door Frisian » 08 jun 2018, 11:49
Beste Allen,
Het is een tijdje stil geweest vanuit mijn kant.
Helaas niet echt verder gekomen met de geschiedenis van de auto, ook niet met de auto zelf overigens.
Echter ben ik zeer tevreden over wat ik bijgeleerd heb via dit forum:
- Het originele Nederlandse kenteken
- Originele documentatie via Delcampe
- Foto's van de dealer waar de auto nieuw geleverd is
De Peugeot 190 S heeft mij afgelopen jaar nogal wat hoofdbrekens gekost. in 2017 had ik mij ingeschreven voor meerdere rally's waaronder ook weekend rally's en heb ik geen van allen kunnen uitrijden, door gebrek aan vermogen of het zelfs maar starten van de auto.
Het vinden van het probleem is moeilijk gebleken en de oorzaak is uiteindelijk niet gevonden. Wat hebben we wel gedaan:
- De hele motor is uit de auto geweest
- De motor is uitelkaar geweest en allemaal volgens fabrieksinstellingen opnieuw opgebouwd
- De carburateur is helemaal gereviseerd en opnieuw afgesteld
- Ontstekking is op 3 werkend geweest:
1. Met magneten zonder bobine
2. Met contactpuntjes en bobine
3. Elektronische ontsteking zonder contact puntjes met bobine.
Uiteindelijk is de auto op de rollentestbank opnieuw afgesteld en vermogen gemeten met 12,6 volledige PK's is het motortje weer kerngezond en optimaal afgesteld. Armer dan origineel maar dit gaf het beste resultaat en we zijn terug bij contactpuntjes en de bobine omdat hij hierop verreweg het beste loopt.
Dit weekend staat de eerste korte rally weer op het programma Vroem in Joure. We duimen dat het foutloos gaat lopen en we dit rally seizoen weer kunnen genieten van de Peugeot. Want afgelopen jaar heeft onze relatie een dieptepunt bereikt.
verzorger van:
Peugeot 190 S Camionnette Tolee uit 1929
Volkswagen Golf Cabriolet 1.8i 1994
Mazda 323 P LX 1.3i 1997
BMW 420Da High Executive M-Sport