groet, Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Koeneke » 05 apr 2019, 19:21

Alle rubberen leidingen vervangen, remvloeistof is vrij agressief en tast het rubber aan. Heb het zelf voorgehad vorige zomer, 304 cabrio reed ineens heel traag en rook verbrand. Rem linksvoor zat totaal vast. Rem leiding eraf gehaald en gepompt (héél lang en hard moeten duwen) en ineens kwam er een "worm" vuil uitgespoten en toen verder ontlucht. 2 weken later was het weer prijs en heb ik ineens de rubberen remleidingen vervangen. Rijdt en remt nu weer perfect. :D
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Frank.04 » 06 apr 2019, 23:08

Volgens mij heeft Ivan het dit keer over de koppeling.

Op zich een redelijk storingsvrij systeem.

Ontluchten gaat het best door de nippel een tijdje open te zetten (dus niet pompen).

Als er toch steeds lucht ontstaat dan zit er ergens een lek.


Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 14 apr 2019, 19:11

Okee, ik ben weer even op onderzoek gegaan. Deze keer onder toezien van mijn oom die er wat meer verstand van heeft. Na het ontluchten van de koppeling gaat het schakelen dus gewoon prima, maar na een korte tijd werkt het dus niet meer. De leiding vanaf het rem/schakelvloeistof reservoir naar het koppelingscilinder lijkt gewoon goed te zijn (geen lekkages). Wij kwamen dus tot de conclusie dat het probleem waarschijnlijk in de koppelingscilinder moet zitten, en dat vervanging dus beste optie moet zijn. Wat denken jullie? En heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen van de koppelingscilinder? (Of is dit iets wat een minder ervaren sleutelaar beter kan uitbesteden?)

Nogmaals alvast bedankt voor de reacties! Groet, Ivan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 15 apr 2019, 21:44

Ik denk overigens aan het hulp koppelings cilinder..

Groet

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo

Re: Remleidingen ontluchten

Berichtdoor Yfun 304sCabrio » 31 mei 2019, 20:32

Even een update: uitendelijk dus hoofdcilinder en hulpcilinder lek. Ik heb hem toch maar even weg gebracht want dat ging net even boven mijn sleutel pet. Hij schakelt weer top!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Yfun 304sCabrio
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 jan 2014, 21:04
Woonplaats: Heiloo


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten