Vorig weekend de 5bak in onze j7 gebouwd die we vorige vakantie uit frankrijk hadden meegenomen.
Het zat er allemaal zo in, alles ging makkelijk los waarschijnlijk omdat het niet 40 jaar geleden was dat deze boutjes voor de laatste keer waren vastgezet zelfs de aandrijfaspinnen tikten we er zo uit.
Ik vond de bak wat dicht langs de stuurstang lopen dus heb er maar 8mm plaatjes tussen de bak en motorsteunen gedaan om de bak iets op te hogen.
Met het km teller kabel tandwieltje zat ik nog even te prutsen, de aansluiting was geen plat vlakje zoals mijn oude bak maar een vierkant stiftje.
Met het idee dat de tandwieltjes op elkaar aan moeten sluiten (met het op elkaar passende formaat tandjes), en dat de tandwieltjes met dezelfde diameter op elkaar ongeveer dezelfde overbrenging moeten geven, heb ik het 5bak tandwieltje op het asje van mijn 4bak gezet en deze erin gezet.
Echter wijkt de teller nu erg ver af. ongeveer verhouding 2:3, dus 40 op de teller is 60km/u in het echt.
Dit komt ongeveer overeen met het verschil in tandjes.
Ik kan me dus niet voorstellen dat als de diameter van de tandwielen in allebei de bakken hetzelfde zijn, dat de overbenging (veel) anders word.
Dus vraag ik me af of het tandwiel op het differentieel niet gewoon hetzelfde is en beide van deze kleine tandwieltjes erop passen.
Ik wil het niet zomaar erop zetten en vervolgens alles aan gort draaien....
Iemand hier ervaring mee? kennis hoe dit werd gedaan in peuget versnellingsbakken?