Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door TheDman » 26 jan 2018, 20:48
Hallo,
Ik heb vandaag een 106 XR uit '97 aangeschaft. Bij aanschaf gaf de garage aan dat er een nieuwe distributieriem op zit. Stationair gaat het toerental heen en weer en komt die dan onder de 1000 toeren gaat die wat schokken. Als je tijdens het rijden wat sportiever gas geeft gaat die in toeren heel snel omhoog maar voor mijn gevoel in km/u niet evenredig snel ook valt die dan regelmatig 1000toeren terug en klimt dan weer omhoog. Dit laatste gebeurt met name als je in de 4 of 5 zit. Volgends de garage waar ik hem kocht heeft waarschijnlijk 1 klep een tik gehad toen de distributieriem knapte. En zou dit weer inslijten en na ongeveer 1000km rijden weer stabiel moeten lopen.
Nu is mijn vraag kan het ook wat anders zijn wat ik zelf kan oplossen?
-
TheDman
-
- Berichten: 3
- Geregistreerd: 26 jan 2018, 20:40
door maan » 26 jan 2018, 22:35
Hallo Douwe, welkom.
Dat de toeren omhoog vliegen als je flink gas geeft, terwijl de snelheid niet omhoog vliegt, wijst op een slippende koppeling. Dan is die versleten, of als je geluk hebt alleen maar te strak afgesteld
Het verhaal over de geknapte distributieriem en een klep die een tik heeft gehad en dan weer moet inslijten klinkt me niet echt geloofwaardig. De TU blokjes ataan er overigens wel om bekend dat ze wat onrustig stationair lopen.
Verder is een 106 met een 1.4 blok natuurlijk een heerlijke kar, dus ik hoop dat je er plezier mee gaat hebben.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
-
maan
-
- Berichten: 662
- Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
- Woonplaats: Leersum
door TheDman » 26 jan 2018, 23:18
Bedankt voor de reactie!
Maar kan het onregelmatig stationar ook iets anders zijn? Bougies? Afstelling?
En idd een heerlijk karretje met flinke pit!
-
TheDman
-
- Berichten: 3
- Geregistreerd: 26 jan 2018, 20:40
door EJH405 » 29 jan 2018, 00:10
Een klep die na een opdonder geleidelijk weer goed gaat werken lijkt mij een broodje aap verhaal om ervoor te zorgen dat jij lang genoeg je neus niet laat zien bij de verkoper om geen aanspraak meer te kunnen op enige vorm van (wettelijke) garantie.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
-
EJH405
-
- Berichten: 388
- Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
- Woonplaats: Eindhoven
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten