Beste mensen,
Mijn naam is Emil ten Barge 18 jaar oud en woonachtig in Winterswijk. Sinds ik klein was hield ik mij al veel bezig met auto's en nog steeds beleef ik hier veel plezier aan.
Tot voor kort had ik een fantastische 205 1.4 XS Roland Garros in "Vert Metallic" uit 1992. Uniek aan de XS zijn de stijvere veren en de versnellingsbak met zeer korte verhoudingen waardoor het als een zeer fel autotje aanvoelde.
Ik heb deze auto op mijn 16e al gekocht, met 17 mijn rijbewijs gehaald en sindsdien veel in rondgereden met mijn vader of alleen. Een paar weken geleden heeft mijn buurvrouw echter de RG geleend, en het ergste gebeurde, de auto werd van achteren geraakt door een te laat afremmende vrachtwagen met onherstelbare schade tot gevolg. Hierdoor ben ik nu opzoek naar een geschikte opvolger. Vandaar dat ik serieus geïnteresseerd ben ik 106'jes/ Saxo's (persoonlijk vind ik de 106 wat mooier).
Nu wilde ik graag de wat snellere versies hebben, maar ik ben bang dat de 1.6 'jes eerder zijn afgetrapt. Omdat ik mijn 205 met 1.4 ook al vlot genoeg vond, lijkt mij een 106 1.4 ook een goede optie, maar ik vroeg mij af waarom deze een 0-100 tijd van 13.2 sec. hebben tegenover de 10.6 van de 205 (1.4 generation, zonder korte bak). Dit terwijl een 106 ongeveer hetzelfde weegt, of minder, terwijl het tu blok ook nog eens iets meer koppel heeft door de multipoint injectie. Voor mij een raadsel. Nou vind ik cijfers niet heel belangrijk hoor, als zo'n 106 maar vergelijkbaar vlot aanvoelt als mijn 205 deed. Weet iemand hier het antwoord op?
Zijn er verder nog dingen om op te letten bij de aankoop van een 106? Is een phase II beter dan een phase I? Moet ik toch voor een 1.6 gaan? Kun je met een 106 XS/Sport een beetje leuk door de bocht? Zijn er verder nog verschillen met de Saxo behalve het interieur en exterieur?
Alvast bedankt,
Vriendelijke groeten Emil ten Barge