Nadat ik vorige keer de motor een half uurtje heb laten lopen was ik er wel ff klaar mee.
Ik was nog van plan deze winter de bodem onder handen te nemen en een kokosmattenvloertje te leggen...duss ....stoelen d'r uit, restanten originele en niet originele bekleding er uit en de algehele toestand bekijken. De vloer was ooit al eens grotendeels opnieuw ingelast, dat deel zag er behoorlijk uit. De delen die niet gedaan werden waren minder, dun maar niet totaal verrot. Daar ik geen zin heb om er een hele grote klus van te maken heb ik besloten de kleine plekjes te behandelen en wat te verstevigen..... klaar. Middagje krabben en schuren, naden opnieuw gekit en alles in de RX5 gezet. Drogen en zwarte RX10 om het af te maken. Bij Conrad bitumen dempplaten besteld en nadat de RX10 goed door gedroogd was deze met de verfföhn op de vloer geplakt. Mooi stevig zo, maak ik niet meer mee dat die vloer ter ziele is
Volgende onderwerp....de kartonnen isolatieplaten. Alleen links was er nog iets van over, die heb ik dan ook maar schoongemaakt en hergebruikt. De rest moest nieuw.Nou wil het geval dat ik heul toevallig een kartonnage bedrijfje heb dus dat kartongebeuren moest niet zo'n punt zijn. Zwarte 4mm kartonplaat besteld, paar vierkante meter 10mm dik vilt geritseld, maten opmeten, alles de snijmachine door, details nasnijden met de hand , vilt op maat snijden, plaat onder- vilt - plaat boven, hechten op de hechtmachine en tot slot antivocht impregneren. Dat laatste kan met karton simpel miljeuvriendelijk of iets moeilijker en vooral duurder. Eindresultaat is nagenoeg gelijk en is uiteindelijk net zo min bestand tegen lekkages en dikke sneeuwschoenen Voor de nieuwsgierige lezert....moeilijk en duurder : impregneermiddel bv een spuitbus schoenen antivocht of een flacon andere chemische meuk. Simpel : kwastje gekookte lijnolie tweezijdig er over smeren. Wil je het helemaal optimaal : doe het vilt eerst in een goede plastic zak. De tunnel heeft origineel geen karton, enkel vilt.
Voor de dorpels heb ik de bewaarde kofferbakvloermat uit total losse 205 van de zoon des huizes aan stukken geknipt, bleek nagenoeg het zelfde materiaal .De rubbermatten zijn nog wel bruikbaar. Beetje opkuisen is genoeg. Alleen de mat achter heeft twee scheuren bij de gaten van de veiligheidsgordelpunten. Die heb ik aan de achterkant gerepareerd, goed zat zo.
En dan waarom het begon, de kokosmatten. Even wat speuren op internet leert dat je die dingen makkelijk kan vinden. Op de rol of als deurmat in geschikt formaat. Ik heb bij Carpetland 3 deurmatten gekocht. Met minimaal afval kan ik dan voorin twee maken uit 1 stuk en achter twee gedeelde. Het stukje onder de stoel is toch niet zo belangrijk. Buitenformaat snijden weer op de snijmachine en de details met het mes van dhr. Stanley. De matten mooi passend gemaakt en de randen ingesmeerd met boekbinderslijm. Dit vormt na drogen een dikke elastische laag waardoor je bijna geen last meer hebt van rafelen. Ik ben er wel tevreden mee.
Dit weekend al wel wat kilometers gemaakt. Zijn nog wat kleinigheidjes op te lossen en dan moet het maar gebeuren...rijden met die hap. De kleinigheidjes ? Onderste waterslang bleek minder goed dan die leek, ontstekingsgebeuren goed werkend gedemonteerd, nu een bougie kapot en een kabel niet fris. De uitlaataansluiting lekt natuurlijk weer, waarom heb ik toch al die jaren al dat gevecht