Camperramen inbouwen

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Camperramen inbouwen

Berichtdoor fnolden » 10 okt 2018, 11:59

Nu mijn motor weer als een zonnetje draait - helaas niet helemaal zelf kunnen doen - na een nieuwe carburateur, afstellen kleppen, nieuwe klepdekselpakking en wat andere rubbers, ben ik naar het volgende aan het kijken. Ik wil graag in mijn achterdeel de drie raampjes die daar zitten vervangen door “echte” camperramen, zoals https://www.dewitschijndel.nl/dometic-s4-schuifraam-500-x-450-mm/.
Heeft iemand ervaring deze te vervangen rekening houdend dat het interieur niet te veel onder de vervanging mag leiden?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor hendrika » 11 okt 2018, 10:05

ik heb er geen ervaring mee, maar wat voor ramen heb je nu dan?
ik ben eventueel nog wel op zoek naar ramen....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor bartvanz » 11 okt 2018, 10:51

Hoi

Ik heb gewone ruiten laten inbouwen bij quicar in Schiedam. Kunnen niet open.

Prijs was ongeveer €110 per ruit als ik mij kan herinneren.

Zou graag een foto willen plaatsen voor je maar die optie heb ik niet
bartvanz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 dec 2016, 23:43

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor Jeetje » 11 okt 2018, 11:35

Het is inderdaad de vraag hoe je ruiten er nu uitzien...

Heb je een fotootje van je bus waar de ramen op te zien zijn?

Caravan- en camperramen zijn -mits je de goede maat vindt en een beetje handig bent- best eenvoudig in te bouwen. Enige aanpassingen aan het binnenwerk is vaak niet te voorkomen.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor fnolden » 11 okt 2018, 13:42

Ik heb er ramen in zitten, maar dat is een niet standaard gesloten raam en twee zogenaamde caravan raampjes van meer dan 20 jaar geleden. Er is niets echt standaard volgens mij aan deze ramen.
Ik zou graag gecombineerde hor/rolgordijn ramen willen monteren, zoals de Dometic ramen. Twee fotootjes van de ramen die ik nu heb:

Afbeelding is een groot raam van ongeveer 100cm bij 58cm
Afbeelding zijn twee kleinere raampjes van 52cm x 44cm

Ben idd bang dat er iets schade aan interieur zal ontstaat als de maten niet gelijk zijn te vinden - en dat is niet gemakkelijk.
Weet iemand mogelijk een bedrijf dat dit soort ramen kan monteren?
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor Am en Es » 11 okt 2018, 14:10

Het is niet heel erg moeilijk om camper /caravan ramen te plaatsen.
Het klemt als het ware om het plaatwerk. Alleen moet je het gat wat je hebt of gaat maken wel precies goed zijn. Dus 10 keer meten en zeker weten voor je gaat zagen/slijpen.
In dit geval heb je dus al gaten, en ramen heb heb je in veel maten.
En het nadeel van een camper raam is dat deze aan de binnenkant dus ook net zoveel overlapt als de buitenkant. Dus dat gaat dan wel te koste van het interieur. Ik zie net op de foto met het grote raam dat het lijkt of de schuifdeur over het raam gaat? Als dat zo is kan je daar niet zomaar een camper raam inzetten.
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor Jeetje » 11 okt 2018, 14:38

Ik geloof niet dat je een schuifraam zult vinden dat de afmetingen heeft van het grote vaste raam dat je hebt aan de rechterkant (achter de schuifdeur). De vraag rijst bovendien dat áls je al een schuifraam vindt (en ik neem aan dat dat de reden is dat je schuifraam wilt) in de grootte van die ruit je dan de deur nog open zult kunnen schuiven. Ook (moderne) 'schuif-caravanramen' liggen -vaak- deels op de carrosserie (of steken iets uit als je het anders wilt formuleren) en ik vrees dat die zo ver uitsteekt dat de deur er niet overheen zal gaan passen. Van die ouderwetse schuiframen met aluminium rand passen wellicht wel want die vallen meer naar binnen...

Ik heb wel een aantal J7-campers gezien die een klapraam in de schuifdeur hadden. Dat kan natuurlijk ook.

Bij mijn J7 (originele fabriekscamper) is er een klein caravanraam ingebouwd dat zo groot is dat de deur -als deze volledig opengeschoven wordt- het raam nog steeds niet raakt:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor fnolden » 12 okt 2018, 09:09

Ai, daar had ik nog niet aan gedacht betreffende het raam dat achter de deur zit. Daar gaat zeker geen uitstekend raam op passen.
Die anderen ga ik dan nog even in detail naar kijken... Het zagen aan de binnenkant zie ik meeste tegen op.
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor bartvanz » 12 okt 2018, 10:39

De ramen die ik heb laten plaatsen zijn hetzelfde als degene die jij nu hebt denk ik. Ze vallen precies in de uitsparingen/sponning van het plaatwerk van de bus. Ik ben er zeer blij mee, het geeft veel licht en het ziet er naar mijn mening strak uit uit.

Waarom wil je eigenlijk andere ramen/ramen met hor? Ik zie de toegevoegde waarde niet zo. Voor frisse lucht overdag zet ik mijn schuifdeur/frietklep open. ‘s Nachts staat het dakluik open.
bartvanz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 dec 2016, 23:43

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor hendrika » 14 okt 2018, 21:30

Wij hebben nu een redelijk groot plastic camper/caravan raam wat open kan schuiven. Dit vinden we super fijn, op de camping maar ook tijdens het rijden in warme oorden. (Dan gaan alle ramen en het dakraam open). Daarnaast komt er een hoop licht binnen dat is inderdaad fijn.

Ik vind het alleen een beetje lelijk en hij begin al een beetje haarscheurtjes krijgen. Liefst heb ik een echt raam wat ook zo mooi open kan. maar die heb ik nog niet gevonden (zonder dat het naar binnen loopt met een regenbuitje).

@ bartvanz kom je uit de buurt? wij zitten in delft.
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: Camperramen inbouwen

Berichtdoor fnolden » 15 okt 2018, 16:50

Het is idd zoals Hendrika aangeeft voor het openzetten van de ramen tijdens het rijden. Momenteel schuiven we de 2 kleine caravanraampjes er gewoon uit, maar dan moet je bij elke stop waar je uit de buurt van de wagen bent, alles telkens dichtschuiven. Allemaal te doen, maar daar zocht ik een nieuw raam wat kon openschuiven. Ik kijk wel of het achterraam kan worden vervangen...
fnolden
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 13 jun 2018, 18:27


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten