Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16 etc

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16 etc

Berichtdoor EJH405 » 26 aug 2018, 09:43

De Bosch ABS werkt een stuk betrouwbaarder dan de Bendix toch?
Ze hebben helaas verschillende sensoren en wielassen nodig, dus ombouwen is een boel werk. Door een stukje elektronica te ontwikkelen die gaat tussen Bendix sensoren en Bosch ABS unit, zou het niet nodig zijn om de assen + sensoren te vervangen. Dan hoeft men enkel de pomp te vervangen en de leidingen er naartoe passend maken.
Zou er onder Mi16 fase 1 bezitters serieuze interesse zijn voor zulke electronica? Dan wil ik die wel ontwikkelen..
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor Robert_Eefting » 26 aug 2018, 10:32

Klinkt natuurlijk interesant, want ook voor de toekomst worden deze onderdelen niet meer gemaakt. Het houd een keer op.

Maar het ABS Bendix systeem heeft ook geen normale rembekrachtiger en hoofdrempomp. Dit is allemaal anders en werkt samen met de ABS rempomp. Voor het Bosch systeem is er wel weer een normale rembekrachtiger en hoofdrempomp nodig.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EJH405 » 26 aug 2018, 13:11

Kun je iets meer vertellen over hoe die onderdelen samenwerken? Uit de servicemanual van de Bendix ABS kan ik dat niet echt halen. Dit is een vraag puur uit technische belangstelling.

Wat zou er mis gaan als men domweg de Bendix pomp door de Bosch pomp vervangt en ervoor zorgt dat de Bosch electronica happy is met de signalen van de wielen?

Zelf heb ik een 405 break met zo'n beetje alle denkbare opties (automaat,CC,leer,clima,etc) maar geen ABS, en dat zou toch wel fijn zijn voor een daily driver. Ik zou uiteraard de Bosch ABS willen inbouwen. Echter het aanbod van assen voor met tandringen voor het Bendix-systeem is een stuk groter is vanwege de vele Mi16-hobbyisten. Maargoed ik geloof niet dat veel mensen dit probleem / deze tik hebben.. :lol:
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor Robert_Eefting » 26 aug 2018, 21:23

Ik heb een systeem dat geen rembekrachtiger heeft. Het bendix systeem heeft een gecombineerde abs/pomp unit dat ook de druk verzorgt voor het remsysteem. De pomp geeft druk naar de remunit, deze zit op de plek waar normaal de rembekrachtiger/ hoofdrempomp zit. De remunit verdeeld het dan naar de wielen. Het reservoir zit er bovenop bevestigd.

Het remt ook anders als een auto met normaal remsysteem. Je moet er even aan wennen.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EJH405 » 27 aug 2018, 00:29

Inderdaad nu je het zegt zie ik het in de parts-catalogi, als ik het goed begrijp zijn de volgende ABS systemen geleverd op de 405:
* 405 fase 1 Mi16: "ABR integral", Bendix abs- en remsysteem zijn in elkaar geintegreerd, rembekrachtiger vervangen door een pomp, systeem bevat een stuk of 5 ecu's. Ohmyg*d wat is dit systeem complex!
* 405 fase 1 Japan: vroege versie van het Bosch 2E systeem
* 405 fase 2 Mi16: "ABR additional", gewone rembekrachtiger en dezelfde Bendix abs-pomp als in de fase 1, losse ecu
* 405 fase 2 overig: "ABS additional", gewone rembekrachtiger en Bosch 2E abs-pomp, ecu geïntegreerd in de pomp

In de fase 1 ga je de Bendix abs-pomp niet kunnen vervangen door een Bosch, want dan is de electronica van het gehele remsysteem ontregeld.
In de fase 2 ga je de Bendix abs-pomp waarschijnlijk wel kunnen vervangen door een Bosch, maar ik verwacht dat er in een fase2 weinig problemen zijn met de Bendix pomp omdat het systeem zo versimpeld is?

Op de franse wikipedia staat dat Bendix aanvankelijk ABS ontwikkeld had. Bosch nam een belang van 50% in Bendix en lanceerde daarna zijn eigen systeem. Vervolgens weigerde Bosch volumes te leveren aan franse automakers ten gunste van duitse automakers. En toen is er toch maar een Bendix systeem uitontwikkeld voor de franse markt.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A8me_anti-blocage_des_roues

Verder zag ik dat in geval van ABS/ABR altijd een iets grotere rembekrachtiger gemonteerd zit dan zonder ABS.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor Martijn » 27 aug 2018, 06:36

Als ik hiermee ook van die Bendix in mijn twee 605-en uit 1990 af kan komen dan heb ik zeker interesse !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor borntobewild » 27 aug 2018, 12:10

Een manier om voor de fase II andere wiel sensoren te monteren zou zeker interessant zijn.
www.peugeot405club.nl Voor de 405 liefhebber
Afbeelding
Avatar gebruiker
borntobewild
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 jun 2005, 15:33
Woonplaats: Utrecht

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EJH405 » 27 aug 2018, 19:38

Mijn idee is om de wielassemn en sensoren van het Bendix systeem gewoon te laten zitten en het elektrische signaal dat eruit komt zodanig om te vormen dat een Bosch 2E unit ze snapt.
@Borntobewild : is dat interessant? Of zou je juist het omgekeerde willen, dus Bosch sensoren aan een Bendix abs-systeem?
@Martijn : heeft de 605 uit 1990 een normale rembekrachtiger of dat complexe geintegreerde systeem?

Groet, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EH Autoservice » 28 aug 2018, 12:12

Bendix IS net zo betrouwbaar als Bosch , en regelt feitelijk zelfs sneller als Bosch , vanwege het feit dat deze 90 tanden heeft tegenover Bosch 29 .........
Sensoren zijn identiek en uitwisselbaar , namelijk inductieve sensoren .
En een Bosch abs systeem draait ook gewoon op de Bendix 90 tanden assen / sensoren .
Heb ik al eens omgebouwd .
De uitzondering bij Bendix IS het eerste systeem met de hogedruk pomp en voorraadbol , dát is wel een storing gevoelig systeem !

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor Martijn » 29 aug 2018, 07:19

EH Autoservice schreef:Bendix IS net zo betrouwbaar als Bosch , en regelt feitelijk zelfs sneller als Bosch , vanwege het feit dat deze 90 tanden heeft tegenover Bosch 29 .........
Sensoren zijn identiek en uitwisselbaar , namelijk inductieve sensoren .
En een Bosch abs systeem draait ook gewoon op de Bendix 90 tanden assen / sensoren .
Heb ik al eens omgebouwd .
De uitzondering bij Bendix IS het eerste systeem met de hogedruk pomp en voorraadbol , dát is wel een storing gevoelig systeem !

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk

Precies dat systeem met die bol zit in twee van mijn 605’s, die daarop stil staan want kapot en geen onderdelen meer !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EH Autoservice » 29 aug 2018, 10:33

En daar heb ik precies nog een en ander van liggen [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor borntobewild » 29 aug 2018, 12:40

EJH405 schreef:@Borntobewild : is dat interessant? Of zou je juist het omgekeerde willen, dus Bosch sensoren aan een Bendix abs-systeem?

nee niet het omgedraaide :D
Maar omdat de sensoren zo lastig te krijgen zijn. Maar misschien moet bij mij wel gewoon de bekabeling vervangen worden om de terugkomende problemen op te lossen. Heb regel matig sensor storingen, dan weer met heet weer, dan weer met koud weer, dan weer met regen.
Daartussen in, geen probleem :D En meestal is een 2de keer starten na zeg 5 minuten ook voldoende om de storing op te lossen.
www.peugeot405club.nl Voor de 405 liefhebber
Afbeelding
Avatar gebruiker
borntobewild
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 jun 2005, 15:33
Woonplaats: Utrecht

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor Robert_Eefting » 29 aug 2018, 21:17

Is het misschien te reviseren zo’n pomp/bol?
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EJH405 » 31 aug 2018, 00:11

EH Autoservice schreef:Bendix IS net zo betrouwbaar als Bosch , en regelt feitelijk zelfs sneller als Bosch , vanwege het feit dat deze 90 tanden heeft tegenover Bosch 29 .........
Sensoren zijn identiek en uitwisselbaar , namelijk inductieve sensoren .
En een Bosch abs systeem draait ook gewoon op de Bendix 90 tanden assen / sensoren .
Heb ik al eens omgebouwd .


Dat is koel! Dank voor het delen van die ervaring! Heb jij ook een mening over storingsgevoeligheid van Bosch of Bendix sensoren? Ivm vervuiling bij gebruik op de normale weg?

Is het misschien te reviseren zo’n pomp/bol?


Geen idee, maar zeer waarschijnlijk komt hetzelfde euvel voor in de Citroen BX 1.9 GTI 16v en dergelijke, in ieder geval heeft die 90-tands ABS-ringen.
Die bol doet me denken aan een veerbol van Citroen. Dus ze weten er vast wel raad mee op een Citroen-forum! Of gewoon bij EH ophalen.. ;)
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EH Autoservice » 31 aug 2018, 13:06

Sensoren gaan haast nooit stuk .....
Nagenoeg altijd een kabelbreuk tussen sensor en de stekker die er aan zit .
Logisch ook , want die kabel "knikt" élke veerbeweging !
Natuurlijk wordt bij een dergelijke kabelbreuk wél de complete sensor vervangen , repareren van de kabel aan een sensor valt niet mee , dat werkt maar even .
Overigens heb ik wel met succes al stekkers aan sensoren vernieuwd .
Junior power timer stekkers , in de volksmond "Bosch stekkers" zijn makkelijk en betaalbaar verkrijgbaar , dus vaak wel de moeite om te vervangen .........

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Animo-check: Conversie ABS Bendix -> Bosch voor 405 Mi16

Berichtdoor EJH405 » 31 aug 2018, 20:26

repareren van de kabel aan een sensor valt niet mee , dat werkt maar even .


Dát klinkt als een uitdaging! Als je een stukke sensor hebt wil ik het wel eens proberen.
En dan zal ik zo'n lang mogelijk stuk van de kabel vervangen door een soort kabel die het ook volhoudt in een robot-arm.
De zwarte Bosch junior stekkers heb ik onlangs ook gevonden. Nu nog in groen, bruin, blauw, etc. :)

Gr, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron