Kosten oldtimer

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kosten oldtimer

Berichtdoor RobinHoed » 18 jun 2018, 20:41

Café des Sports mag over dom zinnige dingen gaan toch? :lol:

Over een maand is het al weer een jaar gelden dat ik mijn 1e oldtimer kocht.
Tijd vliegt werkelijk voorbij ….

Waar ik een jaar gelden nog gelachen had bij het idee dat ik zelf ooit iets technisch zou doen met mijn 2 linkerhanden :roll:
Zou ik nou niet wakker liggen van vervanging motorophangrubbers of remschoenen. Er is dus hoop dat mijn inmiddels anderhalve linkerhand het komende jaar in 1 rechterhand veranderd.

Mijn voornemen om een logboek qua onderhoud, gereden ritjes, benzine kosten, algemene kosten bij te houden is vanaf dag 1 al behoorlijk kansloos.
Dus vandaag maar eens aan een kostenoverzicht begonnen en dat was dus even schikken :shock:

Omdat ik 2 linkerhanden heb, heb ik flink moeten investeren in fatsoenlijk gereedschap. Had vrijwel niets en wat ik had was slecht. 1 keer draaien op een vastzittende schroef op de 203 en me schroevendraaier profiel was weg. Geen bougie sleutel, geen fatsoenlijke krik, geen goede ratel, geen proeflampje, etc etc. dus die kosten vind ik nog meevallen. Als ik dit alles achterwegen laat nog steeds schrikken.

Meer dan 2 uur bezig met het uitzoeken van kosten aan onderhoud, onderdelen, olie & smeermiddelen, stalling, verzekering, pechhulp, clublidmaatschap (KNAP & APH) en kwam op een totaal bedrag waar je bijna stijl van achterover slaat.

Zal de bedragen achterwegen laten, maar zit nu inclusief aanschaf wagen op 11 euro per kilometer :wink:
Meer mensen die dit soort kosten bijhouden?

Om een realistisch beeld te gaan krijgen denk ik dat ik onderscheid moet gaan maken in wat er daadwerkelijk gebruikt is en wat op voorraad staat.
Nu een totaal plaatje. Zo heb ik veel dingen gekocht, maar nog niet in de auto gestoken (Bv motorolie, cardanolie, bobine, reserve versnellingsbak etc)

Dus benieuwd wat andere mensen zoal bijhouden qua kosten.
En of er nog tips zijn ....

Bedoel reken nu KNAC mee met pechhulp, maar deze zit ook op mijn moderne auto.
Zou kosten dus moeten halveren. Zelfde voor bv aangeschafte detailing products, heb niet alles verbruikt voor een poets beurt

Alles bij elkaar blijft echter even schrikken :lol:
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor 403diesel » 18 jun 2018, 22:25

Een goede bekende houdt ook de kosten van zijn klassiekers bij en hij heeft me eens verteld dat hij op ongeveer 2 euro per kilomerter uitkwam inclusief de restauratie die ik een jaar of 5 geleden heb uitgevoerd. De beste manier om de kilometerprijs naar beneden te krijgen is.... rijden! Kilometers maken.
Met een oudere auto die goed wordt bijgehouden valt het qua onderhoud meestal wel mee. Is er achterstallig onderhoud dan tikt het aan. Maar dat is met een moderne auto ook. Nadeel van een oudere is dat ze wat meer onderhoud nodig hebben en dat onderdelen lastiger te krijgen zijn, dus vaak iets duurder. Banden kan bijvoorbeeld zoiets zijn. Voor 1 Michelin xzx heb je 4 banden in een gangbare maar van een kleine moderne auto.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor RobinHoed » 18 jun 2018, 23:45

Heb inderdaad 2 Michelin xzx gekocht dit jaar :oops:

Begrijp me niet verkeerd, het zijn de kosten meer dan waard.
Weet nu al dat ik deze auto nooit meer weg ga doen.

Maar je hebt een goede tip, moet inderdaad veel kilometers gaan maken.
Gelukkig gaan de APH en 404 evenementen daarbij helpen de komende maanden.
En voor een anti roest behandeling in Tiel moet ik ook de nodige km's maken gelukkig :lol:

Zal eens een soort gelijk kosten plaatje gaan maken met de 3008 en zijn THP problemen om het in perspectief te zetten
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor beeperhorrie » 19 jun 2018, 08:33

Ik denk dat je zo'n auto ook niet als vervoersmiddel moet benaderen. Kosten per kilometer geeft altijd aan dat je beter af bent met een tien jaar oude Suzuki.
In mijn vriendenkring zitten genoeg mensen die maar een paar honderd kilometer per jaar rijden maar de hobby ook gewoon zien in het sleutelen en poetsen aan de wagen. Als die bij het opknappen zouden gaan kijken naar kosten per kilometer komen ze nog veel hoger uit.
Geniet er gewoon van en bedenk dat postzegel verzamelaars ook niet kijken naar de kilometerkosten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor RobinHoed » 19 jun 2018, 09:43

beeperhorrie schreef:Ik denk dat je zo'n auto ook niet als vervoersmiddel moet benaderen.


Dat begrijp ik ook zeker, vandaar de knipoog.
Het zegt ook niets omdat ik 100km gereden kan hebben of 1000km. Was meer om aan te geven dat het bedrag aanzienlijk was.

Ben meer zoekende welke kosten wel / niet bij de auto horen en hoe dit alles bij te houden. Denk hierbij ook aan taxatie voor de verzekering. Verzekerde bedrag ligt nu aardig dicht bij de aanschafprijs, dus niet echt realistisch meer in de tussentijd.
Zeker als je dingen zelf doet zit er ook een tijdsaspect aanvast zonder dat hier echte kosten aan verbonden zijn. Deze probeer ik met foto’s vast te leggen. Daarnaast leuk voor me zelf om te zien hoe snel je dingen oppakt en hoe heel veel kleine dingen / klusjes bij elkaar toch resultaat laat zien als is dit heel geleidelijk.

Zit nu ook te denken aan meer bij houden wat er gereden wordt qua tochtjes. Om er een complete verhaal van te maken
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor Gilletti » 19 jun 2018, 14:38

Ik houd de kosten niet bij. Expres niet.

Een hobby kost geld. 8)
Als ik alles bij elkaar op ga tellen wat ik de afgelopen 20 jaar aan auto's heb uitgegeven, dan had ik daarvan een substantieel deel op mijn hypotheek kunnen aflossen...
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor Michael » 19 jun 2018, 21:12

reken niet per km maar per seconde plezier ........
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor pauldevries » 20 jun 2018, 09:06

haha ik heb hier een gti staan die zit momenteel op 4800 euro per km 8) 8)

(heb vanaf aanschaf en restauratie letterlijk nog geen kilometer gereden) :lol: :lol:
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor RobinHoed » 20 jun 2018, 09:28

Michael schreef:reken niet per km maar per seconde plezier ........
Ga ik doen.

Heb je zelfs metertjes voor :-)

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Kosten oldtimer

Berichtdoor RobinHoed » 20 jun 2018, 09:31

Maar goed vergeet even de opmerking prijs per kilometer.

Kwam meer van de verzekering / taxateur dat ik goed moest bijhouden wat er geïnvesteerd werd in de auto en wat er zoal aan gebeurd.

Die laatste is makkelijk heb mijn blog op dit forum en de auto heeft een FB pagina :-D

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten