Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor marcth » 06 maart 2018, 10:16

Hallo,

De ventilatie van mijn 305 blaast momenteel alleen richting de voorruit en ik kan de blaasrichting van de ventilatie niet meer aanpassen. Nu heb ik even onderzoek gedaan, en het blijkt dat het aanpassen van de blaasrichting bij deze auto werkt met een vacuüm. Mocht dit vacuüm wegvallen, werkt het aanpassen van de blaasrichting dus ook niet meer. Is er hier wellicht iemand die weet waar ik de eventuele vacuümleiding breuk zou kunnen vinden, of is er wellicht een andere manier om dit probleem op te lossen? Jullie hoeven uiteraard niet mijn probleem helemaal op te gaan lossen, maar ik hoop dat er hier iemand is die dit probleem wellicht al eens heeft meegemaakt en me vlot aan een tip of oplossing zou kunnen helpen. Graag hoor ik van jullie. :D

Vriendelijke groet,

Marc
marcth
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 jul 2017, 10:31

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor EJH405 » 08 maart 2018, 12:25

Marc,
Helaas kan ik je niet helpen, maar ik wil je alert maken dat werkende ruit-ontwaseming een eis is voor de apk. Helaas staan mensen daardoor nog wel eens met de rug tegen de muur bij de keuring..
Groeten, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor beeperhorrie » 08 maart 2018, 15:13

Zal voor Marc niet het probleem zijn want die staat vast in de stand ruit ontwasemen.
Heb het zelf ook eens gehad. Kapotte blower. Was binnen een kwartier opgelost want Halfords bestond nog en zat zo ongeveer naast de garage. Gewoon een los kachelblowertje. Werkt voor geen meter maar is een kachel (elektriek) en blaast gespreid tegen de ruit dus APK goedgekeurd.
Zo'n dingetje koop je voor een euro of twaalf bij Aliexpres en het dubbele bij Bol.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor marcth » 09 apr 2018, 13:41

Heel vreemd: een paar weken terug de auto even stationair laten lopen, na een harde knal was de blaasrichting ineens weer in te stellen. Echter kwam direct het volgende probleem om de hoek kijken; de blower draait nog wel maar blaast niet meer :roll: Ik vermoed dat het blaasrad los is geraakt van de motor en je hierdoor de motor wel hoort draaien maar hij niet meer kan blazen...

Weet iemand of dit blowerrad via de paravan te bereiken is? Of zal het hele dashboard uit elkaar moeten?
marcth
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 jul 2017, 10:31

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 apr 2018, 11:40

@Marc: Even onbekend om welk type 305 of bouwjaar het hier gaat, maar youtube toont een Engelse film (met een rechts gestuurde wagen dus) over het stapsgewijs verwijderen van het hele interieur, inclusief dashboard, uit een 305 2e fase. Misschien heb je er wat aan, en loont het tevens de moeite om nota te nemen van de geposte reacties en antwoorden daarop van eerdere kijkers.

Uit de beelden vanaf 14:20 maak ik op dat bij dit model het kachelhuis en de blower één unit vormen, en dat je dientengevolge haast niet ontkomt aan een leerzame demontageklus, en aftappen van de koelvloeistof. Wellicht hebben andere 305-rijders hierover eerder al iets op het forum geschreven en kun je via de zoekknop bovenaan de site betreffende berichten vinden? Hieronder de link, en veel succes met de reparatie! Groet, M.

http://www.youtube.com/watch?v=GKnzdEBiALM

Edit: voor dit soort en ook andere klusjes kan het handig zijn om een specifiek 305-werkplaatshandboek of manual te hebben. Bij mij staat al jaren een ongebruikt Franstalig werkplaatsboek in de kast, twee originele ordners vol, in goed bruikbare staat, grotendeels over de eerste serie vanaf 1978, met een apart dieselhoofdstuk, en per onderwerp diverse aanvullingen tot en met 01-1983. Belangstelling?

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor marcth » 12 apr 2018, 13:33

Hallo,

Dank voor je reactie. Ik ken de video, heb er een paar maanden terug ook zelf op gereageerd. Mocht het hele dashboard uit elkaar moeten ga ik de video ook zeker toepassen. Wat ik echter graag eerst zou willen weten is of de ventilator via de paravan te bereiken is, dat zou me een hoop schelen.

Wat betreft de werkplaatsboeken; mijn 305 (GTX) is gebouwd in 1985 en is een fase II model dus ik ben bang dat ik niks aan de handboeken ga hebben helaas... Toch dank voor het aanbod!
marcth
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 31 jul 2017, 10:31

Re: Blaasrichting ventilatie werkt niet meer

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 apr 2018, 15:09

In de paravanbak lijkt me in eerste instantie niet eigenlijk, óf vanwege het risico op spatwater op z'n minst afgedekt met een kap of een stuk plaatwerk. Laat ter controle het plastic rooster zich makkelijk demonteren denk je, eventueel na loshalen van de wisser-armen? Kan van belang zijn om, vooral in de hoeken, die bak nu en dan eens vrij te maken van zand, spinnenwebben, blaadjes, stof, ingewaaide dennennaalden, vleugelzaadjes en wat niet al. Zo'n laagje blijft na regen of een wasbeurt lang vochtig, met alle risico van dien. Kan op zo'n leeftijd misschien niet verkeerd zijn meteen ook het wisser-systeem eens onder de loep te nemen.

In het filmpje neemt de monteur bij het wegnemen van het hele kachelhuis (een paar) stekkers los, naar ik vermoed contacten van de blower-motor, maar zelf te weinig kennis van de 305 om dat te kunnen bevestigen, en de situatie is zeker niet vergelijkbaar met mijn 104. Bij de 1e serie 305 werkt de kachelbediening zo te zien in het wph volledig mechanisch, met vanaf de schuifregelaars kabels naar de verschillende kleppen in het kachelhuis en de toevoerkraan.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten