Ik zag geen 206 sectie dus hoop dat ik de vraag hier mag stellen, anders excuses en kan misschien de moderator hem verplaatsen.
Sinds kort de trotse bezitter van een Peugeot 206 uit 02-2000 met een 1.4 motor.
Geen idee of daar nog iets aparts aan is of teller of iets anders vervangen is ooit. Vermoedelijk niet want de schroeven van het luchtfilter zaten zo enorm vast dat het leek alsof ze er al vele jaren niet meer af geweest waren.
Hij rijdt echter continue 10 harder dan de teller aangeeft. Als ie 100 aangeeft rij ik 110, maar schijnbaar doet ie dat continue want ik kwam laatst langs een snelheidsdetectie bij een flitser waar ik 70 mocht. Op de teller reed ik 50 maar die detector gaf 61 aan. Dus ook bij 50 wijkt hij 10 km af.
Uiteraard even gezocht op het forum, en kwam daar 3 oplossingen tegen, een spiraaltje achter de teller en bandenmaat of klokkenstel eens vervangen.
Maar wat is voor dit bouwjaar de correcte bandenmaat? En is het in dit geval banden of meter of....?
Ik heb er zelf 165/70 R14 op liggen, deze maat zag ik ook op een 206 die hier in de buurt stond.
Is dat de correcte maat? En zo ja, is het dan inderdaad een teller probleem? Is dat eenvoudig op te lossen?
Als het kan zou ik liever niet de teller vervangen, de auto heeft namelijk 126.000 km gereden en als het kan wil ik de stand i.c.m. de RDW graag correct houden.
Gezien de snelheidsmeter te weinig aan geeft, hoe zit het dan met de kilometerteller, met name de dagteller? Ik wilde namelijk graag weten wat het verbruik was en dat viel me een beetje tegen.
Afgaande op de dagteller op de wijze waarop hij nu dus rijdt, met afwijkende snelheid, is het 49 liter tanken en 587 kilometer gereden, dat is 1:11,9 ongeveer, maar daar was veel snelweg bij. Ik dacht dat deze auto's dan eerder op 1:14 zaten.
Of kan ik hier nu niet van uit gaan gezien het liegen van de kilometerteller?
Kan dit veel uit maken gezien de luchtfilter nog vervangen moet worden? C.q. auto moet een beurt hebben, schijnbaar al lang niet meer gehad en filter is gewoon vuil.
Dan nog de toerenteller. Deze blijft vaak steken op de helft als de motor uit staat en werkt dan vanaf de helft dik in 't rood.
Heel soms begint ie wel bij 0 en dan werkt hij ook gewoon normaal.
Voor wat ik gelezen heb hier en daar schijnt dat een 206 kwaaltje te zijn. Er wordt als oplossing gezegd klokkenstel vervangen, maar aangezien het echt zo'n kwaaltje is, is het afwachten of het dan goed gaat.
Ook hier en daar gelezen (niet op dit forum volgens mij) dat het opgelost zou worden ergens iets kleins vervangen werd in of aan het klokkenstel (spoeltje of stukje electronica) van rond de 35 euro? Er is iemand uit Hoogeveen die daarmee adverteert op Marktplaats, helaas wat ver weg voor mij.
Maar klopt dat verhaal, is dat inderdaad een oplossing?
Sorry voor 't lange verhaal, maar dan is het in elk geval wel duidelijk. :)