door hendrika » 23 jun 2018, 12:00
de acceleratiepomp geeft een extra dot gas als je van weinig gas naar veel gaat. in het huisje waar het heveltje van de acceleratiepomp zit zit een membraam, deze willen nog wel eens scheuren.
een typisch gevalletje van niet werkende acceleratiepomp is als je met een klein beetje gas geven of met een beetje doserend gas geven wel op toeren komt.
bij een carburateur komt het allemaal erg nauw. goed schoonmaken is nooit een overbodige luxe. een manier om stelschroeven weer op dezelfde stand terug te krijgen is helemaal indraaien, en tellen hoeveel slagen je indraaid. dan demonteren, bij monteren weer helemaal indraaien en zelfde aantal uitdraaien....
er zijn revisiesetjes te krijgen voor de carburateurs.
een beurtje geven kan sowieso geen kwaad. denk aan bougies, bougiekabels, contactpuntjes (als je die hebt), olie en filters. soms heb je verlengstukjes op de bougies met een plastic omhulsel, als dit plastic verteerd of gescheurd is kan dit ook probelemen veroorzaken. met slechte bougiekabels of verlengbuisjes, wil de vonk soms makkelijker overslaan naar een onderdeel van het blok aan de buitenkant dan over de (natte) contactjes van de bougie.