door e de grood » 25 dec 2018, 15:39
Online gevonden voor 25 euro. Nu de zaak gedemonteerd: centrale as-moer al vast lossen als de wagen nog op zijn wielen staat, onderste fuséemoer er af, onderkant schijf steunen op blok of krik, flinke tik op ophangdriehoek die dan naar beneden valt, as-moer er af, hele voorpoot met alles er op en er aan naar voren van de as wegtrekken en links opzij hangen, ev. met draad. De as ligt nu vrij en verleg je zo ver mogelijk van de veerpoot af; ondersteun met een blok hout. Het lagerhuis waar de nieuwe ring op moet komen ligt nu geheel vrij: je kunt de as verdraaien om overal bij te komen.
NB: bij ging het om rechts met als groot voordeel dat de je je om de as geen zorgen hoeft te maken; hij wordt vast gehouden door het vast gemonteerde tussen-scharnier; dus geen problemen met versnellingsbakolie; dat is anders als je links demonteert!
Oppervlak lagerhuis goed ontroesten, mooi glad schuren. De ring past net niet en dat is maar goed ook want hij moet uiteindelijk klemmen. Ring heb ik ong. een half uur in een voorverwarmde keuken-oven gelegd, op 250 gr. Daarna schoof ik hem met de waterpomptang met gemak over het lagerhuis; na afkoelen moervast. Kijk wel nog even bij de andere kant of je voldoende diep zit. Alles weer terug monteren. De operatie viel mij reuze mee.
Wel belangrijki.v.m. keuring: lampje ABS bleef als maar branden en dat vinden ze daar niet leuk.
Onderwerp gesloten, wat mij betreft.