Een nieuw probleem / uitdaging ....

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Dirk85 » 27 sep 2017, 08:17

jacqabe schreef:Dit is het smeersysteem bij de 403.
AfbeeldingAfbeelding


hmm.. toch bijzonder. Laatst de versnellingsbak in mijn handen gehad. Ik heb nergens zo'n smeersysteem gezien.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor jacqabe » 27 sep 2017, 08:29

Dirk85 schreef:
jacqabe schreef:Dit is het smeersysteem bij de 403.
AfbeeldingAfbeelding


hmm.. toch bijzonder. Laatst de versnellingsbak in mijn handen gehad. Ik heb nergens zo'n smeersysteem gezien.

Zit bij mij zowel op de sedan als op de pick-up. Allebei in combinatie met een C3 bak. Weet niet of dit ook bij de 203 toegepast is. Misschien kan iemand van hier even in het 203 onderdelenboek kijken.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 27 sep 2017, 16:26

Toevallig een paar foto's op mijn mobiel van het onderdelenboek van de 203.

Bij thuiskomst zal ik nog even nakijken of dit voor alle types / bouwjaren van toepassing is.
Deze is in ieder geval van toepassing voor een 1959'er. Ziet er uit als een soortgelijk systeem.

De "Schmiernippel aus metall fur Ausrucklager" heeft zelfs zelfde onderdeelnummer.

Wel fascinerend, zal gelijk thuis kijken of deze ook op de smeerkaart voorkomt.
Lijkt me dat je dit dus om de zoveel km zou moeten bijvullen.

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Michael » 27 sep 2017, 16:45

vraag Serge !
hij is betrouw- en betaalbaar.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 27 sep 2017, 20:15

Nog even nagezocht in het onderdelenboek, deze pagina toevallig in het Engels
(boek heeft 3 verschillende talen :roll: )

De "clutch release thrust bearing" unit zit alleen in de 203U na Nos 1.446.257, 1.420.060 (g3 /k3), 1.480.271
Als ik het boek goed begrijp dus alleen in de pick-up variant vanaf ongeveer 1953 en in de combi variant vanaf 52.

Aangezien dirk een 203c sedan heeft, blijft de vraag staan hoe je deze lager smeert :-)


Michael schreef:vraag Serge !
hij is betrouw- en betaalbaar.


Bedankt voor de tip, in principe al met iemand in zee gegaan.
Maar altijd goed om een alternatief of iemand voor toekomstige klussen te hebben.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Pininfarina » 27 sep 2017, 21:02

Niet alle auto's met koolstof druklager beschikken over een smeer systeem(de 201's enz hebben dit bv niet maar wel een druklager uit koolstof), wel dienen alle koolstof druklagers doorweekt met olie te worden gemonteerd.

Doe je dit niet kan je hem snel weer vervangen door snelle slijtage............
"Poor is the pupil who does not surpass his master" -Leonardo da Vinci-
Avatar gebruiker
Pininfarina
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 19 jun 2004, 22:08
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Toon 201 » 28 sep 2017, 20:43

Pininfarina schreef:Niet alle auto's met koolstof druklager beschikken over een smeer systeem(de 201's enz hebben dit bv niet maar wel een druklager uit koolstof), wel dienen alle koolstof druklagers doorweekt met olie te worden gemonteerd.

Doe je dit niet kan je hem snel weer vervangen door snelle slijtage............


mijn 201 heeft een druk(kogellager) wat gesmeerd kan worden via het asje, zal morgen een foto maken.
Toon 201
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 sep 2015, 22:07

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Dirk85 » 29 sep 2017, 08:41

Pininfarina schreef:Niet alle auto's met koolstof druklager beschikken over een smeer systeem(de 201's enz hebben dit bv niet maar wel een druklager uit koolstof), wel dienen alle koolstof druklagers doorweekt met olie te worden gemonteerd.

Doe je dit niet kan je hem snel weer vervangen door snelle slijtage............



Hmm.. ok.. Dat heb ik niet geweten en dus niet gedaan. Volgende keer maar doen. Bij de ca 2000 km per jaar die ik rij zal het wel een paar jaar volhouden hoop ik ;)
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Toon 201 » 01 okt 2017, 07:31

Afbeelding
Afbeelding
zo ziet het er uit bij me 201
Toon 201
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 sep 2015, 22:07

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 12 okt 2017, 20:50

Vandaag de motor verwijderd om de boel te gaan vervangen.
(Met dank aan Aart die ons na telefonisch consult verder op weg heeft geholpen toen we het blok niet los kregen omdat complete auto mee omhoog ging :lol: )

Denk dat een gladde koppelingsplaat wel als boosdoener van het probleem kan worden benoemd.

Afbeelding

Drukgroep en de ruimte was verder niet vettig of olieachtig dus lekt van beide kanten niets naar binnen.
De groep zag er nog goed uit maar toch samen met het druklager gewoon vervangen nu de boel toch open lag.

Helaas 2 andere dingen gezien, bv binnenkant vliegwiel behoorlijke groeven aanwezig.
Afbeelding

Aangezien ik deze niet heb toch de plaat en drukgroep weer vast gezet zodat het blok morgen weer kan worden ingebouwd.
Verder zijn de rubbers van de motorophanging niet echt goed meer te noemen. Neem aan dat deze laatste ook vervangen kunnen worden zonder het hele blok weer er uit te halen ?

Al met al een leerzame dag en post binnenkort wel even een kort verslag in het draadje van de auto zelf

Alleen nog niet duidelijk waarom de bak zelf opeens zo vettig is aan zijkant aan beide zijden.
Maar goed, die olie eerder vervangen (dikke vieze zwarte prut), paar keer doorgespoeld en pluggen vervangen.
hopelijk met nieuwe druklager en plaat problemen nu verholpen. One way to find out
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Toon 201 » 13 okt 2017, 20:54

robin,
als je zo naar de koppeling plaat kijkt lijkt er toch voldoende materiaal nog op de zitten, heb je het verschil tussen de oude en nieuwe plaat gemeten?
als ik jou was had ik toch het vliegwiel laten vlakken, vaak als ze zo warm zijn worden (zie blauw) zijn de ze krom of vervormt. dus geen goed draagvlak voor de nieuwe plaat.
Succes :wink:
Toon 201
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 sep 2015, 22:07

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 13 okt 2017, 22:56

Nee niet opgemeten

Op de nieuwe zaten blokjes die op de oude helemaal weg zijn, even geen foto's bij de hand.
Maar welllicht is de oude nog goed, geen verstand van. Neem hem mee naar het APH onderdelen magazijn, wellicht dat iemand anders er dan iets aan heeft.

Vliegwiel laten vlakken was helaas geen tijd voor, de werkruimte is niet van mij.
Maar goed vandaag flink veel moeite gehad met het terugplaatsen van het blok en heel wat uurtjes tijd mee verloren.
Dus hij staat nu nog steeds in de weg. Morgen radiator, startmotor, platen tussen motor en drukgroep zetten en alle bekabeling en leidingen weer aansluiten

En dan maar hopen dat het probleem gefixed is.
Al is dat begrijp ik nu wellicht van tijdelijke aard ivm slechter draagvlak.

Maar goed wel een leerzaam proces voor iemand met 2 linker handen, dus ondanks wat tegenslagen en andere uitdagingen leuk om te doen :lol:
En wederom dank aan Aart en Klaas van APH die vast gillend gek van mij aan het worden zijn :oops:
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor A.B.203 » 14 okt 2017, 18:26

Al doende leert men Robin en het is altijd makkelijk als je even een hulplijn kan raadplegen. Ik vind het prachtig dat je er niet tegenop hebt gezien en gewoon van start bent gegaan met het zelf vervangen van de koppelingsplaat. Natuurlijk hoop ik dat jullie gesleutel het gewenste resulaat op gaat leveren. Is het weer foute boel dan lukt het je om in een avondje de plaat te vervangen.
Ben onlangs bezig geweest iets te schrijven over de valkuilen, mislukte reparaties en over allerlei moeilijkheden waar je als leek voor komt te staan. Ben er even mee gestopt want het wordt een lijvig document. Kortom, vrees de oude techniek niet en blijf lekker bezig met je hobby Peugeot. Vond vanmiddag nog een goed vliegwiel in de garage maar ja daar heb je nu ook niets meer aan.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 15 okt 2017, 23:01

Auto is vandaag afgerond (qua versnelling), gisteren even een rustdagje genomen.
Op terugweg naar huis geen problemen meer ondervonden met slippende koppeling / hoge toeren 8)

Schakelen gaat stukken lichter en zit niet meer zo hoog als voorheen. Dus erg blij en tevreden.

Ben wel een moertje kwijt geraakt om kabel op dynamo vast te zetten. denk speciaal schroefdraad want standaard moeren pakken alleen de 1e 2 slagen en lopen daarna vast.
Als iemand zo moertje heeft of weet wat voor type moer dit is .... let me know :-)

A.B.203 schreef:Is het weer foute boel dan lukt het je om in een avondje de plaat te vervangen.

:lol: Dat denk ik ook. Het verwijderen van het blok en vervangen van het druklager, drukgroep en koppelingsplaat was inderdaad niet al te ingewikkeld.

Maar het terugplaatsen van het blok is aardig wat tijd (en rugpijn) in gaan zitten. Wilde gewoon niet ver genoeg over de prise as gaan.
Zelfs een losse koppelingsplaat was vrij lastig om over de as te schuiven.

A.B.203 schreef:Ben onlangs bezig geweest iets te schrijven over de valkuilen, mislukte reparaties en over allerlei moeilijkheden waar je als leek voor komt te staan. Ben er even mee gestopt want het wordt een lijvig document.

Misschien kun je vast een 1e druk publiceren en later aanvullen ! 8)

Dus in je document kun je licht invetten van de prise as zeker even opnemen en evt met het schuurpapiertje erover.
Ook het invetten van het bronzen buisje in het vliegwiel is denk ik een goede tip.

Wij hebben onderstaande schema gevolgd heb ik ook nog 2 tips over voor de mensen die dit voor het eerst doen:
Afbeelding

Stap 8 hebben we overgeslagen omdat deze helemaal niet op het blok zelf vast zitten.
Stap 16 ook over geslagen: A) omdat de vloerbedekking verlijmt is B) Je er met een licht gebogen ringsleutel goed bij kunt komen
Stap 17 lukte niet bij de 2e bout omdat de schakel stang in de weg zit en maakt stap 8 opeens heel logisch, maar simpel op te lossen door even in een andere versnelling te zetten.

Conclusie Stap 8+16 hoeft niet
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor jacqabe » 16 okt 2017, 15:49

Aart vragen, altijd slagen ;-) Gefeliciteerd, mooi dat de operatie geslaagd is. Wel met Toon 201 eens dat de plaat er niet heel slecht uit ziet. Maar goed, als het euvel nu verleden tijd is is het in ieder geval niet voor niks geweest.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 16 okt 2017, 23:02

jacqabe schreef:Maar goed, als het euvel nu verleden tijd is is het in ieder geval niet voor niks geweest.


Of het euvel verleden tijd is weet ik nog niet. Op de heenweg (voor vervanging) ook niet echt problemen gehad.
Doet zich meestal pas na 30-45 minuten voor. Kon nu ook met flink gas geven het probleem niet trickeren.

jacqabe schreef:Wel met Toon 201 eens dat de plaat er niet heel slecht uit ziet. Maar goed, als het euvel nu verleden tijd is is het in ieder geval niet voor niks geweest.

Dat kan. Als ik hem vergelijk met de nieuwe dan zijn in ieder geval de bruinige "blokjes" weg.
Afbeelding

Maar heb er geen verstand van, weet alleen dat ik het probleem had van af en toe hoge toeren en niet vooruitkomen,
Koppelingsplaat was (gezien de grote hoeveelheid stof) droog, dus kan vettigheid, lekkage in drukgroep wegstrepen als oorzaak.

als de koppelingsplaat er volgens jullie nog ok uitziet kan deze ook weg worden gestreept als oorzaak.

Druklager is ook nog vrij goed bruikbaar zo te zien
Afbeelding

Drukgroep heb ik geen mening over. Denk dat de oude zeer goed bruikbaar is. zie als leek niet zo goed in wat daar echt kapot aan kan gaan.
Dus lever deze zaterdag even in bij APH voor iemand die deze kan gebruiken.

Had wel veel zwarte prut in de ruimte rond de prise as, maar dat lijkt me ook de problemen niet veroorzaken.
Maar wel flink wat tijd gespendeerd deze goed schoon te krijgen, als de boel toch open ligt ......
Afbeelding

Als het dit alles niet is, dan dus slijtage van het vliegwiel wellicht.

Maar ga er voor nu vanuit dat het probleem weg is en ik als "het seizoen" weer begint probleemloos alle evenementen af kan gaan en lekker weekend trips kan maken en richting route nationaal 7 kan rijden. Wel al merkbaar is het indrukken van de koppeling, veel gevoeliger (positief) en minder hoog. moest eerst flink drukken.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten