Ik ga op reis en neem mee .....

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor RobinHoed » 19 aug 2017, 18:08

En dan ben je opeens de eigenaar van een Peugeot 203C uit 1959...... terwijl je 2 linkerhanden hebt :D

"Heb je al een bougiesleutel?" vroegen ze vandaag in het onderdelenmagazijn in Lelystad.
Waarop ik nee moest antwoorden. Aanschaf van het 2e stuk gereedschap was een feit.
Gisteren voor het kleppen en onderbrekingspunt stellen een voelermaat bij de gamma gehaald.

En dan ga je nadenken, wat heb ik eigenlijk qua gereedschap :roll:
Kleine beetje dat ik heb draaide ik reeds eerder deels kapot na een beetje kracht zetten omdat het uit de 5 euro bak van de gamma komt .... :oops:

Dus ga je kijken naar leuke koffer online van een degelijk merk. Daar hangt een prijs aan, zeker bij de uitgebreidere.
Maar dan begint het: 1/2" doppen, 3/8" doppen, 1/4" doppen wist niet eens dat je verschillende maten had en ik kan dit alles in 1 keer kopen.

Maar heb ik het ook nodig ?? Hoe meer er in de set zit hoe meer je betaald. Voor de exotische spullen die je niet vaak gebruikt kan ik altijd wel iemand vragen of ze thuis iets hebben

Dus ik wil eigenlijk eerst een basis set samenstellen van zaken die je standaard / vaak nodig hebt en makkelijk zijn om achterin de kofferbak te hebben als je onderweg gaat.
Echter geen flauw idee welke inch doppen en welke maat ik nodig heb voor een 203.

Dus advies wordt op prijs gesteld
Ik ga op reis en neem mee .....
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor RondeB » 19 aug 2017, 21:57

Een 203 is redelijk makkelijk sleutelen, voor normaal onderhoud heb je niet veel extra nodig. Geweldig duur, A-kwaliteit gereedschap heb jij ook niet nodig lijkt me. maar koop liever geen super goedkoop spul van de Lidl ofzo.... soms best bruikbaar hoor maar een in twee stukken brekende waterpomptang is nie fijn 8)
Als basis zou ik zeggen : setje steek en ringsleutels, doppensetje 1/2" is eigenlijk wel de standaardmaat), setje schroevendraaiers en tangen, hamer,setje doorslagjes, beiteltje. Dan heb je het het zo'n beetje. Eventueel wat aanvullen met wat tangetjes of zo naar eigen idee of wat ik nog vergeet te noemen.

Als extra voor de 203 wel handig om te hebben zo uit het blote hoofd : voelermaatjes en lange bougiesleutel (heb je al begrijp ik) ,boortje 7mm, carterplugsleutel, remnokstelsleutel en een goeie wielmoersleutel.

Tenslotte is een gezinsverpakking fingerspitzengefühl ook een heeeeel handig hebbeding.

Op internet zat te vinden voor redelijke prijzen....persoonlijk ga ik vaak naar http://www.datona.nl (handig hier bij mij om de hoek). Zij hebben vaak leuke aanbiedingen en acties.
Voorbeeld universele carterplugsleutel
Afbeelding
remstelsleutel
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor RobinHoed » 19 aug 2017, 23:45

Super, bedankt voor de tips !

In het onderdelen magazijn vroegen ze ook al of ik een carterplug sleutel had. Deze hadden ze helaas niet op voorraad.
Maar zo'n universele sleutel is een mooie oplossing!

Datona website ziet er goed uit. Zie hier al wat mooi semi-professioneel spul om langzaam mijn gereedschap collectie mee te beginnen
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor Frank.04 » 21 aug 2017, 10:18

Soms verkopen ze bij de Lidl en/of de Aldi een gereedschapbox met ongelooflijk veel delen.

Doppen 1/4, 3/8 en 1/2, verlengstukken, ratels ontelbaar veel bitjes en last but not least ring/steek sleutels van 8 t/m 19.

Dat alles voor maar 80 Euro (ik heb geen aandelen).

Nog een waterpomptang, kniptang, ijzerzaag en hamer erbij en je bent voor onder de 100 Euro klaar.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor Dirk85 » 21 aug 2017, 10:23

Frank.04 schreef:Soms verkopen ze bij de Lidl en/of de Aldi een gereedschapbox met ongelooflijk veel delen.

Doppen 1/4, 3/8 en 1/2, verlengstukken, ratels ontelbaar veel bitjes en last but not least ring/steek sleutels van 8 t/m 19.

Dat alles voor maar 80 Euro (ik heb geen aandelen).

Nog een waterpomptang, kniptang, ijzerzaag en hamer erbij en je bent voor onder de 100 Euro klaar.


Vaak prima spul voor iemand die het puur en alleen voor hobby gebruikt. Ik heb zelf zo'n gereedschapskist van 1dayfly. Je merkt dat het kwalitatief allemaal wel wat minder is, maar wat er stuk gaat en wat ik regelmatig gebruik vervang ik beetje bij beetje.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor RobinHoed » 21 aug 2017, 17:59

Kreeg op het werk ook al die tip van iemand die veel sleuteld.
En alles wat kapot gaat gebruik je dan blijkbaar veel en daar kun je dan de iets duurdere variant van kopen :D

Maar goed, heb een vrij leuk compleet koffertje op het oog. Kan lekker mee op reis, alles bij elkaar en een vaste plek. Zie ik ook gelijk of ik na klussen alles heb opgeruimd of niet.

Na 2x klussen al gemerkt dat ik een magneet schaaltje nodig heb zodat ik niets kwijtraak. En een spatbord beschermer zodat je lekker over de auto heen kan hangen en evt gereedschap op kan leggen.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor Brownie » 21 aug 2017, 18:59

Naar verluid past een ´koppelstang´ van een standaard deurklink perfect als carterplugsleutel, weet alleen niet zeker of de maat van een 203 gelijk is aan die van moderne modellen zoals de 205.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Ik ga op reis en neem mee .....

Berichtdoor RobinHoed » 25 aug 2017, 21:53

Brownie schreef:Naar verluid past een ´koppelstang´ van een standaard deurklink perfect als carterplugsleutel, weet alleen niet zeker of de maat van een 203 gelijk is aan die van moderne modellen zoals de 205.


Ik denk dat dit inderdaad zou passen, maar bij mij zit er spelling in.
Vandaag wrattensleutel gekocht in de hoop dat maatje groter zou passen, maar helaas .....

Dus vrees dat ik het met standaard gereedschap niet gaat lukken.
Nog even bij de versnelling geprobeerd, maar zelfde verhaal.

Of de cartersleutel moet niet goed zijn ? Was vrij goedkoop ding
:-|
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten