Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Mr.Drexciya » 15 nov 2018, 21:25

Soms heb je zo van die dingen waarvan je je afvraagt hoe het zit en waarom. Niets ernstigs of dringends maar toch. Neem nou de kentekens die de RDW uitgeeft voor geimporteerde young- en oldtimers. Leuk voer voor mensen die graag verbanden willen leggen tussen nummers en coderingen ;-)

Een geimporteerde youngtimer (jonger dan 40jaar) krijgt van de RDW nu een "moderne" letter-cijfer combinatie die aansluit op wat er nu aan gangbare kentekens uitgegeven wordt voor nieuwe auto's. Die krijgt dus niet een inmiddels vervallen NL kenteken uit de tijd dat een soortgelijke auto toen hier op de weg kwam (In mijn ogen zou dat een elegante manier van kentekenen zijn geweest). Met de huidige manier kun je dus de geimporteerde youngtimers onderscheiden van de "vaderlandse" youngtimers en zien wanneer ongeveer de auto op de Nederlandse weg is gekomen.

Bij geimporteerde oldtimers (40 jaar en ouder?) zie ik verscheidene combinaties met YB en YD in het midden. Blijkbaar zijn de combinaties xx-YB-xx en xx-YD-xx hiervoor gereserveerd? Of nog meer? Waren deze Y kentekens dan niet gangbaar toen de Y serie ergens in 1979 aan de beurt zou moeten zijn gekomen? Of is er toen van 99-XZ-99 direct naar 00-ZA-01 overgegaan? Van wanneer tot wanneer zijn deze Y kentekens uitgegeven? Of loopt dit nog steeds door?

Daarvoor waren blijkbaar andere combinaties in het verleden in zwang (van wanneer tot wanneer?) waarbij de kentekens begonnen met bijv. AE, AH, AL, AM, AR, DE, DH, DL, DM, DZ gevolgd dor vier cijfers. Om onduidelijke redenen zijn deze series gestopt voor geimporteerde auto's waarbij toen nog wel/niet het onderscheid youngtimer/oldtimer werd gemaakt?

Commentaar/corrrecties/weetjes/eerstehand info welkom.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Maarten Deen » 16 nov 2018, 08:48

De Y- en Z- kentekenseries werden in het verleden iig ook gebruikt voor nieuwe kentekens van voertuigen waar het kentekenbewijs van kwijt was. Tegenwoordig wordt dan gewoon een nieuw kentekenbewijs uitgegeven, maar in het verleden niet. Mijn vader had eens een Mercedes zonder papieren gekocht en die kreeg 00-ZP-60 als kenteken.
In de eerste serie kentekens werd DD-99-99 en JT-99-99 nog wel voor importvoertuigen gebruikt maar later kregen die volgens mij gewoon een kenteken uit de lopende reeks.
Nog weer later, in de jaren 80 zijn ze begonnen met de reeks DX-99-99 voor oldtimers en in de jaren 90 met AX-99-99.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Frank.04 » 16 nov 2018, 10:58

Wat Maarten zegt is niet helemaal fout, maar het is nog iets ingewikkelder.

De FEHAC heeft voor elkaar gekregen dat 'klassieke' automobielen die een jonger kenteken hadden dan het bouwjaar waaruit ze kwamen een zogenaamd oud kenteken konden krijgen.

Het gaat hierbij om geïmporteerde auto's dan wel auto's waarbij ooit het kenteken was vervangen, bijvoorbeeld door schade of vermissing.

De kentekenreeksen die hiervoor gebruikt worden zijn series die in het verleden waren overgeslagen (een reden hiervoor weet ik niet).

In eerste instantie was het voorbehouden aan klassiekers ouder dan 1973, later zijn hier de auto's tot 1 januari 1978 bijgekomen.

De oudste auto's krijgen een kenteken met eerst twee letters en dan vier cijfers, de jongere (dus van '73 tot '78) krijgen een kenteken met twee cijfers, twee letters en weer twee cijfers.

Natuurlijk is dit alleen mogelijk zolang de voorraad strekt!

Naar mijn weten zijn de nummers met Y in het midden nooit eerder uitgegeven, wel die met Z in het midden.

Dan nog iets over blauwe platen:

Dit mag ALLEEN wanneer er sprake is van een combinatie van twee letters en vier cijfers, het maakt hierbij niet uit waar het groepje van twee letters staat.

Een dergelijk kenteken kun je ook nu nog aanvragen, maar natuurlijk alleen wanneer je auto ouder is dan 1978.

Let er maar eens op hoeveel klassiekers met illegale blauwe platen rijden!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Maarten Deen » 16 nov 2018, 11:15

Frank.04 schreef:De FEHAC heeft voor elkaar gekregen dat 'klassieke' automobielen die een jonger kenteken hadden dan het bouwjaar waaruit ze kwamen een zogenaamd oud kenteken konden krijgen.

Het gaat hierbij om geïmporteerde auto's dan wel auto's waarbij ooit het kenteken was vervangen, bijvoorbeeld door schade of vermissing.

De kentekenreeksen die hiervoor gebruikt worden zijn series die in het verleden waren overgeslagen (een reden hiervoor weet ik niet).

Ik zie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken dat DH, DL, DM, DR, AE, AH, AL, AM, AR en DZ gebruikt zijn. In de eerste serie was de tweede letter een indicatie van het soort voertuig en E, H, L, R en Z waren voor motorfietsen en zijn waarschijnlijk in die combinatie nooit uitgegeven.
Er is blijkbaar nog beschikbaar voor oldtimers: AU, AZ, BH, BL, BM, BR, BU, BZ, DU, PM, RM, SM, TM, UM, VM en XM.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Mr.Drexciya » 17 nov 2018, 16:50

Kijk, alweer wat wijzer geworden. Bedankt!
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Dirk85 » 19 nov 2018, 09:33

Je kunt inderdaad bij de RDW voor ca 4 tientjes een oud kenteken aanvragen als je een geimporteerde oldtimer hebt. Ik heb dat zelf ook gedaan. Mijn 203 was in 1987 naar NL gekomen en had dus een (officieel) geel kenteken met nummer uit 1987. Er zaten wel blauwe platen op, maar dat mocht natuurlijk officieel niet. Ik heb daarop in de winterperiode een kenteken uit 1956 aangevraagd. Ging heel soepel. Zelf een briefje schrijven met uitleg en het verzoek. Dit samen met het kentekenbewijs opsturen. Je krijgt bericht terug met een factuur. Betalen. Paar dagen daarna komt er een nieuw kentekenbewijs (helaas wel zo'n nieuw pasje.. maar ok) en even nieuwe platen laten maken.
Wel heeeel belangrijk dit ook even aan de verzekering te melden!
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor RobinHoed » 19 nov 2018, 22:12

Dirk85 schreef: Ik heb daarop in de winterperiode een kenteken uit 1956 aangevraagd. Ging heel soepel. Zelf een briefje schrijven met uitleg en het verzoek. Dit samen met het kentekenbewijs opsturen. Je krijgt bericht terug met een factuur. Betalen. Paar dagen daarna komt er een nieuw kentekenbewijs (helaas wel zo'n nieuw pasje.. maar ok) en even nieuwe platen laten maken.
Wel heeeel belangrijk dit ook even aan de verzekering te melden!


Ik was onder de indruk dat je dan gewoon een kentekenplaat in de ax-00-00 reeks kreeg en ze nu ergens bij ap zijn of zo. en niet per definitie uit het jaar van productie?




Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Dirk85 » 26 nov 2018, 11:05

RobinHoed schreef:
Dirk85 schreef: Ik heb daarop in de winterperiode een kenteken uit 1956 aangevraagd. Ging heel soepel. Zelf een briefje schrijven met uitleg en het verzoek. Dit samen met het kentekenbewijs opsturen. Je krijgt bericht terug met een factuur. Betalen. Paar dagen daarna komt er een nieuw kentekenbewijs (helaas wel zo'n nieuw pasje.. maar ok) en even nieuwe platen laten maken.
Wel heeeel belangrijk dit ook even aan de verzekering te melden!


Ik was onder de indruk dat je dan gewoon een kentekenplaat in de ax-00-00 reeks kreeg en ze nu ergens bij ap zijn of zo. en niet per definitie uit het jaar van productie?




Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Ik had GV-78-SK. Kenteken komt uit 1981 (ik schreef hierboven per ongeluk '87..foutje). Nu heb ik DZ-..-.. Of dat ook exact uit 1956 komt weet ik eigenlijk niet?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor tikra » 26 jan 2019, 18:47

Wij hebben voor een auto van ons uit 1959 een AL kenteken gekregen en willen na restauratie proberen voor onze 304 Cabrio die nog moeten worden ingevoerd aan kenteken van 1975 aanvragen, mits dat kan.
tikra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 23 jun 2009, 19:32

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Martijn » 28 jan 2019, 07:49

tikra schreef:Wij hebben voor een auto van ons uit 1959 een AL kenteken gekregen en willen na restauratie proberen voor onze 304 Cabrio die nog moeten worden ingevoerd aan kenteken van 1975 aanvragen, mits dat kan.

Dat gaat niet op bouwjaar, je krijgt gewoon het kenteken wat als eerstvolgende in de serie is waar op dat moment mee gewerkt wordt. In het geval van een 75-er dus een ..-Y.-.. nummer. Mijn 304 gaat dit jaar naar de RDW maar is van 1978. Ik krijg dus zo’n lelijk nieuw nummer en gele platen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Radboud » 01 feb 2019, 18:26

De gele kentekenplaten werden weliswaar begin 1978 geïntroduceerd, maar de combinatie met 2 letters in het midden bleef nog tot 1 oktober 1978 bestaan, dus misschien maak je nog een kans (als uiteraard jouw 304 van vóór 1 oktober 1978 is). Succes!
Radboud
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Radboud » 28 jun 2021, 12:18

Mijn hypothese was te optimistisch: donkerblauwe kentekenplaten alleen toegestaan voor auto’s van vóór (1 januari) 1978.
Radboud
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Mockenrue » 03 jul 2021, 01:37

Voor de APK moet je misschien een geel setje er bij houden, maar wat is nou de kans dat je staande gehouden wordt vanwege blauwe platen op een voertuig van 1978 of 1979 ? Lekker doen, joh.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor RobinHoed » 03 jul 2021, 22:11

Nog nooit aangehouden met mijn blauwe 1982 platen :-)Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Dirk85 » 29 jul 2021, 12:22

Ik heb een 2CV uit de jaren '80. Daarvoor wil ik het bestaande kenteken ook graag nog eens op blauwe platen afgedrukt hebben. ik kan die gemakkelijk met vleugelmoertjes bevestigen en dan één keer in de 2 jaar voor de APK even wijzigen. Helaas heeft de vorige eigenaar de kentekenplaten in het verleden ooit op de hoeken vastgezet. Blauwe kentekenplaten zijn helaas wat kleiner (ben ik al achter.. had er heel enthousiast al een setje van besteld) waardoor ik tegen die gaten in het plaatwerk kijk. Mocht iemand dus nog een tip hebben voor mooie blauwe kentekens op geel-formaat dan hou ik me aanbevolen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Mr.Drexciya » 29 jul 2021, 15:12

De juiste platen hiervoor zouden de iets lichterblauwe platen zijn geweest die eind jaren 70 even als overgangsmodel hebben gefungeerd tussen kleinere donkerblauwe platen ervoor en de grotere gele pre-GAIK platen daarna. Als ik me niet vergis zijn die lichterblauwe platen net zo groot als de gele pre-GAIK platen en kun je daarmee de montagegaatjes maskeren. Ik heb voor mijn oldtimer uit 1977 al eens gezocht naar de grotere lichterblauwe platen maar tot nu toe geen adres kunnen vinden. Blijkbaar wil de RDW die platen niet meer opnieuw op de auto's zien. Of je moet ze in China laten namaken maar dat zal wel alleen per 1000 stuks gaan ;-)

Hier een voorbeeldplaatje van de lichterbaluwe platen:
https://www.flickr.com/photos/citroendy ... 464744380/

De onderste plaat is naar mijn mening het mooist voor een 2CV uit de jaren 80.

Meer discussie hierover:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5607807,page=2
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor dimi_v » 29 jul 2021, 15:51

Eigenlijk zou je op een jaren 80 auto de ouderwetse gele platen moeten schroeven, zoals ze die ook destijds kregen. Die hebben niet dat blauwe logo en net een ander lettertype. Maar die zijn natuurlijk allemaal naar het oud ijzer gegaan....

voorbeeldje:
Afbeelding
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?

Berichtdoor Dirk85 » 30 jul 2021, 10:54

dimi_v schreef:Eigenlijk zou je op een jaren 80 auto de ouderwetse gele platen moeten schroeven, zoals ze die ook destijds kregen. Die hebben niet dat blauwe logo en net een ander lettertype. Maar die zijn natuurlijk allemaal naar het oud ijzer gegaan....



Haha.. eens.. Maar dat zal oom agent wel opvallen.

Zoals hierboven in het topic al aangegeven heb ik ook twee jaar gereden met blauwe platen waarop een modern kenteken stond. Dat valt alleen de kenners op. Inmiddels heeft de 203 dus een 'oud' kenteken en originele blauwe platen (met ingedrukte stempel). Alleen nu detoneert het gele kenteken op de 2CV. Daarom moet daar dus nog een keer blauw op.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten