FF voorstellen / ander blok: Help...

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 19 jun 2018, 10:46

Ik ben een poosje geleden over een J9 gestruikeld die hier als ambulance in Stockholm dienst heeft gedaan sinds 1981. (4 jaar voor ik naar Zweden verhuisde) Het was een van de eerste ambulances die rijdend eerste hulp kon verlenen, kompleet met zuurstof etc. voor die tijd heel modern!
Vorig jaar heeft zij/hij gediend als campertje/woonhuis aan twee jonge (ontechnische) duikinstructeurs in de buurt van Gotenburg en aan het eind van het seizoen zijn ze met 110kph terug naar Stockholm gereden en daar in de tuin van vader en moeder geparkeerd.
Na de winter wou die niet starten...

Goh...

Ik heb haar/hem nu in mijn bezit en kan konstateren dat het blok vast zit, de olie en water doorelkaar op de peilstok. Ik zit wel net in een verbouwing, dus het wordt een herfstproject, maar...
Nu heb ik ervaring van Landrovers Serie II en III benzine, ik kan me niet voorstellen dat de J9 gebouwd is uit een andere filosofi: werkpaard, moet te repareren zijn.
Ik rij al jaren (moderne(re) Peugeots, prima wagens; tijd voor een projekt!
´t Is een schat van een kar, in prima staat: het redden waard!

De zweedse forums zijn schaars, misschien omdat de Peugeots hier schaars zijn, en die worden voor het meeste met speculaties gevuld, niet met ervaringen...
"Nou dat moet wel te doen zijn" en "dat moet je laten doen" niet: "Oh, dat heb ik zo gedaan, dat ging goed (of juist niet...)"

Na wat detectivewerk zit er een XN1P (2l benzine) in met een 4-bak.
Vraag 1: Is die te redden? (Onderdelen, aftermarket, NOS, zoeken?)
Vraag 2:: Als niet, wat kan er in, dat op de bak past? (Of; kan er iets héél anders in wat op de diff past.)
(Er gaan hier geruchten dat de 504 ook de XN1P aan boord heeft. Klopt dat?) Er zijn wat Youtubes over Caterpillar vorkheftrucks te vinden, maar daar houdt het wel op...
En natuurlijk is ALLE info waardevol, moet het er van voren uit, of hijsen door de cabine, waar vind ik werkplaatshandboeken, vriendjes, goeie raad...

Ik heb mijn woonplaats even buiten Uppsala, een tripje naar Frankrijk, mjaa, maar er gaan natuurlijk konstant transporten door heel europa...
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 jun 2018, 17:48

Hoi, het blok en bak kunnen er aan de voorzijde uit. Door stilstaan kan er ook vocht in het blok komen waardoor de peilstok niet fris oogt, maar dat is het meest gunstige scenario.
504 had inderdaad ook dat blok, helaas wel schaars.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 19 jun 2018, 19:28

Zo dus. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 19 jun 2018, 20:55

hallo thijs, klinkt als een mooi project!
het 2.0 benzine blok is het grootste benzine blok wat er in de j7/j9s heeft gezeten. naar mijn idee absoluut het redden waard! en ook goed te doen.
j7/j9 zijn redelijk makkelijk te sleutelen busjes, doordat je redelijk goed bij de motor kan.
daarnaast zijn er nog prima onderderlen te krijgen, een kop kan je laten reviseren, er zijn nog gewoon nieuwe zuigers en cilinderbussen te koop (deze liggen er los in, dus zijn makkelijk zelf te vervangen.

Je zou eerst de kop eraf kunnen trekken en kijken wat je in de kuip hebt. al zou je het blok eruit halen zou je dit toch doen.

alles rond de kop loshalen, klepdeksel en kopbouten los, en dan voorzichtig de kop eraf, beste is om eerst de kop even te draaien, er is namelijk kans dat de cilinder bussen vast plakken aan de koppaking, en als je deze maar een klein stukje optilt, komt koelvloeistof onderin de motor, en nog erger roest kek tussen de afdichting van de cilinder bussen, zodat dit niet meer afdicht. dus eerst de kop een beetje draaien om zo zeker te zijn dat dit niet gebeurd. of bijvoorbeeld de koppakking tegenhouden als de kop eraf getilt word.

je kan natuurlijk ook meteen het blok eruit halen om het grondig aan te pakken, dit door de bumper en alles aan de voorkant eraf te halen, en dan werkt het het beste omeen houten bokje te maken voor om het carterpan (zodat je hem op de randen met boutjes van de carterpan tilt) en een palletwagen te gebruiken om hem zo een beetje op te tillen er eruit rijden. gaat vrij makkelijk.
je moet wel ook eerst de startmotor en stalen plaatjes rond het koppelingshuis loshalen, zodat het vliegwiel uit het kopelingshuis kan.

het 504 blok is vergelijkbaar, maar niet hetzelfde, deze ligt onder een hoek, en heeft een andere aanzuigbuis voor olie, andere carburateur, en volgens mij is de voorplaat ook iets anders. je kan misschien wel van een 504 blok met een gaar j9 blok een werkend j9 blok maken..... dit geld ook voor een j5 benzine blok....


succes ermee!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 19 jun 2018, 21:02

http://maoxiung.free.fr/rayonJ9.html

hier kun je nog wat boeken downloaden,
verder is er een werkplaatshandboekmap, die sommige mensen hebben (ik ook). dit zijn de bladen zoals bartjej7 plaatste. maar heb je vragen stel ze hier gerust!
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 20 jun 2018, 08:46

Oh, wat ben ik blij met jullie reactie!

Het helpte me over de drempel; nu heb ik er zin in!
Zoals ik al schreef, ´tis een werkpaard, moet te repareren zijn, en dat bevestigen jullie hier! Fijn ook BartJ7 dat er (in ieder geval)hoop is wat het vocht aan gaat. En Heerlijk Hendrika met je uitvoerige beschrijving; ´t is prima duidelijk (nu nog) geen vragen, behoorlijk straight forward, lijkt me, en als niet, weet ik nu waar ik terecht kan!

Harstikke bedankt. Nu al!
Ik denk dat ik het blok er gewoon uithaal en dan in alle rust de heleboel reviseren, lijkt me een goeie herfstklus. Dan komen er ook pics.
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 23 jun 2018, 10:21

Zo zag de olie uit mijn j7 eruit. Koelvloeistof was bruin roestig water. De kop heb er niet afgehaald, wel het klep deksel om de mayo te verwijderen. Nieuw filter en nieuwe olie deed wonderen.
Maar zoals gezegd, deze had 6 jaar stilgestaan en van de voorgeschiedenis weet ik verder niets. Motor zat niet vast.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 20 okt 2018, 16:51

Nou,

Een boel gebeurt hier in Zweden. Timmerwerkplaats gebouwd, garage leeg gemaakt van schilder/timmerdingen, opgeruimt, appelwijn gemaakt, en dan nu aan de slag met de J9.

Net zoals jullie zeiden, hij kan er aan de voorkant uit. Alles los nu, een karretje gemaakt en mijn buur kan met z´n forklifttraktor wel even helpen.

Maar...
Het blok zit met 3 m10 insexbouten aan de bak, een boven op, en een aan elke kant beneden(de startmoter zit met 2 m6 een boven, een onder) Ik heb van alles geprobeerd, maar ik kom er met m´n handen, of met het gereedschap NIET bij. De bovenste is natuurlijk geen probleem, het is wel even frutten, maar die kreeg ik wel los, maar dan zit er van onderen een m10 en een m6 aan de driverside, en een m10 aan de pass-side.

Heb ik een geheim luikje gemist? Is dit een zaak voor een "franse sleutel" ipv een engelse? (flauw, sorry)
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 20 okt 2018, 17:16

Oei, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil mijn koppeling vervangen maar dan is dit dus wel een dingetje.
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 20 okt 2018, 17:45

Mja, dat kan ik me voorstellen...

Hendrika schreef "je moet wel ook eerst de startmotor en stalen plaatjes rond het koppelingshuis loshalen, zodat het vliegwiel uit het kopelingshuis kan."
De plaatjes kan ik wel bij, die zitten met m11 er van voren in, maar die insexbouten komen van achteren...
...Henrika... Hoe dee je dat..?
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 20 okt 2018, 22:11

dus je krijgt de startmotor niet los of de m10 bouten niet los?

Over het algemeen heb ik een zeer uitgebreide doppenset waar ik inbus bitjes gebruik aan een verlengstuk (of soms meerdere) en een ratel.
De onderste bout van de startmotor heb ik wel eens losgehaald met meerdere verlengstukken tot de ratel achter de aandrijfassen naar beneden stak.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 21 okt 2018, 08:56

Ha!

Dank je H!
Dan ben ik dus niet helemaal op de verkeerde manier bezig! Gelukkig!
Met verlengstukjes kwam ik zover (met wat zweren) dat de 10 een konstruktie had waar ik wel -bijna- aan draaien kon, maar omdat de bout er achteruit uit moet kwam m´n konstruktie vast te zitten tegen de bak. Bah.
Ik ga naar de winkel om (nog meer) gereedschap te kopen.
Heb jij het eruit gekregen, moet ik het ook kunnen!

Een laatste desperate gedachte is een gat in de vloer te maken om een hand door te krijgen, maar dat zou zonde zijn, en de jongens (meisjes) vroeger hebben toch ook gewoon een startmoter kunnen vervangen zonder ALLES uit elkaar te moeten halen...?

Naar de winkel!
Ik laat het horen.

Dan kan Bart misschien ook z´n koppeling vervangen...
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 21 okt 2018, 09:10

Ik ga een dezer dagen eens onder de bus kruipen om te zien of het lukt. Probeer ik ook een foto van te maken ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor hendrika » 21 okt 2018, 10:07

ik heb het meerdere malen gedaan op de grond en op een brug.

het is gewoon even gepiel met de juiste verlengstukken. met een standaard inbussleuteltje is het in sowiezo een drama :mrgreen:

wees blij met je benzine motor. de diesel startmotor heeft 4 boutjes :mrgreen:
ik heb wel eens gehoord dat mensen een klepje in de vloerplaat maakten om de (diesel) startmotor los te kunnen maken. ik heb het overwogen maar met de benzine startmotor is het nog best te doen....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor Am en Es » 21 okt 2018, 10:13

Hallo,
Ik heb laatst ook mijn startmotor moeten vervangen, en inderdaad zoals Hendrika schreef, met alle verlengstukken moet je er wel bij kunnen komen. Volgens mij zat er ergens een opening in de buurt waar je met 2 vingers de dop kan positioneren. Maar gepruts is het wel. :D Succes!
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 21 okt 2018, 16:06

Jongens! (Meisjes)

Is er een meer bevredigend geluid dan het "knack" van een boutje dat jarenlang vast gezeten heeft, en eindelijk gehoorzaamt aan de sleutelaar?

Na een bezoek aan onze gereedschapswinkel heb ik gruis van onder het busje weggeharkt zodat ik wat meer ruimte voor mijn armen kreeg, en jahoor, met wat gefrunnik en ge-emmer lieten ze de een na de ander los! (Ik heb nooit geweten dat ik me in zulke bochten kon wringen als je onder een voertuig ligt.
De samenvatting van Hendrika, klopt helemaal! "Het blok van de bak losschroeven, en dan op een karretje naar voren d´r uit!"
Ik zal het ook daarbij laten, zodat een volgende het niet al bij voorbaat opgeeft: Het is de moeite waard, (en wat belangrijker is: Het is prima te doen!)

Bart: koppeling vervangen? Fluitje van een cent

Nu hangt ze aan de as van het vliegwiel, de voorste balk hangt losjes in z´n boutjes, en voor zover ik kan zien is al het andere, snoertjes en slangetjes, etc ook los (en opgemerkt), volgend weekend "schuiven" we haar de garage in.

Dank voor de Heja, heja solidariteit!

Er zullen wel meer vragen komen :-)

/t
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 16:11

Nou, het blok is er uit!

Vriendje van me, kwam gisteren met de "vorkheftrucktrekker" en ja hoor, zo dr uit, en de garage in. Vanochtend (ik moest gisteravond naar de winkel om boutjes enzo aan te schaffen) heb ik het blok in het statief gemonteerd, en stukje bij beetje de dingen eraf. (Vliegwiel en koppelingsplaat ging goed, Bart!)
Waterpomp en wat erbij hoort (draait prima) losgehaald.
Carborateur eerst los, maar ik heb ´m aan de kop vast laten zitten want dan hoeft het "ontstekingsrotor-ding" niet los of verstelt, ik hoop de timing te kunnen bewaren...
De kap van de kamketting eraf, zag er goed uit. Ik was een tijdje bang dat de ketting eraf was en (dus) de heleboel aan gort zou zijn, maar ´t ziet er goed uit.

Het verdeelstuk van de uitlaat (uitlaatspruitstuk zegt google translate)eraf; dat bleek ooit es gelast, en viel dan maar in twee stuken in mijn handen...
Weet iemand waar ik een nieuwe kan krijgen? Heeft iemand een over? Ik hou me aanbevolen voor alle goede tips!

De bougies er uit (drie keurig schone, en een (eerste cilinder) heel vies en gebrand) (heb overigens een mooi stuk gereedschap gebouwd, laaaaange bougies!) De kap van de kop er af, de "kleppenstootrails" eraf, keurig rechte kleppenstootstangen (?) en toen met een houten hamer een klapje(s) aan de achterzijkant (bedankt voor de tip Hendrika!) van de kop en ze draaide zo los.
En toen kon je het gaan zien...
Alle zuigers vol met troep/roest (de 1 en de 4 het meest, maar die staan laag), de onderkant van de kop ook behoorlijk wat roest, het ziet eruit alsof ze gewoon en hoop vocht in haar systeem heeft gehad en toen een jaar erover heen gegaan...
Nu staat ze met een behoorlijke slok diesel in elke zuiger, het egrste roest/troep eruit gevist en heel voorzichtig de zuigerwanden gepoetst, en nu wou ik er wat tijd overheen laten gaan...

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is; ik heb al 30 jaar niet in het nederlands gesleuteld, een "exhaust manifold" is een "grenrör" in het Zweeds, google translate is hier en daar wel hulpgevend en zo zullen er af en toe wel meer rare termen opduiken.
Ik heb ooit is geleerd dat je pas mag zeggen dat je een taal vloeiend beheerst als je al het keukengereedschap kunt naamgeven, het zelfde geldt wel een beetje voor autosleutelen en de namen van onderdelen...

Ik ga ook es kijken hoe ik de pix uit m´n telefoon op een url kan leggen, dan kunnen jullie er ook naar kijken...

...er komt een vervolg...
/thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 04 nov 2018, 16:38

Goed bezig! Uitlaatspruitstuk is wel de juiste naam :)

Als je Tapatalk als forum app op je mobiel gebruikt, kun heel makkelijk de foto's toevoegen.

Ik ga binnenkort ook maar eens beginnen met het blok en daarna de bak eruit te halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 18:16

Ah! Dank!
Afbeelding
Kijk, alles los, de trekker is onder weg...




Thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 18:23

Afbeelding
Op het statief...


Thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 18:25

Afbeelding
Spruitstuk ...


Thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 18:28

Afbeelding
Kop...


Thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 04 nov 2018, 18:33

Kop op tafel,
Voeten op de grond...Afbeelding

...zucht...
Diesel d’r in... Geduld...


Thijs
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor BartjeJ7 » 12 nov 2018, 14:59

Je kan er lekker mee aan de slag zo!
Inmiddels heb ik het blok ook uit de wagen. Zelfde probleem: ik moest ook naar de winkel voor een extra verlengstuk [FACE WITH TEARS OF JOY] om de bout onder de startmotor los te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: FF voorstellen / ander blok: Help...

Berichtdoor ThijsW » 12 nov 2018, 20:21

:-)

Van´t weekend nog een stuk gereedschap gemaakt: een vierkantsleutel om de olie uit de pan te kunnen tappen... :-)

(Nou ja, olie... Eerst kwam er vijf liter water uit en toen nog een scheutje majonaise...)
De diesel is in twee zuigers weggezakt, de andere twee staan nog vol.

Wordt een leuke kerstvakantie...
ThijsW
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 jun 2018, 19:24
Woonplaats: Skogstibble (SE)

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten